Review: Tissot PRS 516 Quartz T0444172703100 / T044417A

Some watches have a personal story. This is one of them.

Dit keer een review van een wat ouder PRS516 model (2010). Voor een aantal mensen op dit forum misschien niet de meest bijzondere uitvoering. Voor mij is het een blijvertje :slight_smile:.
De horlogegekte begon bij mij met een Seiko. Al kwam de boel pas echt op gang na aanschaf van deze PRS516.

Tissot PRS516
De PR serie is gestart in 1965 met een duidelijke verwijzing naar het racen. Tissot verwijst in het design naar het stuurwiel (race stuur met gaten). Bij het horloge in deze review zichtbaar op de caseback (zie foto hieronder). Ook zijn er veel banden ontwikkeld voor deze serie waarin deze “gaten” terug komen.

The story
Een paar jaar geleden gingen we met mijn ouders voor hun 40 jarig huwelijk naar New York. Fantastische ervaring natuurlijk (en een gevaarlijke stad voor de portemonnee :wink:.
Tijdens het shoppen kwamen we in Ă©Ă©n van de grote warenhuizen deze PRS516 tegen. Ik had het horloge vaker gezien, maar nog nooit echt gepast. Toen ik hem om de pols had wilde ik hem direct kopen. Mijn vriendin gaf aan dat ik er nog een nachtje over moest slapen :sleeping:. Ik kon het natuurlijk niet loslaten, ben diezelfde avond gaan surfen en kwam uit bij Jomashop (www.jomashop.com). Gezien het enorme voordeel t.o.v. de winkel het horloge direct besteld met als afleveradres, ons hotel.

Nu komt het. Twee dagen later zitten we ’s Ochtends te ontbijten, komen we er achter dat we ons in de vertrekdatum hebben vergist! We vertrekken één dag eerder (=nog diezelfde dag) :scream:!
Onze shuttlebus zou ons om 14u oppikken bij het hotel. Het horloge zou volgens track & trace tussen 12u en 17u bij het hotel afgeleverd worden. Dus….
Het hotel was wel bereidt het horloge door te sturen, maar de receptioniste gaf ook aan dat er een UPS depot in de buurt zat. Hier ben ik dan ook met mijn vriendin naar toe gegaan. Daar aangekomen, bleek het pakketje al op de wagen te zitten. Gelukkig was iedereen ontzettend behulpzaam en kregen we de route mee van de wagen, samen met een indicatie waar deze zich op dat moment ongeveer bevond. Uiteindelijk hebben we de wagen gevonden (met de nodige kilometers in de benen) en kregen we het pakketje mee. Mede dankzij het makkelijke stratensysteem in NYC.
Een uur voordat we opgehaald werden, kwamen we terug bij ons hotel. Terwijl wij de koffers aan het inladen waren in de shuttlebus, kwam het UPS busje voorbij rijden…:sweat_smile:

Mijn indruk
Sinds ik lid ben van dit forum heb ik ontzettend mooie uitvoeringen van de PRS voorbij zien komen. Veel mooie automaten en vooral de GL uitvoering heeft mijn interesse gewekt, maar jullie zullen begrijpen dat deze PRS mijn horlogedoos niet meer verlaat. Het is ook mijn eerste “Swiss Made” horloge en gek genoeg ook één van de weinige horloges waar ik daadwerkelijk een compliment over kreeg.

De specificaties

Binnenwerk
Het horloge wordt aangedreven door een quartz (ETA Kaliber G10.211). Een werkpaard dat zich inmiddels wel heeft bewezen.

Kast en Glas
De zilverkleurige kast van RVS is aan de zijkant glad afgewerkt en aan de bovenzijde geborsteld. De kast heeft een diameter van 42mm en een hoogte van 11mm. De vorm van de kast “draagt” lekker.
Dit is mijn eerste horloge met saffierglas. Het glas is mooi vlak en zit op gelijke hoogte met de bezel. Het voelt allemaal erg solide aan.

Wijzerplaat
De wijzerplaat is mooi geborsteld (vanuit het midden). Dit is moeilijk te zien op de foto’s, maar heel gaaf gedaan. De plaat speelt mooi met het licht. Het horloge bevat 3 sub dials en een datumweergave.
De wijzers hebben een goede lengte (wat mij betreft) en de secondewijzer is rood. De indexen voor de uren zijn prachtig op de buitenste rand “gelegd” en zweven gedeeltelijk boven de wijzerplaat (zie foto hieronder).

Kroon
De kroon “klikt” en draait heerlijk en het Tissot logo is mooi op de kroon verwerkt.

Band
Deze uitvoering is geleverd met een zwarte rubberen band met een mooie sluiting.
De PRS516 heeft een bandaanzet van 20mm.
Ik zou in de toekomst nog wel een andere band willen hebben en zou een leren raceband mooi vinden. Dit horloge gebruik ik echter wanneer ik op vakantie ga en ik wil er ook mee kunnen zwemmen, dus daar moet de band wel tegen kunnen.
Mochten mensen suggesties hebben voor een band (waterbestendig), dan hoor ik dit graag!

Verpakking
De Tissot doos is netjes en mooi ontworpen. Aan de achterzijde een boekje met de Tissot geschiedenis en aan de binnenzijde 2 vakjes met o.a. de instructies. Goed bedacht!

Kortom, ik ben zeer tevreden met dit horloge. De huidige prijs is ook zeer interessant en ligt onder de € 300,-. Iig een stuk minder als wat ik er voor betaald heb. Een goede instapper en ik kan deze dan ook iedereen aanbevelen.

Hopelijk heeft iemand wat aan deze review, net als dat ik veel aan reviews van anderen heb gehad.

Hieronder nog even kort de belangrijkste gegevens:
Diameter: 42mm (excl.kroon)
Hoogte: 11mm
Kaliber: G10.211
Bandaanzet: 20mm
Waterdicht: 100m
Typenr.: T044417A
Lume: Ja, op de wijzers en de indexen.

Ben natuurlijk ook benieuwd welke uitvoeringen jullie hebben, dus laat maar zien!

Fijne avond,
Wander

Nog wat extra foto’s:

17 likes

Mooi horloge en mooi verhaal

1 like

Pracht verhaal/review en dito klok. :thumbsup:

1 like

Haha mooi verbaal en zeker een mooi horloge.

1 like

Goed verhaal :+1:

1 like

In ieder geval een horloge met een verhaal dat je bij zal blijven! :joy:

1 like

Dit is inderdaad een “keeper”, vanwege het fantastische verhaal, maar ook gewoon omdat het een heel mooi horloge is.
Draag hem in goede gezondheid :thumbsup:

1 like

Geweldig verhaal van een geweldig horloge!
Is mooi spul, heb zelf de zilveren en blauwe automaat gehad, en de zwarte heritage.

1 like

Mooi horloge voor inderdaad redelijk weinig geld! Plus leuk verhaal.

1 like

Goed verhaal en fijn horloge. Ik kan me je stress van die laatste ochtend in NY goed voorstellen! Kan helaas geen Tissot met je delen…

1 like

Bedankt allen!
@wilseiko: mooi hoor. Vooral die blauwe uitvoering.
Enne, “gehad”? Heb je ze allemaal weer verkocht?

Leuk stukje! :+1::+1::+1:

1 like

Leuk verhaal, goede review en keurige foto’s, wat willen we nog meer.
Bedankt en blijf van deze fraaie Tissot genieten :thumbsup:

1 like

Een goede review geschreven over een heel mooi horloge!

En als je het mij vraagt een goede kennismaking met de horlogewereld!:+1:t2:

1 like

Jawel, flipperaar in hart en nieren.
Hoewel nu wat rustiger :slight_smile:

1 like

Leuk verhaal! Alleen daarom zou ik hem zoiezo al niet meer weg doen. Toevallig heb ik deze mijn vader kado gedaan, een week of twee geleden. Alleen dan op staal en met een zwarte dial. Mooi ding! In witte uitvoering ook!

Ps. Moest jij ook wennen aan de afleesbaarheid?

1 like

Leuk kado :gift:! Zal je vader blij mee zijn.
Klopt inderdaad. Ik was het vergeten, maar had in het begin ook wat moeite met aflezen (ivm kleurstelling wijzers en plaat), maar daar wen je aan. Voor mij dus geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat iemand anders daar wel een probleem mee zou kunnen hebben.

1 like

Leuk verhaal over een zeer fraai horloge

1 like

Mooi verhaal, zal wel stressie zijn geweest, :slight_smile: en zal levenslang bijblijven, mooie klok overigs, niets aan veranderen.

1 like

:heavy_check_mark: :clap:

1 like