Dromen mag: Montbrillant watch manufactory AKA G. Leon Breitling watch manufactory

Iedereen droomt wel van iets, hier is dat hedentendage minder, blij met alles wat we hebben en we denken niet aan wat we niet hebben. Dat neemt niet weg dat ik af en toe aan de Montbrillant denk. Toen ik een kleine uk was, was op dat moment het hele Breitling Orbiter gebeuren overal en altijd te zien. En wat was ik gefascineerd, ik heb uren naar prentjes van Montbrillant gekeken. Het kan net zo goed een Navitimer of een Chronomat geweest zijn, wist ik toen veel, ik associeerde Breitling standaard met Orbiter en Montbrillant, nog steeds

Je wordt groot, het loopt soms niet altijd zoals je had gedacht of gewild, maar de weg brengt je altijd daar waar je zijn moet zijn en dat kan op heel onverwachte stations en tussenstations zijn. De droom vervaagt en dan ca 40 jaar later kom je op de rommelmarkt een topstuk tegen.

Topstuk owv de Niello kast en het ding werkte in al zijn functies en het zag er goed uit, beetje zwart geworden zilver maar dat is niet zo erg, dat poetsen we wel weg. Enkel daarom was het al een topstuk en het ging sowieso meekomen

kast markeringen: geen idee wie de maker achter HP Niel is. Niel staat voor Niello maar de HP, dat is toch wat ik er in lees, geen flauw idee naar welke maker die verwijst

Ik doe zakhorloges op de rommelmarkt altijd open, mogen ze niet open, dan gaan ze in principe niet mee. Eerst met gesloten kast checken we het opwinden en het wijzer verstellen: loopt dat soepel? In geval van een chrono wordt de chrono ingedrukt en laten we die een ruime minuut lopen: start - stop - reset werkend? Valt het ding niet stil tijdens het gebruik van de chrono? Beiden een aanwijzing voor o.a. foutief afgestelde excenters. Als het uurwerk die tests naar voldoening doorstaat, dan gaat het deksel open: zie ik gebroken rubis, zie ik een wobbel op de balans, wat is de constructie van de chrono?

Toen ik hem open deed, meende ik de mechaniek te herkennen, maar niet 100% zeker, want ja zoveel ervaring heb ik er niet mee, lees: 0 praktische ervaring maar wel veel prentjeservaring. Nu het ding ging sowieso mee naar huis en bij de demontage zou ik dan wel zien of mijn eerste inschatting juist was

De mechaniek: niemand die het herkent?

demontage: alles de pot in

uurwerkmarkering:

Nog niemand?

Montbrillant swiss: de manufactuur afkomstig uit de G. Leon Breilting watch manufactory AKA de Montbrillant watch manufactory en het caliber is de Montbrillant 19’‘’/22

Montbrillant | La Clinique Horlogère, Service et vente de montres, Porrentruy, Jura, Suisse

What Does “Montbrillant” Mean to Breitling? - Grail Watch

Als kleine uk begeesterd door de Breitling Orbiter en Montbrillant en dan ca 40 jaar later kom je een Montbrillant tegen op de rommelmarkt. Nooit gedacht dat daar ooit te vinden, uberhaupt nooit gedacht het ooit te vinden en kijk dan in welk een plaatje van een kast ie zit, voor zover ik kan zien mechanisch volledig origineel en volledig functioneel. Maar ook al was ie helemaal functioneel dan nog moet het ding voor ons uiteen, gewoon het periodieke onderhoud even terug uitvoeren en zo geschiedde

Opbouw veer en dekplaat

Opbouw balans

Raderwerk

Voorkant

Balansmontage en tussentijdse timing, ai grote beat error, die moet weg, 2 pogingen nodig gehad om onder 1 te geraken en zo dicht mogelijk tegen 0. Ben dan nadien vergeten de fotootjes van de 3 basis standen te nemen, maar dat zie je dan wel bij de eindtiming :slight_smile:

Opbouw chronowerk

Wijzerplaat en wijzers erop, mooi uitlijnen van de chronowijzers en ik test dan op dat moment de start - stop - reset al een eerste keer, in orde

Hup de kast in

Eindtiming, ziet er denk ik dik ok uit

Eindresultaat van een droom die nu uitgekomen is, een vroege Breitling Montbrillant in nette staat :slight_smile: Zelfs de beugel is afgewerkt met Niello, super cool

Start - stop - reset na ruim 25 minuten en niet stilgevallen hoor, ja nee dat mag niet bij eentje zoals deze :rofl:

Op het stoeltje - ook afkomstig van de rommelmarkt en welk zijn nieuwe uitstalplekje zal worden:

Wat een geweldig mooi horloge en het dan totaal onverwachts vinden en een droom, die we eigenlijk al opgeborgen hadden, in vervulling zien gaan, hoe mooi kan het soms zijn.

!Watches we love watches!

57 likes

Wat een schoonheid. :star_struck:

Dat zijn de beste hé, zonder maandenlang sites afspeuren, gewoon baf erop vallen. Super.

2 likes

Ik heb je een paar dagen geleden nog gezegd: Je hoeft niet op zoek naar dingen. De dingen vinden jou!
De vondst van dit spectaculaire Montbrillant horloge is het bewijs.
Dit prachtige horloge, waar je 40 jaar lang over gedroomd hebt, heeft jou gevonden!
Van harte gefeliciteerd.

1 like

Wat een geweldig mooie vondst, en prachtig verslag van de restauratie. :ok_hand: :star_struck:

En voor diegenen die niet weten wat niello is, zoals ik:

Niello is een techniek waarbij een zwart of donkergrijze legering, bestaande uit zwavel, koper, zilver en soms lood, wordt aangebracht op gegraveerd of geëtst metaal, meestal zilver, om patronen te creëren. De legering wordt verhit, waardoor het smelt en zich hecht aan de gravures, waardoor een mooi contrast ontstaat met het zilver.

Wat is Niello?

• Materiaal: Niello is een legering van zwavel, koper, zilver en soms lood.
  • Toepassing: De legering wordt gebruikt als inlegmateriaal in gegraveerde of geëtste patronen op metalen, vaak zilver.
  • Techniek: De niello-pasta wordt aangebracht in de gravures en vervolgens verhit. Hierdoor smelt de legering en hecht deze zich aan het metaal, wat resulteert in een zwart of donkergrijze afwerking die contrasteert met het metaal.

Gebruik van Niello:

• Decoratieve techniek:

Niello wordt voornamelijk gebruikt voor decoratieve doeleinden, zoals het verfraaien van sieraden, zilverwerk, wapens en andere metalen voorwerpen.

• Historische betekenis:

De techniek is al eeuwenoud en werd onder andere gebruikt door de oude Romeinen.

4 likes

Heb je die nu ook voor een rommelmarkt prijs gescoord? Dat zou helemaal een giller zijn.

Prachtig gedaan , geniet ervan

1 like

Prachtig. Top verslag. En wat een fantastisch eindresultaat, chapeau

1 like

Heel gaaf ding

1 like

ja dat is het leukste, die onverwachte pareltjes en eerlijk gezegd we konden het niet geloven, zelfs niet na de bevestiging van de manufactuur op het uurwerk en de bevestiging in de boeken. Normaal wild enthousiast als we iets super leuks vinden zoals het zenith wekkertje gisteren, maar deze, geen woord over gerept, het moet nog steeds ten volle doordringen

oei sorry, ik dacht dat Niello algemeen gekend was en dus gaf ik er geen uitleg meer bij :wink: Nog een weetje daaromtrent: de techniek dreigt verloren te gaan, praktisch niemand weet nog exact hoe het moet

3 likes

kleine correctie nog wat betreft caliber: het is niet de 19’‘’/22, was gisteren moe bij het schrijven van het topic en nam de verkeerde caliber over, het is de Montbrillant 18’‘’/28A
De onderste op het prentje

s-l400

En dan nog een plaatje van het net: reclametje van de Montbrillant watch manufactory, t zal den extra platte of den klassieke zijn, de eerste 2 van onder links

6 likes

Prachtig
Geniet ervan

1 like

Ja Lex, raar hoe het soms loopt. Dit is wel het laatste dat we ooit dachten te vinden op een rommelmarkt.

@fredpanarai1 schreef een paar dagen geleden bij het kado topic

fredpanarai1 [quote=“fredpanarai1, post:22, topic:564707”]
Wie goed doet, goed ontmoet
[/quote]

en dat is echt een waarheid als een koe en nu de laastste maanden hebben wel wat dingetjes ons gevonden :wink: Nooit hebben we verzameld om wat het waard is, daar hebben we trouwens geen budget voor - dat beantwoord de vraag denk ik wel @Betula . Elk ding dat we leuk en cool vonden of het nu 1 euro of 150 euro met een kleine uitzonderings-rek als we het echt cool vonden, kostte, we brachten het mee en poogden het in orde te zetten. Altijd hebben we daarbij ook aan anderen gedacht en gedeeld en dat komt vroeg of laat terug… Elk uurwerk, duur maar ook niet duur is door iemand gedragen, iemand die daar doorgaans fier op was en dat is wat ons aanspreekt en wat ons drijft iets terug in orde te zetten, niet wat het waard is. Om die reden zijn wij ook gek op inscripties op de achterkanten van horloges, soms kan je daar nog iets van terugvinden en zoniet kan je er een heel verhaal bij bedenken en fantaseren.

8 likes

Schitterend verhaal en knap gedaan. Petje af.

1 like

Heel mooi; je verhaal en de Breitling :pray:t5::ok_hand:t3:!

1 like

Dat is altijd erg verdrietig. :disappointed_relieved: Toch zie dan soms dat enkelen zo’n oude techniek weer oppakken.

1 like

Het is natuurlijk wel zo dat de blik van de kenner, in dit geval @Vintagewatchstuff , het horloge herkent als een uniek stuk, terwijl 99,9999999 % van de mensen er aan voorbijloopt.

1 like

Wat een plaatje!
Van binnen én van buiten. Werkelijk prachtig :ok_hand:

Fantastisch :pray:

1 like

weer een prachtig en in dit geval wel een uniek verslag van wel een zeldzaam uurwerk :ok_hand:
en dat hij zo’n mooi plaatsje heeft verdiend hij wel :star_struck:
geniet er van

1 like

dan zal ik voor volgend weekend een keer iets uit het andere uiteinde van het spectrum in orde zetten, een oris penanker en daar werk ik net zo graag aan als aan dit, het gaat erom dat je ze weer in orde krijgt. Die oris, ik ben er zeker van dat zijn eerste eigenaar er super fier op was want het ding heeft navenant niet geleden en is ook een plaatje. Iemand die zo zorg gedragen heeft voor zijn horloge, is iemand die er fier op was en dan verdient ook zo een penanker een vip behandeling op de operatietafel :slight_smile:

4 likes

Zo is dat!
Mooi dat jullie dat doen en kunnen. Respect :pray:

1 like