Dresswatch, Dresser, Pakhorloge, Costuumklok

Het was vanzelfsprekend een grapje; anders wordt het ook zo saai :slight_smile:

Ik ben overigens (serieus) van veel nieuwere horloges niet zo gecharmeerd maar zo’n Junghans Max Bill Chrono…pwoeh…toch wel heel stijlvol! Nomos ook hoor; maar die zijn “niet voor mij”!

Verder ter geruststelling: ik heb (natuurlijk!) ook een Seiko SKX009 voor nautische zorgeloze zwemvakanties en nog een 2e Seiko op het terras@vakantie! :sunglasses:

Ik blijf een enorm zwak houden voor vintage Omega dresswatches; tjah!

Verder wat @dialstatic zegt: gewoon lekker dragen wat je zelf gelukkig maakt!
Daar draait het om met “klokjes”. :smirk:

4 likes

Je hebt de Rekkelijken en de Preciezen wanneer het op de definitie van een dresswatch aankomt. Ik leef in het zuidelijke paapsche land, waar de rekkelijkheid welhaast hypocriete elasticiteit aanneemt.

Toch is voor mij persoonlijk een dresswatch van edelmetaal en ingetogen (qua maatvoering en uitstraling). Ik gniffel vaak wanneer ik mensen een wilde Seiko maat dinerbord met toeters & bellen zie aanmerken als een ‘dresser’.

Onderstaande UG en JLC benaderen voor mij het meest de definitie dresswatch. Heb er nog wel mee die in de buurt komen, maar deze het dichtste.

13 likes

My 2 cents…:

Ik had laatst een leuk gesprek met de koper van mijn, toenmalig, horloge. Hij is recruiter van beroep en had die dag een leuke breitling colt om. Het viel me natuurlijk direct op dat het een breitling was en ik gaf hem complimenten op. Hij bedankte mij en vertelde me toen waarom hij mijn horloge wou kopen. Tijdens gesprekken met nieuwe kandidaten kon bijna iedereen zijn ogen niet van de horloge af houden en werd hem herhaaldelijk gevraagd wat hij dan verdiende. Zijn chef en nog 2 collega’s zijn zoals hem horloge liefhebbers en hebben beiden een mooie (dure) collectie. Zij gaven alle 3 tegen hem aan om niet zijn breitling om te doen tijdens werk omdat men veel erop gaat letten.

Ongeacht je functie in welke sector dan ook, horloge zoals een rolex en breitling zijn enorm bekend en opvallend. Tenzij jij de directeur, Vice-president of hoge manager bent ga je vragen krijgen. Wij allen hier op HF zijn liefhebbers van horloges en kunnen een mooi horloge zeker waarderen. Maar dat geldt niet voor de rest van de wereld. Ik hou van horloges maar als ik een advocaat, bank medewerker, recruiter of wat dan ook zie met een rolex of breitling dan ga ik mijzelf ook afvragen wat zijn winstmarge dan is en dit in twijfel brengen. Men vergeet weleens dat functies klantgericht (moeten) zijn, dus moet men zich ook kleden hiernaar. Een bankwerker die in zijn trui, gescheurde vintage broek en ongeschoren voor je staat geeft je ook geen goed gevoel :smile: :wink: Hard gespaard en liefde voor horloges of niet, je hebt een professioneel klantgericht functie, gedraag (en kleed) je ernaar!

Terug on-topic: Meeste vintage-looks horloges zijn ideale dresswatches. Veel kwaliteit, ingetogen en toch perfect voor een pak omgeving.

5 likes

Ik ben al 20 jaar bezig met horloges en heb echt nog nooit een opmerking in het wild gehad.

Dat komt omdat je geen Breitlings draagt :joy:

6 likes

“Client facing” functies kunnen inderdaad nauwer luisteren v.w.b. outfit dan dat je ergens in de kelder zit te programmeren.

Tegelijkertijd is Nederland intussen zo onconventioneel (op banken/notarissen/advocaten na in mijn beleving) dat je tegenwoordig van alles en nog wat tegenover je als klant aantreft!

Gympies; oude shirts, de -net uit bed- look…ik maak wat mee maar misschien is dat ook wel typisch voor de IT!
Veel directeuren van grotere MKB bedrijven maken er trouwens ook een potje van!

Desalniettemin ben ik het met je eens dat een opvallende Rolex of Breitling misschien iets teveel van het goede zijn tegenover een klant! :slight_smile:

2 likes

:joy: Ik ben zelf consultant in het IT en weet precies wat je bedoeld haha!

2 likes

Het is wel iets boven budget (wellicht auto(s) verkopen, of een stuk van je huis…)

3 likes

Ik zou zeggen Mont Blanc, Grand Seiko of een JLC Reverso. Die laatste is nog niet genoemd.
Nomos, ook erg mooi.

Advocaten juist niet; geen beroepsgroep die foutere pakken draagt dan de advocatuur.

Mijn hemel, heb jij net een vechtscheiding met een hoop advocaat kosten achter de rug en een slechte hypotheek ooit genomen? Wat een emotie :joy:

4 likes

Hihihi een -in jouw ogen- fout pak is nog altijd beter dan adidas gympen en een sweater als werkkleding! :slight_smile:
Een sjiek geklede (of te sjiek geklede) advocaat in pak; niets mis mee :sunglasses:

@Gobert heeft nog enkele appeltjes te schillen met de advocatuur! :smirk:

Tja met advocaten en (top)bankiers kan ik wellicht nog wel meegaan, maar bankmedewerkers generiek…nee helaas.

Die wil ik !!!.. maar welke ?

2 likes

Die eerder genoemde Seiko Cocktail met een mooie felle kleur nato is wel top combi, beetje net en beetje " sjeu de boel" en keurige prijs

https://www.horlogeforum.nl/t/cocktail-time-op-nato-vloeken-in-de-kerk/123720/6

1 like

Zo, klaar!

10 likes

Een sportieve dresser, kan imho perfect!

4 likes

…[quote=“BH_, post:85, topic:125075”]
waar de rekkelijkheid welhaast hypocriete elasticiteit aanneemt.
[/quote]

ik ben er als “Hollander” deels opgegroeid dus snap je wel een beetje…
Die JLC is trouwens om op te vreten maar waarschijnlijk nog duurder dan die Cellini van me.
Het moet een beetje een alledaags draagbare horloge worden.

De Constellation (maar welke ??) gooit hoge ogen, net zoals de Meistersinger en de Nomossen (Nomoi).
Een mooie Constellation uit mijn geboortejaar zou wel wat zijn…

Wouw!

Echt prachtig!!