Ik kijk al een tijdje mee op het forum naar alle prachtige horloges die hier te zien zijn, maar ik heb besloten om zelf maar een account te maken en toch een topic te posten.
Mijn passie/hobby voor horloges is relatief nieuw maar ik heb wel al een beetje rond gekeken wat voor complicaties designs etc er bestaan.
Ik maak deze post eigenlijk omdat ik graag van jullie kennis met betrekking tot horloges gebruik wil maken en niet echt een vergelijkbaar topic kon vinden.
Ik ben dus opzoek naar mijn eerste ‘‘echte’’ horloge. Als eerste horloge wil ik graag een dresswatch omdat ik op dit moment geen behoefte heb aan een (grote) duiker.
Mijn vraag is dus of jullie suggesties hebben naar aanleiding van de specificaties hieronder:
belangrijkste:
onder 200 euro
Dresswatch
Diameter case onder 38mm denk ik (heb een 17cm pols 40 lijkt me dus al te groot)
Lederen band
Quartz/automaat (liefst automaat maar is quartz nou zoveel slechter en mogelijk niet onvermijdelijk?)
optioneel:
Saffier ( niet te vinden voor deze prijs klasse denk ik)
geen seconde wijzer ( vind ik klassieker maar maakt niet zoveel uit )
geen date ( vind ik klassieker maar maakt niet zoveel uit)
handwind en hacking is natuurlijk ook een pré maar waarschijnlijk niet te vinden
Nog een aantal vragen:
Water dichtheid is dit belangrijk?
Worden horloges onder de 200 euro met een gouden kleuren case snel lelijk?
Hoe groot is de meerwaarde van saffier tov van mineraal glas, ik lees dan bijvoorbeeld meer krasbestendig maar hoe moet ik mij dit in het dagelijks leven voorstellen?
Ook had ik al een aantal modellen gevonden die ik wel mooi vond maar weet ik eigenlijk niet wat nou een beter horloge zou zijn en wat voor haken en ogen er aan elk model zouden zitten.
De seiko sup880 (solar werkt dat een beetje en wat kan ik er van verwachten?) 160 eu ongeveer
De orient bambino FAC00001B (rose gold black dial, 40mm wordt dat niet te groot?) net boven de 200
(mag ik eigenlijk fotos of links posten?)
Dus als suggesties misschien iets wat hier op lijkt of juist totaal niet om mij iets nieuws te laten zien.
Dan vervolgens misschien een nog belangrijkere vraag:
Er valt wel veel te vinden over horloges op het internet maar wat is nou een goede plek om er een aan te schaffen?
Misschien een lange eerste post met veel vragen maar ik kijk uit naar de antwoorden en inzichten die jullie mij kunnen geven.
Ik vind de seiko 5 lijn iets te sportief voor een dresswatch maar zal nog even verder kijken.
2e hands een horloge kopen de eerste keer vind ik al helemaal eng omdat ik de horloges niet ken en ik nog niet eens duidelijk heb waar je überhaupt betrouwbaar een nieuw horloge kan kopen.
Orient bambino moet ook nieuw te vinden zijn voor 150 euro. Naast de Bambino zijn er nog wel meerdere opties, een vintage horloge, 100 euro doorsparen voor een (gebruikte) Seiko SARB or Orient Star, of een quartz horloge.
Met een 17 cm pols kun je over het algemeen makkelijk tot 42 mm dragen, ligt ook een beetje aan de lengte en vorm van de lugs.
Een vergulde (‘gouden’) case is idd erg gevoelig voor beschadigingen en er valt niet veel aan te poetsen, je poetst op een gegeven moment door de vergulding heen…
Zonder secondewijzer en met kleine diameter kom je bijna in het vintage terecht.
Heb even voor u in het verkoop gedeelte gekeken alhier, waarom niet dress met een sportieve touch?
Mooi, prioriteit geven aan een dresser.
Lars larsen heeft hele aardige modellen. Ik denk wel meestal 39mm, maar dat is voor deze tijd een redelijke maat voor een dresser. Hier een voorbeeld met witte plaat, maar zijn in allerlei varianten te krijgen.
Ja ik vind een dresser gewoon wat meer hebben dan een duiker of een sportief model en ook meer bij me passen. Deze is ook wel mooi zelfs een beetje minimalistisch zal even verder kijken.
Ik heb zelf een Orient ER24001B (bespreking hiervan vind je hier ) en op het gebied van prijs-kwaliteit is het zonder meer goed te noemen. Natuurlijk zijn er nadelen zoals de rumoerige rotor maar dat is inherent aan deze prijscategorie. De FAC00001B is de vierde generatie van de Bambino en bevat een nieuw kaliber wat hackt en opwindbaar is.
Zoals eerder gezegd kan je ook vintage stukken bekijken. Er wordt hier ook een King Seiko aangeboden voor 130 euro. Het is weliswaar quartz, maar dit is wel topkwaliteit.
Ja ik ben ook geen fan maar ik vind het er niet verkeerd uit zien, ziet er tegenwoordig wel veel mensen mee lopen en je leest bij de critici altijd dat het een goedkoop chinees quartz ding is die te prijzig is.
Dat is ook absoluut het verhaal. Overpriced en qua uurwerk niet heel boeiend. Toch ziet het er echt prima uit en is het niet eens zo slecht gebouwd. Ik heb hem op Amazon.de gekocht scheelt toch wel een slok op een borrel.
Ja ik heb de bambino gezien op seriouswatches.eu, dus de FAC00001B(200eu) en de FAC08001T (210eu) de een is iets kleiner maar de andere heeft wel 22mm lugs en de kleur is net wat anders zwart tov van bruin dus ben er nog niet helemaal uit wat nou beter is.
Ik vind die cartier rip off ook wel aardig als cartier inspired/rip off had ik de seiko sup880 gevonden voor 150eu ongeveer. Een solar horloge ipv een normaal quartz horloge maar ik twijfel over de kwaliteit van het horloge, of ik geen spijt krijg dat ik niet toch een automaat heb gekocht en of solar uberhaupt geen ‘‘gimmick’’ is verder vind ik het design wel erg fraai.
Ik vind solar bij zo’n horloge wel een beetje een gimick inderdaad. Bij een G-Shock met allemaal functies is het wel nuttig omdat je dan niet ieder half jaar de batterij hoeft te vervangen. Maar bij een time only horloge is daar geen sprake van. Mischien dat je hem op ebay nog wat voordeliger kan vinden.
Op het gebied van vintage kan je enorm veel waar voor je geld krijgen. Of zelfs 2ehands al. veel meer dan bij nieuwe horloges in ieder geval. Een tweedehands Orient star gaat dikwijls voor niet heel veel meer dan 200 weg bijvoorbeeld. Of een mooie vintage Seiko Lord-Matic voor onder 200.
Ze beginnen al snel lelijk Persoonlijk vermijdt ik PVD coatings als de pest.
Nee, quartz is in feite beter (althans: veel nauwkeuriger). Een automaat is daarentegen veel charmanter/nostalgischer en behoeft uiteraard geen batterij.
Dit vind ik een goede intuïtie, zeker voor een dress watch. 36mm is ook een erg klassieke herenmaat. Kleiner was vroeger ook gebruikelijk, maar je kunt ook te ver gaan vind ik (minder breed dan 36mm doe ik alleen als de kast rechthoekig is).
In het geheel niet. Het is per slot van rekening een dress watch: eventueel spatwaterdicht voor als je je martini over je mouw morst.