Ik vind het beide heel leuke horloges, maar wel totaal anders.
Ik heb momenteel geen doxa, maar wel 2 “hommages” van Seestern. Zo zou je ook kunnen proberen of het model je aanstaat.
Haha, voor mij ook twee merken die altijd even om de hoek komen loeren als ik me weer eens een beetje ga oriënteren wat er op de markt verkrijgbaar is.
Doxa heeft net ook een 200T uitgebracht die ik wel heel interessant vind en qua prijs ook heel vriendelijk is.
Het Squale vlammetje is ook weer gaan branden nadat ik de laatste podcast van Mannen van de Tijd heb gehoord.
Beide merken blijven mij trekken, maar toch kies ik iedere keer weer iets anders.
Toen ik op het punt stond een Squale 1521 Militaire te kopen, won een Seiko SPB143 het.
Toen ik een Doxa 300 wilde aanschaffen, kocht ik voor iets meer een hele nette tweedehandse BB58… en wat was dan de reden??? Ik kon ze nergens passen en dat vind ik toch best fijn voordat ik een horloge koop.
Dat is het belangrijkste. Dat heb ik ook nooit. Meestal doe ik er maanden over voordat ik uiteindelijk overga tot aankoop
In die tussentijd kun je rustig bepalen welk merk en horloge je het meeste aanspreekt.
Beide merken trekken me nog steeds aan, dus vroeg of laat komt er wel een Doxa en een Squale… want eerlijk is eerlijk, ik kan niet kiezen tussen deze twee.
Deze kosten als je ze al vind 3x het budget
This just in!
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Squale trouwens, maar is inderdaad vooral een kwestie van welk model je ‘t leukst vindt.
Dank voor de vele antwoorden!
Leuk om iedereen zijn kijk erop te lezen en ook om te zien wat voor prachtige versies jullie zelf hebben/hadden. Zoiets als de gunfactor van een merk laat ik graag meewegen, dus jammer om te horen dat er mensen slechte ervaringen hebben/kennen van Doxa.
Squale komt hierdoor op een duidelijke voorsprong. Ik moet zeggen dat de andere benoemde opties ook interessant zijn. De Zodiac (van @SSFS) had ik uiteraard gespot in het blauwe en vind ik erg mooi. Nadeel is dat ik hem nog iets extremer vind dan een oranje Doxa 300 qua kleurstelling, zodat ik bang ben dat ik hem alleen draag als de zon schijnt. Nu vraag ik mezelf wel af hoe erg ik dat zou vinden
Yema (@Fate_Amenable_To_Change) wel eerder overwogen, maar ook een paar critische reviews van gezien waarbij de unit bij de crown die over de bezel gaat (hoe heet dat?) erg los aanvoelde. Die Serica is ook mooi, kun jullie stoppen met teveel goede opties delen?
Aquastar is ook mooi zeg! Ooit eens voorbij zien komen, maar nog niet serieus overwogen. Ik ben zelf minder fan van zo’n kleine secondewijzer op de dial. De andere modellen vind ik minder aantrekkelijk.
Dat Ollech en Wajs is compleet nieuw voor mij. Die zijn ook heel mooi. Ik zag dat iemand het over moeilijke beschikbaarheid en een hoge prijs had. Het lijkt erop dat ik hem gewoon in mijn winkelwagentje kan stoppen voor €1674,- (een nieuwe c1000, niet de klassiekere die @Tudor13 deelt).
Een hommage voel ik me niet prettig bij, ondanks dat het een goedkoop alternatief kan zijn om te kijken wat ik van het model vind.
Ik ga er weer rustig over nadenken en wellicht dat er tussendoor iets moois in het blauwe komt, zoals APMV ook aangeeft.
En anders ben ik over een tijdje opnieuw in de markt, maar dan heb ik mijn budget opgeschroefd zoals @hondersotto als goede optie aangeeft. Ondertussen geniet ik gewoon van de zoektocht en ga ik nog even de podcast van MvdT luisteren!
No problem! Hier om te helpen!
Ik herinner me een vergelijkbaar draadje op Watchuseek en yep, here it is:
Watchuseek
Hier worden nog andere interessante invalshoeken aangedragen, bijvoorbeeld dat Dirk Pitt een Doxa draagt (Clive Cussler) .
Of:
During the same period Squale switched to quartz & kept right on going…" Squale halted their production of mechanical watches in order to focus on quartz timepieces in 1989. This led to the creation of the “Squale Rambo.”…
Doxa was a DEAD company from 1980 to rebirth in 2002…Squale has NEVER ceased production & ALWAYS been owned by Italian family…
Now just who has the REAL Dive Watch History here?
Ach ja, uiteindelijk gaat het om wat je mooi vind.
Succes met de zoektocht
Ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van Squale, en dat komt oorspronkelijk omdat ik het logo niet mooi vindt. Voor mij echt de reden dat ik weinig interesse heb in het merk en gehele collectie.
Ik ben ooit wel gegrepen door de unieke look van Doxa. Echt een merk dat mij goed licht qua smaak en look. Unieke kastvorm, uitgesproken dails. Die ook nog eens bijna onveranderd terug gaan naar 1960!
De reden dat ik er een te koop heb staan is omdat ik eigenlijk een andere Doxa wil proberen. Ze hebben zoveel toffe kleurtjes.
Het is zeer persoonlijk, maar ik ben fan van Doxa!
Ikzelf ben de gelukkige bezitter van een polished 1521 met blauwe sunburst. Ik vind de historie geweldig, kastvorm heel mooi, sunburst fantastisch en een mega lume.
Maar…die dikte…daar kan ik moeilijk of eigenlijk niet aan wennen. Heb gekeken naar deze merken, maar voor zover ik kon zien, zijn allemaal dik.
Ik wil een dunne duiker. Minder dan 12mm, liefst nog onder 11.5mm. Zijn die er ook?
Squale 1545 is 12mm… maar ja, dat is dan weer niet minder dan 12.
Heb je wel eens gegoogled naar ‘duiker dunner dan 11,5mm’?
Edit: Nove Trident, een 6.8mm dunne duiker!
Team DOXA hier
Sinn U50
Ja hoor. Ik heb een jaren '80 quartz TAG Heuer 2000-serie. Die is echt een stuk dunner!
En topkwaliteit. Niet stuk te krijgen!
En lillik
Edox Hydrosub 12mm