Review: Orient FEV0V004S - Champagne

Een paar weken geleden mijn 2e Orient aangeschaft, dus is het inmiddels weer tijd voor een korte review. Ik heb even op het web gezocht, maar er zijn überhaupt geen reviews over dit type te vinden…

De Japanse merken hebben bij mij een streepje voor. Dit geldt niet alleen voor de horlogemerken, maar ook voor andere producten geproduceerd in het land van de rijzende zon. Waarom dit zo is heb ik al eens aangegeven in een vorige review, dus dat zal ik hier achterwege laten.

Orient
Ik merk dat het merk Orient tegenstrijdige gevoelens oproept. De naam staat voor veel mensen synoniem aan “goedkoop” en daarmee kwalitatief “minder” in vergelijking met andere merken. Een gevoel dat ik in eerste instantie ook had bij het merk, totdat ik me er meer in ging verdiepen.

Orient blijkt namelijk de grootste producent van mechanische horloges in Japan te zijn! Zij produceren ongeveer 1.000.000 tot 2.000.000 horloges per jaar. De cijfers welke ik hier noem verschillen nogal van elkaar. Probleem is dat ik de exacte cijfers niet heb kunnen achterhalen. Het ene artikel vermeldt 1mln en een ander artikel 2mln. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Mocht iemand de exacte cijfers wel kunnen vinden, laat het in een reactie weten. Ik kan namelijk geen jaarverslag vinden waarin dit expliciet wordt vermeld.
Het merk heeft daarnaast ook wel een aantal iconen in huis met de Bambino en de Mako.

In House
Wat nog mooier is, althans, wanneer je hier waarde aan hecht, alles wordt “in house” geproduceerd. Dan heb ik het niet alleen over de kast, maar ook de wijzers, het binnenwerk, het bandje, de coating (Orients SAR - Super Anti Reflective coating), zelfs de juwelen worden door het merk bewerkt. Er zijn maar weinig merken die dit allemaal onder één dak hebben. Al hadden ze die banden van mij best uit mogen besteden :wink:. Daar is nog zeker ruimte voor verbetering.

.

Orient beseft zelf ook wel dat het merk deze gevoelens oproept. Zij hebben naast het standaard Orient dan ook een andere lijn (luxury line), de Orient Star. Voorzien met een ander logo. Hier worden hoogwaardiger materialen, betere afwerking, etc toegepast.

Het horloge, FEV0V004S
Ik was onlangs op zoek naar een duiker. Mijn eerste. Het heeft niet zo ver mogen komen. Tijdens het internetten kwam ik deze jongen namelijk tegen. De Orient FEV0V004S met champagne kleurige dial. Deze kleur heeft mij altijd al geïntrigeerd en had ik nog niet in mijn collectie. Voordat ik er erg in had, was de betaling geregeld en de bestelling de deur uit :scream:. Hate it when that happens.

Waar besteld
Het horloge heb ik bij seriouswatches besteld. Ik had goede verhalen over dit bedrijf gehoord en ik kan deze verhalen alleen maar beamen. De link: Seriouswatches.

De specificaties

Binnenwerk
Het horloge heeft een automatisch binnenwerk, non hacking, kaliber nr. 46E40 (Power Reserve van 40h, 21.600 BPH). Het binnenwerk is bij dit horloge helaas niet aan de achterzijde te bewonderen. Dit binnenwerk wordt door Orient gebruikt bij horloges met een dag aanduiding (op 12u), ook wel “wide day indicator” genoemd.
Wat wel typisch aan Orient is, is het geluid van het binnenwerk. Deze is meer aanwezig in vergelijking met andere merken. Mij stoort het niet, maar ik kan me zo voorstellen dat anderen zich hier wel aan kunnen storen.

Kast en Glas
De zilverkleurige kast van RVS past mooi bij de wijzerplaat, heeft een diameter van 41mm en een hoogte van 12,5mm. Helaas zit er geen saffier glas in, maar heeft men mineraalglas gebruikt.
Het glas is licht bollend en steekt iets boven de kast uit. De bezel is ook van rvs. Het voelt allemaal erg solide aan.

Wijzerplaat
De wijzerplaat is champagne kleurig heeft 2 patronen. In het midden een gevlochten patroon en er omheen een gestreept patroon. Erg mooi en gedetailleerd. De indexen zijn zilverkleurig en mooi opgelegd.
De wijzers zijn blauw, maar veelal ook zwart. Dit is namelijk afhankelijk van de lichtinval. De wijzers zijn namelijk gebogen waardoor dit effect gecreëerd wordt. Iets wat Orient vaker toepast. De wijzers zijn gelukkig niet te kort. De secondewijzer tikt netjes de buitenste rand aan.
Aan de rechterzijde het bekende datumvenster, bovenin de eerder genoemde “wide day indicator”.

Kroon
Persoonlijk vind ik het altijd mooi wanneer het logo in de kroon is verwerkt. Helaas is dit hier niet het geval.

Band
De band die Orient mee heeft geleverd vind ik kwalitatief niet echt mooi. Dat is echter wel vaker bij Orient. Men moet toch ergens op besparen. Zelf zit ik er niet echt mee, want ik vervang de standaard band meestal voor een ander exemplaar. Het horloge heeft een bandaanzet van 22mm.

Verpakking
Orient doos is netjes en heeft dankzij de nagels op de hoeken een wat stoerdere uitstraling. Mooi verpakt met een mooi boekje erbij.

Andere uitvoeringen
Naast deze champagne kleurige uitvoering zijn ook nog twee andere kleuren verkrijgbaar. Een zwarte met typenr. FEV0V003B en een blauwe met typenr.FEV0V003D. Mochten mensen op het forum deze hebben, laat ze zien :wink:.

Conclusie
De kwaliteit van het horloge is zoals verwacht goed. Het heeft mooie details en voor mij het juiste formaat. Het is een echte eyecatcher. Na een paar weken dragen weet ik alleen nog niet of het voor mij een blijvertje is. Ik ben namelijk bang dat ik de dial te druk vind. Ik ga het eerst nog even aankijken. Soms is het namelijk een kwestie van wennen en ik ben ook niet echt een flipperaar. Een andere band doet soms ook wonderen. De tijd zal het leren.

Hieronder nog even kort de belangrijkste cijfers:
Diameter: 41mm (excl.kroon)
Hoogte: 12,5mm
Kaliber: 46E40
Power reserve: 40h
Bandaanzet: 22mm
Waterdicht: 50m
Type: Dresser
Typenr.: FEV0V004S / EV0V004S

Till next time.
Wander

Andere reviews:
Helgray Silverstone Green
Orient Classic Symphony
Seiko SARX015
Tissot PRS516

Website mede HF lid:
Candide watch blog

En nog even wat eyecandy :smile:

52 likes

geweldig weer! :+1:Volgens mij hebben of misschien hadden ze nog een derde lijn Royal, richting de Grand Seiko

1 like

Inderdaad, maar die zijn enkel in Japan verkrijgbaar.

1 like

Bedankt Wander voor deze review. Je schetst exact de positieve kanten en de mindere emoties bij dit horloge(merk). Mooie foto’s erbij, vind ik.

2 likes

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Mijn Skx en ray krijgen evenredig veel draagtijd, ondanks dat de Skx toch wat duurder is!

2 likes

Leuk om te lezen. Goeie review!

Je brengt me weer aan het twijfelen, ik zie hem bij Seriouswatches al bijna een jaar naar me gluren als “goedkoop” horloge “voor er bij”. Je foto’s geven een veel beter beeld dan wat ik op internet verder tegenkom. Bedankt weer… :sweat: :joy:

1 like

Mooi verhaal en je verwoord het prachtig en is zeker een merk wat goed in elkaar zit en er ook nog eens mooi afgewerkt uitziet.

Heb zelf afgelopen week deze gekocht en kom van een Tudor klasse maar dit is dan erg veel waar voor geld…

6 likes

Phoe chique ding hoor

2 likes

Goede review! Mooie klok! Orient is een merk om in de gaten te houden.

1 like

@GMTplus1 thanks.

Klopt inderdaad. Vond op een ander forum nog wat info van iemand (of het klopt weet ik niet):

Orient used to have 4 lineups: Orient, Orient Star, Orient Star Royal, and Royal Orient. They ditched Orient Star Royal and some became Orient Stars and others became Royal Orients.
All Royal Orients and Orient Stars now (since the discontinuation of the cal.88700, cal.32B00, among others with the exception of the 48A60 but I’m sure its days are numbered too) run a variation of the exact same base movement, cal.40xx0. Changing the middle letter denotes the decoration/regulation level and the second-last number the complications (Orient make a lot of day/date/retrograde/pr/etc options).

Goede review en smaakvol horloge.

1 like

Dank voor de fijne, uitgebreide review en gefilicteerd met het horloge!

1 like

Ik heb ook twee Orients: de ER24001B en FFD0F001W waarover ik een blog heb geschreven hier en hier.

Orient biedt waar voor je geld bij de Bambino’s omdat het kwalitatief is afgewerkt en een erg schappelijke prijs heeft. Dat vertaalt zich wel in een aantal simpele uitvoeringen zoals een movement dat niet hackt of opwindbaar is, een ondermaats polsbandje en een kast die niet bepaald geluidsdicht te noemen is.

Met de vierde generatie van de Bambino heeft Orient een movement geïntroduceerd dat wel hackt en op te winden is. Qua segmentatie zit het tussen de Seiko 5 en SARB’s waar het op het gebied van prijs-kwaliteit wel thuishoort.

3 likes

Smaakvol horloge evenals de Mako. Nog steeds een van mijn favoriete horlogemerken.

1 like

Hooray voor Orient! Aldus een Mako bezitter. Maar dat terzijde. Erg fraaie review! Met een aantal zaken die voor mij nieuw waren (zoals de diverse lijnen naast orient en star). Nog veel draagplezier gewenst en keep up the good work…!

1 like

Dank voor je mooie en goede review. :clap::clap::clap:
Dit neefje van Seiko verdient meer aandacht hier. M.i. hebben zijn ze de betere deal. Ben zelf helemaal tevreden met mijn Mako, Mako XL, Somes en de 300m :grinning:

1 like

Mooie review! Leuk om te lezen :slight_smile:

1 like

Leuk geschreven! Ongemerkt liggen ee zo links en rechts toch heel wat Orients in de horlogedozen zo te zien. Ik heb zelf een Mako en een Star Retrograde.

1 like

Klopt. Alleen men praat er niet over :wink:. Ik probeer de taboe te doorbreken.

Leuke blog met mooie reviews! Staat nu bij mijn favorieten :wink:
Zo’n Bambino gaat er nog wel komen. Al weet ik nog niet welke generatie het uiteindelijk gaat worden.

Haha. Wacht dan even met beslissen. Misschien besluit ik hem wel te verkopen en dan heb je een mooie deal. Beloofd.
Wat betreft die foto’s. Ik heb nooit begrepen waarom al die websites zulke klinische foto’s plaatsen. Totaal niet bevorderlijk voor de verkoop. Gelukkig hebben we tegenwoordig “google afbeeldingen” om in ieder geval een reëler beeld te krijgen :smile:

2 likes

Mooie review met mooie foto´s , gefeliciteerd met je mooie aanwinst :thumbsup:

1 like