‘Doorsparen’ of kopen?

Dat heb ik dus ook gedaan, steeds weer jezelf inhouden om weer iets te kopen… God wat is dat lastig overigens…
En paar keer in het blauwe deel miss gegrepen dat iemand mij net voor was, maar uiteindelijk toch een Maurice Laqcroix Pontos S op staal gevonden voor een mooie prijs.
Nu begrijp ik ook het advies wat hier door velen is gegeven, spaar, wacht en heel belangrijk ! Ga passen !!! Ik had een aantal op mijn wishlist die na passen zijn afgevallen, vallen voor mijn smaak te klein op mijn pols… Wishlist op dit moment : Squale Matic 60, Oris Aquis…

1 like

Het ligt er aan wat je doel is. Als je tevreden kan zijn met een mooi horloge van 500 euro (en die zijn er zat!) lekker nu kopen. Als je per sé een duurder horloge wil omdat dát eenmaal de wens is, een duurder horloge bezitten, dan sparen.

Ik heb zelf liever 6 horloges van 500 euro dan 1 van 3000… het grote voordeel van lager geprijsde horloges is dat deze in de regel ook goedkoper zijn in onderhoud dan een in-house waarmee je ook terugmoet… in-house. Een ETA2824 of 4R36 kan je overal wel laten servicen zonder hoofdprijs te betalen.

En dan nog 1 voordeel, ik draag met minder zorg een horloge van 500 Euro dan een horloge van 3000 Euro.

5 likes

Wij hebben toch een forumlid die Glycine in Nederland verkoopt ?
Ik zie dat het bedrijf in Eindhoven gevestigd is.
Combat sub is een mooie optie maar zou dan zelf ietsje door sparen voor een Airman.

1 like

Ik dacht dat dubbele accounts niet toegestaan waren…? Watskeburt?

Met het doorsparen ben ik het wel eens. Niet omdat er geen mooie horloges voor <€500,- te vinden zijn, maar omdat in deze tijd van instantane gratificatie een beetje zelfkastijding een onderschat concept is.

Sommige mensen zijn tevreden met een €500,- horloge…anderen willen proeven (of eisen/ambiëren) een duurder horloge.

Voor beiden valt wat te zeggen als je er maar zélf blij van wordt! :sunglasses:

4 likes

Aquaracer heb ik al. Nog steeds super blij mee. Gaat nooit meer weg.

Ik neig toch misschien naar het laatste, merk ik…

Mooie uitspraak!:grinning:

Denk dat ik die eerste route misschien genoeg bewandeld heb, nu. Dit weekend lekker even eruit en 'ns even over nadenken.

1 like

Ik ben wel benieuwd, van wie zou dit het tweede account zijn?

1 like

0 stemmers

Heel herkenbaar.

Je kan blijven flipperen en veel leuks proberen in het lagere segment. Uiteindelijk verander je dan in een gedesillusioneerde man waarbij de hobby slechts een tijdelijke vlaag van verstandsverbijstering bleek te zijn. Een soort @anon50762135 zeg maar.

Of doorsparen, veel leuks laten schieten, geduld en discipline hebben. Uiteindelijk iets leuks kopen in het voor jou hogere segment kan twee kanten op gaan.

Of je haalt er voldoening uit, of de drang naar meer blijft bestaan. Een middenweg bestaat ook: ik heb een drietal “most wanted” in de collectie en daarnaast nog wat flipperbudget.

Van dat laatste kan ik nog eens stoeien met probeersels, impulsaankopen of afschrijvingskanonnen. And not a single fuck was given.

7 likes

There is only one RLC
The man, the myth, the legend…

2 likes

Dat moeten we natuurlijk te allen tijde voorkomen!:joy:

Ik neig hier toch naar. Maar hoe lang ik het volhoud, daarover doe ik van tevoren geen uitspraken.:grinning:

1 like

Haha ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. :sunglasses::+1:t3:

Overigens is het woord ‘hobby’ natuurlijk voor geen meter op zijn plaats. Het horloge geneuzel is zo passief als maar zijn kan. Je hebt er nul vaardigheden of kennis voor nodig. Alleen wat geld voor horloges en vooral veel tijd om op HF rond te hangen. :joy:

10 likes

krijgen met de voorwaarde dat je het niet weg mag doen?
Eeuwig zonde om horloges om die reden in de kist laten liggen zonder te dragen.

Wat @Eddio (en je zelf ook al schreef) : Je kunt die 500,-- toch vrij vlot ophogen door een paar horloges van de hand te doen ?

Trouwens, i.p.v. quartz chrono is een solar/Eco-Drive chrono wellicht een iets betere optie.

2 likes

Ik begrijp wat je zegt. En het is ook niet zo dat ik ze helemaal nooit draag. Ik heb er ook maar een paar. Het gaat dan om bijvoorbeeld een horloge van de opa van mijn vrouw, een horloge dat van mijn vader was, een die ik kreeg onder voorwaarde dat ik het zou laten opknappen (en ook heb gedaan), etc. Tja en die kan ik, vind ik, niet wegdoen. Daarnaast gaan ze ook zeker geen enorme smak geld opleveren. Het gaat niet om partijtje vintage Subs en Speedmasters ofzo, helaas.:grinning:

Ja klopt, dat is ook het plan. Ga in ieder geval een aantal horloges verkopen en kijken waar we op uitkomen.

3 likes

Ik zou zeggen kies hét horloge dat je graag wil, koop het of spaar er naar toe.

2 likes

Ja, ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken. Maar ik heb dus een potje, waarin ik af en toe wat geld stop en waarvan ik dan af en toe een horloge koop. En ik kan natuurlijk ook nu geld opnemen van een spaarrekening, om dan in een keer een wat duurder horloge te kopen. Maar voor mij blijft het zo speciaal en ik vind dit gewoon wel een charmante manier. Zo heeft ieder z’n afwijking.:grinning:

5 likes

Heb ook zon potje en ook even moeten doorbijten om tussendoor al niet iets te kopen, maar onlangs nieuw horloge gekocht naar paar jaar sparen, en dat geeft wel voldoening moet ik zeggen :blush:

1 like

Ik doe het precies zo, prima taktiek!

Dat is een lastige inderdaad, blauwe gedeelte op negeren zetten werkt aardig…

3 likes

Ja, dat dus. En dat ga ik nu ook 'ns proberen… Om 'ns wat langer door te sparen, dus. We’ll see how that goes.

1 like