Drempelvrees

Minder makkelijk, want ze weten dat je bereid bent top dollah te betalen voor horloges.

Das niet slim Hans. Op alles niet rolex is er veel winst te behalen met goed onderhandelen. Dan klost het bij jullie aardig tegen de kanten aan als je dat onzinnig vindt.

1 like

Met een leuke gehele beleving komt die korting er wel hoor. Maar vraag er niet om.
Tot nu toe is op elk horloge wel iets van korting of extra verkregen. Ik “verwacht” goodwill , initiatief van de verkoper en die is meestal ook wel.

Wanneer de gehele beleving super was en er komt geen korting vind ik dat absoluut ook prima.

Bij geen beleving MOET er dikke korting komen…

Toch een kwestie van opvoeding denk ik. Mijn ouders gruwden ook van afdingen. Ik heb het ze nooit gevraagd, maar ik denk dat ze dat iets voor arme mensen vonden. “Als je het niet nodig hebt vraag je niet om korting” of zoiets. Ik heb dat echt zelf moeten leren.

(Uit de mond van een verkoper horen dat ze zich slap lachten wanneer er “weer zo eentje kwam die geen korting vroeg” heeft me de ogen wel geopend. Ik hoef niet zo nodig Gekke Henkie te zijn :stuck_out_tongue: )

2 likes

Maar als je op een horloge van pak hem 10k nog eens 20% korting kan krijgen door er naar te vragen ben je toch gek als je dat niet doet?
Het is niet dat je de verkoper beledigd.

De manier waarop je deze korting bedings is in mijn ogen vooral de opvoedingskwestie.

2 likes

Dat is als jij de verkoper/dienstverlener/etc bent en dus een klant bezoekt.

In de situatie als door TS beschreven (en waar we het hier over hebben), ben JIJ de klant. Een omgekeerde situatie dus… Daar gaat die tip/regel dan niet op lijkt mij…
Alsof je als koper een gunst moet verdienen om jouw geld uit te geven… Dat is in de meeste gevallen gewoon niet zo natuurlijk.

1 like

op deze foto wel, maar normaal waarschijnlijk niet. Dit was ook maar een voorbeeld he, gaat mij erom dat elk ventje met zijn petje andersom en 12 tattoos in zijn gezicht gewoon lachend bij Gassan naar binnen loopt. En hier lopen mensen zich druk te maken om welke sokken ze aan moeten trekken :thinking:
Maar goed, ieder zijn ding.

2 likes

Dit denk ik ook.
Ik maak er gewoon samen met de verkoper iets leuks van… Maak vriendjes, net zoals hij dat met mij probeert te doen.
Uiteindelijk heb ik de rollen zover dat hij mij die korting gunt en uit zichzelf aan doet bieden ipv dat ik erom moet vragen.

Ook zo…

Dat mag je best vinden. Ieder staat daar anders in.

Ik vond toen ik jong was ook dat korting vragen niet hoort. Bij een 2e handse marktkraampjes ofzo vond ik dat wel vanzelfsprekend, maar niet in n winkel. Daar staat immers de prijs er op.
Mijn vader deed het wel geregeld. Niet bij de blokker voor een theepot, maar voor bruingoed als een wasmachine, TV, koelkast, etc. Ik vond dat ongepast.
Maar het zit misschien ook wat in de cultuur. In Azië ‘moet’ je in winkels haast wel afdingen, omdat je anders een veelvoud vd lokale prijs betaalt.

Maar heb dat afdingen op n gegeven ogenblik overgenomen. Ik vraag het naar mijn inziens wel op n beleefde manier, als of er iets met de prijs gedaan kan worden, een leuk prijsje v kunnen maken, etc.

En wat mij betreft, ook bij geen beleving moet er niet perse korting komen.

1 like

Er wat van verwachten is dus ook een soort van extra’s. Of dat nu n korting is of ‘cadeautje’.

En wat als na geen beleving er geen extra of korting wordt aangeboden? Dan is je beslissing dus om te vertrekken en niet te onderhandelen over de prijs?

Bij offertes vraag ik altijd wat mijn handtekening vandaag waard is. Wil je de deal snel rond maken dan verwacht ik daarvoor compensatie in de vorm van korting. Dus doe ik bij alles wat een offerte vereist. Nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuwe auto etc. Altijd nadat de “onderhandeling” al is afgerond en de koper de deal in zijn hoofd al heeft gesloten. Zonder uitzondering altijd nog een aanvullende “teken” korting gekregen. Schaam mij er totaal niet voor om om korting te vragen. Is wat mij betreft gewoon onderdeel van de vraag en aanbod economie.

2 likes

Klopt, maar ik heb dat dus als klant ook. Als ik naar een net restaurant ga, dan zou ik me ook iets netter kleden, dan als ik de Mac binnen zou stappen met mn houthakkerstenu.

Klopt.
Als het totale plaatje er niet is gaat er geen koop komen.
Ook niet als ze dan met korting strooien, het gehele traject voor het daadwerkelijk aanschaffen is van groots belang.
Ik betaal liever 10euro aan iemand die zijn best heeft gedaan en waar het gevoel goed is dan dat ik met 5euro korting iets koop van een k#tk#p…

Moet wel zeggen, dit is vooral bij luxe producten zo.
De rest van wat je koopt moet wel ergens waar ze hun best doen en waar het prettig is maar daar is om de juiste prijs vragen geen probleem.
Maar ook hier, gun factor is belangrijker dan de laagste prijs.

Zoals dit dus

Nee hoor. Ga binnenkort maar weer eens langs bij :sheep: :lemon: om een Tudor te passen (mits ze die op voorraad hebben. Ff kijken hoe die het verhoud met het echte werk.:grinning:

3 likes

Ik heb laatst nog een Rolex van 6k gekocht met een Casio van 7€ om en op afgetrapte nikes.

Het maakt echt geen bal uit, zolang je maar vriendelijk bent is er niks om bang voor te zijn haha

2 likes

Nu voel ik mij aangesproken.:stuck_out_tongue_closed_eyes:

Als ik van tevoren weet dat ik waarschijnlijk een horlogewinkel ga bezoeken, vind ik het wel leuk om een apart horloge te dragen, zeg een Grand Seiko of een oude Seiko chronograaf.

1 like

Inderdaad. Weleens een leren tas van 5000 verkocht aan iemand die er eerder uit zag als een dakloze dan iemand met veel geld. :+1:t2:

Leuk (?). Ergens in de jaren negentig wilde ik een BMW Z3 kopen. Ik ging naar de BMW dealer in Amsterdam en kreeg een verkoper. Een jongen die grofweg mijn leeftijd was. Ik was toen ergens rond de 27 denk ik. Ik vertelde hem wat ik wilde. De auto was net nieuw. Hij liep weg en kwam heel trots met een folder terug en vroeg me of ik er wellicht een sticker bij wilde. Alsof hij een klein kind tegenover zich had. Ik heb er geen woord aan vuil gemaakt. Heb dezelfde dag nog een blauwe uit de showroom van een concurrent gekocht. Gloednieuw. 88 duizend gulden. Op mijn eerste ritje ben ik bij hem langs gereden. Mijn gekrenkte ego kon het niet laten. Heb naar de verkoopleider gevraagd en hem die auto buiten gewezen (ze waren toen nog echt een bezienswaardigheid) en gezegd dat die verkoopcommissie hier had kunnen vallen als ze iedereen die naar binnen liep als volwaardig zouden behandelen. Ik weet het, het is kinderachtig maar het gaf wel een lekker gevoel!!!

5 likes

Hahaha legend! Had dit wel willen zien.

Denk overigens wel dat er vaker mensen worden onderschat in dure winkels… al zou je dat als goede verkoper nooit moeten doen. Want er zijn genoeg slimme rijke mensen die het geen fuck interesseert wat ze aan hebben.

Jeetje, normaal gaat dit verhaal altijd over een oom of een goede kennis.

In dit topic ben je al de tweede met zo’n eigen ervaring… :sunglasses:

3 likes