Douane - Gekker moet het niet worden

Sander Schreef:

In de brief wordt ook gesproken over
modellenrecht, als Panerai deze modellen
geregistreerd heeft, dan maakt het niet uit of er
wel of geen Panerai op staat. Er zijn idd. veel
andere naamloze of van een fantasienaam voorziene
horloges die verdacht veel op een origineel
lijken, maar het registeren van een model is niet
altijd mogelijk, heeft oa met de leeftijd van het
origineel te maken.

Marina Militare is een in de Benelux gedeponeerde naam:
https://register.boip.int/bmbonline/details/trademark/show.do?markNumberType=REG&markNumber=762188&markID=1874480

ticothijs82 Schreef:

Sander Schreef:

geregistreerd heeft, dan maakt het niet uit of
er
andere naamloze of van een fantasienaam
voorziene
lijken, maar het registeren van een model is
niet
altijd mogelijk, heeft oa met de leeftijd van
het
origineel te maken.

Marina Militare is een in de Benelux gedeponeerde
naam:
https://register.boip.int/bmbonline/details/tradem
ark/show.do?markNumberType=REG&markNumber=762188&m
arkID=1874480

Mooi, duidelijk dus… Geen schaamteloze kopieën dus meer.

Dat is een depot van 2005. Marina Militare horloges bestaan al veel langer…

ticothijs82 Schreef:

Sander Schreef:

geregistreerd heeft, dan maakt het niet uit of
er
andere naamloze of van een fantasienaam
voorziene
lijken, maar het registeren van een model is
niet
altijd mogelijk, heeft oa met de leeftijd van
het
origineel te maken.

Marina Militare is een in de Benelux gedeponeerde
naam:
https://register.boip.int/bmbonline/details/tradem
ark/show.do?markNumberType=REG&markNumber=762188&m
arkID=1874480

Volstrekt belachelijk dit. zou de italiaanse Marine hier van op de hoogte zijn? Panerai kan heel wat claimen bij defensie.

Ik denk dat ik ook maar Koninklijke Landmacht ga laten deponeren als merknaam. :smiley:

Ik vrees dat je gewoon pech hebt. De douane heeft, ondanks dat ze het brak omschrijven gelijk. Zowel de naam “Marina Militaire”, voor gebruik op horloges, als de vorm (niet werking) van de kroonbeschermer zijn vastgelegd door Panerai.

Of je het hier mee eens bent of niet, ze mogen deze artikelen in beslag nemen. Je zult dus het beschermen van deze kenmerken moeten aanvechten, en niet de inbeslagname. En ik vrees dat Panerai betere advocaten kan betalen.

Ook op WUS zijn plaatjes van niet-panerai horloges waar MM op staat niet meer toegestaan. De advocaten van P zitten er boven op.

(Persoonlijke mening, laat Panerai eens met wat nieuws komen, in plaats van 60 jaar oude designs die niets meer met het huidige bedrijf te maken hebben krampachtig beschermen. Je ziet Rolex toch ook de Steinharts, invicta’s, TagHeuers etc niet continu aanvallen? )

Groeten,

Martin

(Persoonlijke mening, laat Panerai eens met wat nieuws komen, in plaats van 60 jaar oude designs die niets meer met het huidige bedrijf te maken hebben krampachtig beschermen. Je ziet Rolex toch ook de Steinharts, invicta’s, TagHeuers etc niet continu aanvallen? ) <

Ach ja… Het zou nog mooier zijn als al die bedrijven die nu meeliften op het succes van anderen eens met eigen ontwerpen zouden komen.

Ik vind (ook een persoonlijke mening) dit werkelijk nergens op slaan. Dus omdat anderen misbruik van mij maken moet ik doorontwikkelen (Panerai doet dit overigens wél maar meer t.a.v. uurwerken dan van het (immers succesvolle) design) en kosten maken, terwijl ik diezelfde kosten ook kan aanwenden om neppers te bestrijden… Lijkt mij een makkelijke keuze!

acour_jeroen Schreef:

MartinB Schreef:

(Persoonlijke mening, laat Panerai eens met wat
nieuws komen, in plaats van 60 jaar oude designs
die niets meer met het huidige bedrijf te maken
hebben krampachtig beschermen. Je ziet Rolex toch
ook de Steinharts, invicta’s, TagHeuers etc niet
continu aanvallen? )

Groeten,

Martin

Anderzijds kun je ook stellen "laat MM, Steinlex, Invicta, Parnis en alle andere fabrikanten van look-a-likes eens met wat nieuws komen;)
Da’s mijn persoonlijke mening;)

n.b. Invicta komt af en toe wél met eigen ontwerpen. Of die altijd goed afleesbaar (lees functioneel) zijn, is een ander verhaal.

Alle reacties lezende blijken de meningen niet geheel onverdeeld. Ik denk dat er nu alles wel over gezegd is dat iets toevoegt aan de discussie. Laten we het resultaat van het heronderzoek afwachten.

Wordt de zending dan nog niet vrijgegeven (ik heb die hoop al lang opgegeven en de horloges afgeschreven. Waren gelukkig niet de duurdere modellen) dan doe ik nog een onderbouwd bezwaarschrift aan de kantonrechter (dat kost niks).

Volgende week doe ik een update van deze ongoing (al sinds 8 november 2012) story.

Dank voor alle input :slight_smile:

Oh ja, de zendingen blijven gewoon binnenkomen, maar niet meer (sinds 8 november duh…) via Hong Kong Post. Die droppen het namelijk bij PostNL en vanaf dat moment weet je niet meer wat er met de goederen gebeurt en je kunt ook nergens informatie krijgen. Nu loopt alles via DHL en FedEx en ook dan wordt er gecontroleerd (soms blijft een pakketje een dag hangen bij de douane). Echter, ze worden altijd vrijgegeven.

Brutus Schreef:

Anderzijds kun je ook stellen "laat MM, Steinlex,
Invicta, Parnis en alle andere fabrikanten van
look-a-likes eens met wat nieuws komen;)

Hear, hear.

Brutus Schreef:

Anderzijds kun je ook stellen "laat MM, Steinlex,
Invicta, Parnis en alle andere fabrikanten van
look-a-likes eens met wat nieuws komen;)

n.b. Invicta komt af en toe wél met eigen
ontwerpen. Of die altijd goed afleesbaar (lees
functioneel) zijn, is een ander verhaal.

Oh, daar ben ik het ook mee eens hoor. Maar ik ben zo realistisch te weten dat er altijd meegelift wordt op populaire ontwerpen, ongeacht of het horloges, auto’s, muziek of wat voor creatieve uiting ook.

Ik wordt ook doodmoe van al die apple vs samsung vs … claims. Goede producten worden toch wel gekocht als de prijs/kwaliteit goed ligt. Als je iets leuks bedenkt, kun je daar een bepaalde tijd van genieten. Na verloop van tijd verlopen rechten op muziek, patenten etc. Als je dus stopt met innoveren zul je op een gegeven moment het onderspit delven. En dan kun je me legers van advocaten blijven proberen de hele wereld aan te klagen, maar dat gaat je toch niet lukken.

Kortom, Panerai (en elk ander merk) heeft wat mij betreft elk recht om te proberen iedereen aan te klagen, en proberen tegen te houden. Zelf zou ik alleen liever zien dat ze die moeite en budgetten in nieuwe producten en ontwikkelingen stoppen, in plaats van als een soort Don Quichot tegen Oosterse windmolens te gaan vechten.

Groeten,

Martin

Je zegt ‘de zendingen blijven binnenkomen’… Begrijp ik dat je deze horloges beroepsmatig importeert?

Mmmmm beheerder van de Reloxo site?

dreski Schreef:

Mmmmm beheerder van de Reloxo site?

Kende die site niet. Maar als ze ze daadwerkelijk voor die prijzen verkopen, kunnen er wel een paar in beslag genomen worden. :wink:
Vroegah, toen ik nog Parnii kocht, betaalde ik gemiddeld 30 euro, incl verzenden, met uitschieters tot €50 :slight_smile:

Maar vroegâh was alles beter, of niet…

Meer als een uit de hand gelopen hobby, maar dan wel netjes en geen zwart geneuzel.

Heb ik toch geen geheim van gemaakt ?

PlummerNL Schreef:

Maar vroegâh was alles beter, of niet…

Zeker :slight_smile:

Zouden de douaniers ook zo een verhitte discussie voeren?

-“Nee, het is een hommage en dus mag het wel!”
-“Nee, het is een replica en dus mag het niet!”
-“Welles!”
-“Nietes!”

:smiley: