Doxa horloges - seriously cool divers!

Die rubberen band gaat idd helemaal nergens meer over! :grin:

Die zou ik dan wel weer overwegen. :thinking:

1 like

Ziet er wel uit als een aanzienlijke verbetering die clasp! RLC is a Doxa fan :sunglasses::+1:

3 likes

Hup… kopen dan. Sharkhuntertje :stuck_out_tongue:?

Sorry… searamblers nice, sharkhunters nice, caribbean nice…
Maar een Doxa hoort IMHO eigenlijk “professional” oftewel pijn aan de ogen oranje!
Plaatje voor de smaak:

7 likes

Misschien al vernoemd hier of algemeen bekend maar Doxa heeft ooit door duikers empirisch laten vaststellen, welke kleur dial onder water het beste is af te lezen. Daar is deze kleur oranje uit gekomen en of hij daarom de professional heet weet ik niet maar alleen al vanwege dat onderzoek en blijkbaar een bewuste hang van Doxa naar “het beste”, heb ik nu voor deze gekozen.

5 likes

Klopt getest in een meer in Zwitserland op 30 meter diepte. Orange won.:sunglasses::+1:

Edit: in mijn openings post heb ik een fout gemaakt daar staat getest 300 meter moest 30 zijn.

2 likes

App me even als hij binnen valt Thawachter, kom ik ff passen vd week. Ff voelen etc voordat ik op de knop druk hè… je begrijpt t wel :smiley:
Lijkt me een echte vakantieknaller . Oja vakantie…:thinking: tuinknaller ook leuk :smiley:

4 likes

Goed om te weten dat dat dan de prijzen wel rechtvaardigt. :beers:

1 like

Uiteraard, altijd welkom en “ThaWachter”, hoe toepasselijk deze keer… :joy::+1:

2 likes

inderdaad maar hoeveel zou de stalen band los dan wel niet kosten als de rubber strap al 440 euro is.

Klopt niet helemaal. Het gaat met name om troebel water, er zijn verschillende oorzaken die bepalend zijn voor de mate van penetratie van kleuren water. Ook per seizoen is dit anders.

Met name in troebel/modderig water blijft oranje het langst zichtbaar. Daar is het allemaal om te doen, niet op de open zee waar ‘onze’ held met name actief was.

Hier een snel plaatje voor een aantal verschillen,… kon er niet zo snel eentje vinden van troebel/modderig water.

imageimage

Enfin, de oranje wijzerplaat en ook het helium ventiel zijn echte kenmerken die, voor mij, bij Doxa horen. Vandaar dat ik gekozen heb voor de 1200t Pro.

6 likes

Nooit geweten en weer wat geleerd, dank je wel! :+1:

2 likes

Je zou eens kunnen Google’n op murky water, color penetration, Doxa, etc.

Zal ongetwijfeld wel een goed artikel over zijn. Heb er ook een keer een uitgebreide post over gemaakt. Weet enkel niet meer of dat op dit forum was.

2 likes

Interessante materie, ook met betrekking tot andere duik horloges want de meesten hebben toch gewoon een zwarte dial. :thinking: Ga ik eens doen, dank!

Het zegt uiteraard niks over het contrast! Daarbij zie je dat blauw erg lang zichtbaar blijft (in zee water).

Zoals je ziet op de grafiek is rood het eerst weg, met die reden hebben veel diepzee dieren een rode kleur. Omdat ze dan niet te zien zijn.
Hier een duidelijk artikel erover. Dus doordat oranje bij modderig water het diepst komt,… is het dus zichtbaar.

https://oceanexplorer.noaa.gov/facts/red-color.html

1 like

Ik zie in het eerste grafiekje oranje ook bepaald niet als verst penetrerende kleur, dus als dat in open zee is, is de afleesbaarheid van de Doxa pro dus zelfs juist niet de beste op grotere dieptes, sterker nog bij ca 30 mtr in de winter is het wel afgelopen. Begrijp nu ook waarom blauw juist een vaker voorkomende kleur is. Evenals blauw/groene lume trouwens.

En ik altijd maar denken dat Doxa het goed had uitgedokterd en de andere kleuren mode/ontwerper gevoelig waren…:slightly_smiling_face:

Morgen nog eens wat verder in verdiepen, thanks!

Vandaar ook mijn reactie dat het specifiek over troebel/modderig water gaat.

Hier een link met ook grafieken van ander water oa modderig.

2 likes

Hoppateeee! Even een uitgebreide fotoshoot op het internet gevonden van de Sub300T Caribbean. Werkelijk waar prachtig! Ziet er mijns inziens wel hoogwaardig en solide gebouwd uit! En inderdaad de nieuwe rachetet sluiting :sunglasses::+1:

Foto’s zijn van onderstaande site:
https://www.watchvault.com.au/watchstore/doxa-sub-300t-caribbean-blue-dial-2019

EDIT: het betreft die 50th anniversary edition. Maar ik vermoed dat de huidige generatie Doxa Sub300T niet veel zal schelen…

8 likes

Dat is top. Een Doxa 300T moet er komen :smiley:

1 like