Review: Seiko Presage SARX015

Jaren geleden hebben mijn broer en ik het plan opgevat om samen eens naar Tokyo te gaan. Vorig jaar was het zover. Man, man. Wat een mooi volk en wat een gave stad.
De Japanners zijn ontzettend aardig, correct en beleefd. Al zullen ze van ons wat anders gedacht hebben. Wij vonden het namelijk vreemd dat de mensen op straat en in de metro je niet aankijken. Wij probeerden die eerste dag dan ook volop oogcontact te krijgen, wat ons niet lukte. Navraag leerde ons dat het niet beleefd is om mensen, welke je niet kent en waar je geen contact mee zoekt, aan te kijken. De gedachte is dat men niet wil dat een ander zich, vanwege het staren, ongemakkelijk voelt. De rest van de citytrip hebben we dit dan ook niet meer gedaan.
Wat ons ook verbaasde is hoe schoon het daar wel niet is. Je praat hier over de grootste metropool op aarde en er is geen vuiltje te bekennen. Ook geen prullenbakken trouwens. Deze vind je niet buiten. We hadden een koffie gekocht bij Starbucks, probeer de lege beker dan maar eens kwijt te raken.
Ook is het er ontzettend druk, zonder dat men elkaar in de weg loopt.

Japanse (horloge)merken
Maar goed, ik kan nog veel over Tokyo en Japan vertellen, maar we zitten op een horlogeforum, dus ik zal wat meer “on topic” proberen te gaan.
Waar mijn reis ook naar toe gaat, de horlogewinkels probeer ik zoveel mogelijk mee te pakken. Ben je in Japan, dan kijk je natuurlijk naar de Japanse merken als Citizen, Casio, Orient, Pulsar en Seiko.
Over de Japanse merken gesproken (toch nog even een zijsprongetje). Bijna alle Japanse merken staan bekend om hun uitstekende kwaliteit. Denk aan automerken als Toyota, Nissan, Mazda en Honda, maar ook Sony, Panasonic, Akai, Nippon (messen), Canon, Nikon en Nikka (Whisky – aanrader!).

Waarom zijn deze merken kwalitatief zo sterk? Mijn gedachte, vanwege de Japanners zelf.
Het volk is ontzettend gedisciplineerd en alles wat zij doen, wordt tot in de puntjes uitgevoerd. Van de persoon die je helpt bij de kassa, tot de schoonmaker op straat, de kok in het restaurant of de ceo van een bedrijf. Het zit simpelweg ingebakken in de cultuur. Het heeft op mij in ieder geval indruk gemaakt. Voor de toerist is dit erg prettig, al kleven er voor de Japanners zelf ook nadelen aan. Ze leggen de lat voor zichzelf ontzettend hoog. Dit zie je dan bijvoorbeeld terug in het uitgaansleven (Karaoke/gaming/Robot restaurant :slight_smile:), maar ook het aantal zelfdodingen, wat hier ontzettend hoog ligt. Falen is namelijk geen optie en wordt als een schande ervaren.

Bovenstaande verklaard in ieder geval mijn vertrouwen/voorkeur voor Japanse producten en dus ook horlogemerken. Hiermee wil ik niet zeggen dat bijvoorbeeld de Zwitserse merken minder zijn. De instelling van de Japanners zorgt er alleen voor dat het algehele kwaliteitsniveau (automatisch) op een hoog niveau ligt.

Seiko dresser
Mijn horlogedoel voor deze trip was een dresser van Seiko, waar ik dan natuurlijk ook in geslaagd ben. Het is er uiteindelijk één uit de Seiko Presage serie geworden, de SARX015. Hieronder een plaatje van de Seiko website:

Seiko Presage SARX015 (JDM)
De Seiko SARX015 ziet er op de plaatjes vaak minder mooi uit in vergelijking met real life. Al geldt dit voor de meeste horloges. Ik snap werkelijk niet waarom men vaak matte, zielloze foto’s gebruikt voor de reclame/verkoop op websites.
Het model is onderdeel van de Seiko Presage lijn en wordt ook wel een “poor mans GS” genoemd. De SARX05 heeft een zwart/grijs gestreepte dial. Er is ook een uitvoering met wit gestreepte dial beschikbaar. Deze heeft type nummer SARX013.

De specificaties
Binnenwerk
Het horloge heeft een automatisch uurwerk van Seiko. Type “6r15 23J” voorzien van 23 Jewels. Dit uurwerk heeft een hacking functie en heeft volgens de specs. een afwijking van -15/+25 seconden per dag en een gangreserve van 50 uur). Voor de technici onder ons een interessante link met meer informatie over het binnenwerk: Seiko 6r15

Kast en Glas
De zilverkleurige en licht geborstelde kast is gemaakt van RVS, heeft een diameter van 40mm en een hoogte van 11.2mm. Het glas, van Saffier, is vlak en ligt op gelijke hoogte met de bezel. De bezel is ook van rvs en niet geborsteld. Het voelt allemaal erg solide aan. De “look through caseback” is ook van glas, echter geen Saffier, maar Hardlex. Hardlex krast iets sneller in vergelijking met Saffierglas, maar kan wel makkelijker met druk (impact) omgaan. In de Seiko 5 serie zit volgens mij alleen maar Hardlex verwerkt (correct me if I am wrong).

Lugs
Soms kunnen de lugs van horloges te ver naar beneden steken. Daar heb ik bij Seiko echter nooit last van gehad. Ze hebben een mooie vormgeving en de kast “draagt” heerlijk.

Band
De standaard stalen band welke meegeleverd wordt is van goede kwaliteit. Ik verwissel dit echter altijd direct naar leer. Op de één of andere manier krijg ik de stalen banden nooit in de goede lengte, wat ik ook probeer. Geen enkele! Met leer heb ik hier dan weer geen probleem mee. Het zal wel tussen de oren zitten.
Ik heb inmiddels diverse banden gehad (zie hieronder), maar de laatste band van @Ko-Banden met kleuradvies van @anon50762135EV bevalt erg goed en heb ik ook niet meer gewisseld. Bedankt jongens!
De SARX015 heeft een bandaanzet van 20mm.

Zwart/grijs


Donkerbruin

Cognac

Wijzerplaat
De wijzerplaat vindt ik persoonlijk erg mooi. Het zwart/grijs gestreepte oppervlak speelt, zoals je hierboven op de plaatjes ziet, veel met het licht. Soms lijkt de plaat compleet zwart en in andere situaties valt het contrast van het gestreepte oppervlak mooi op. De indices zijn mooi weggewerkt in de buitenste ring. Nice!

Kroon
Persoonlijk vind ik het altijd mooi wanneer het logo in de kroon is verwerkt. Hier is niet op bespaard. De kroon heeft een fijne kartel en doet wat hij moet doen.

Where to buy?
Er zijn ontzettend veel horlogezaken in Tokyo, maar de zaken waar ze de grootste keus en meteen ook de scherpste prijzen hebben zijn de mediamarkt achtige “Bic Camera” zaken. Zaken waar je normaal gesproken niet naar horloges kijkt, maar trust me, je kijkt er je ogen uit. Dus mocht je in Japan zijn, dan zijn deze zaken een absolute must. De horloge afdeling zit meestal bovenin, soms verdeeld over 2 verdiepingen (!). Wat een keus…. Helaas heb ik er geen foto van de afdeling gemaakt. Wel van de trap (7th floor, watches). Don’t ask why.

Verkoopgedeelte
Mocht iemand er na het lezen van deze review er één willen kopen, er staat er op dit moment één te koop in het verkoopgedeelte van HF van Jorrit @JReijmers .

Hieronder nog even kort de belangrijkste gegevens:

Seiko Presage SARX015
Diameter: 40mm (excl.kroon)
Hoogte: 11,2mm
Aandrijving: 6r15 23J
Reserve: 50 uur
Bandaanzet: 20mm
Lume: Ja (Lumi bright)
Waterdicht: 10ATM
Stijl: Casual sporty, past eigenlijk overal bij.

Hopelijk heeft iemand wat aan deze review.
Ik ben benieuwd of iemand de witte uitvoering (SARX013) heeft, deze heb ik namelijk nog niet gezien.

Fijne dag,
Wander

Some extra pics.:

71 likes

Leuke intro zo op je Seiko! :top:

1 like

Wat een prachtige uitgebreide review…mijn complimenten! :thumbsup:

Ps leuk ook het stukje over Tokyo en Japan :japanese_castle:

1 like

Mooie review en prachtige foto’s!

2 likes

Goed verhaal! Veel informatie en erg prettig geschreven. En een mooi horloge op de koop toe!

1 like

Mooi verhaal! Vind de band van Ko inderdaad een erg goeie combi :smile:

2 likes

Leuke review! En prachtig op deze KO band.

1 like

Dank voor je uitvoerige reisverslag met leuke foto’s. Ik heb 2 Seiko’s van de 1e eigenaar die het aankochten op de luchthaven van Tokio. Persoonlijk zou ik zo’n aankoop nooit meer wegdoen. Ik was er blij mee :relaxed:

1 like

Leuk verhaal, mooie review! :slight_smile: Je hebt mij bijna overgehaald om de SARX015 op het forum aan te schaffen! :wink:

1 like

Toffe review en die cognac band past er als geen ander bij, super combi! Gefeliciteerd

1 like

Ik zeg doen😃

4 likes

Erg leuke review! In de prijsklasse van 300 tot 500 euro is Seiko moeilijk te kloppen met tal van prachtige horloges. Alleen hun fetisj met Hardlex vind ik minder. Seiko gebruikt tamelijk veel Hardlex als mineraal op zelfs duurdere horloges zoals de MM300. Persoonlijk is saffier één van de eerste criteria waar ik naar kijk als ik een horloge aanschaf.

1 like

Top verhaal en een top horloge,hoe liggen de prijzen eigenlijk in het thuisland tov hier?

1 like

Prachtig verslag, zelf ook geweest, kan het alleen maar beamen. Hele mooie Seiko op een werkelijk prachtige band, hier is dus sprake van een SeikoKo :wink: Veel plezier er mee!

1 like

Heel, heel hartelijk dank voor je TOP-verhaal. Ik ben zowel zeer belangstellend over jullie reis als de winkels als de Seiko’s. Ik heb nl. zelf ook boze plannen om naar Japan te gaan voor cultuur en horloges. Maar … ik heb nog aardig wat te sparen. Ik opteer namelijk voor een GS spring drive. En daarna: dan slaat al het bier dood, wat mij betreft.

1 like

Mooie review. In het verleden heb ik de SARX017 aan mijn collectie toegevoegd. Deze heeft als verschil dat de secondenwijzer een rode punt heeft. Valt niet heel erg op overigens.
Kwam standaard op een dunne zwart lederen band, de stalen band staat hem overigens ook prima.

De getoonde cognac band staat ook erg goed. Zeker iets om te onthouden.
Witte variant heb ik hier ook op het verkoopgedeelte gezien dacht ik, nooit in het echt gezien (helaas).

1 like

Mooi review van een mooi horloge. Just out of curiosity, is die grijs/zwarte band ook van @Ko-Banden?

1 like

Heel mooi reis verslag en een prachtige aanwinst!

:laughing:

1 like

Lekkere zondagmiddag content! Top :ok_hand:

1 like

:+1:

1 like