Iedereen droomt wel van iets, hier is dat hedentendage minder, blij met alles wat we hebben en we denken niet aan wat we niet hebben. Dat neemt niet weg dat ik af en toe aan de Montbrillant denk. Toen ik een kleine uk was, was op dat moment het hele Breitling Orbiter gebeuren overal en altijd te zien. En wat was ik gefascineerd, ik heb uren naar prentjes van Montbrillant gekeken. Het kan net zo goed een Navitimer of een Chronomat geweest zijn, wist ik toen veel, ik associeerde Breitling standaard met Orbiter en Montbrillant, nog steeds
Je wordt groot, het loopt soms niet altijd zoals je had gedacht of gewild, maar de weg brengt je altijd daar waar je zijn moet zijn en dat kan op heel onverwachte stations en tussenstations zijn. De droom vervaagt en dan ca 40 jaar later kom je op de rommelmarkt een topstuk tegen.
Topstuk owv de Niello kast en het ding werkte in al zijn functies en het zag er goed uit, beetje zwart geworden zilver maar dat is niet zo erg, dat poetsen we wel weg. Enkel daarom was het al een topstuk en het ging sowieso meekomen
kast markeringen: geen idee wie de maker achter HP Niel is. Niel staat voor Niello maar de HP, dat is toch wat ik er in lees, geen flauw idee naar welke maker die verwijst
Ik doe zakhorloges op de rommelmarkt altijd open, mogen ze niet open, dan gaan ze in principe niet mee. Eerst met gesloten kast checken we het opwinden en het wijzer verstellen: loopt dat soepel? In geval van een chrono wordt de chrono ingedrukt en laten we die een ruime minuut lopen: start - stop - reset werkend? Valt het ding niet stil tijdens het gebruik van de chrono? Beiden een aanwijzing voor o.a. foutief afgestelde excenters. Als het uurwerk die tests naar voldoening doorstaat, dan gaat het deksel open: zie ik gebroken rubis, zie ik een wobbel op de balans, wat is de constructie van de chrono?
Toen ik hem open deed, meende ik de mechaniek te herkennen, maar niet 100% zeker, want ja zoveel ervaring heb ik er niet mee, lees: 0 praktische ervaring maar wel veel prentjeservaring. Nu het ding ging sowieso mee naar huis en bij de demontage zou ik dan wel zien of mijn eerste inschatting juist was
De mechaniek: niemand die het herkent?
demontage: alles de pot in
uurwerkmarkering:
Nog niemand?
Montbrillant swiss: de manufactuur afkomstig uit de G. Leon Breilting watch manufactory AKA de Montbrillant watch manufactory en het caliber is de Montbrillant 19’‘’/22
Montbrillant | La Clinique Horlogère, Service et vente de montres, Porrentruy, Jura, Suisse
What Does “Montbrillant” Mean to Breitling? - Grail Watch
Als kleine uk begeesterd door de Breitling Orbiter en Montbrillant en dan ca 40 jaar later kom je een Montbrillant tegen op de rommelmarkt. Nooit gedacht dat daar ooit te vinden, uberhaupt nooit gedacht het ooit te vinden en kijk dan in welk een plaatje van een kast ie zit, voor zover ik kan zien mechanisch volledig origineel en volledig functioneel. Maar ook al was ie helemaal functioneel dan nog moet het ding voor ons uiteen, gewoon het periodieke onderhoud even terug uitvoeren en zo geschiedde
Opbouw veer en dekplaat
Opbouw balans
Raderwerk
Voorkant
Balansmontage en tussentijdse timing, ai grote beat error, die moet weg, 2 pogingen nodig gehad om onder 1 te geraken en zo dicht mogelijk tegen 0. Ben dan nadien vergeten de fotootjes van de 3 basis standen te nemen, maar dat zie je dan wel bij de eindtiming
Opbouw chronowerk
Wijzerplaat en wijzers erop, mooi uitlijnen van de chronowijzers en ik test dan op dat moment de start - stop - reset al een eerste keer, in orde
Hup de kast in
Eindtiming, ziet er denk ik dik ok uit
Eindresultaat van een droom die nu uitgekomen is, een vroege Breitling Montbrillant in nette staat Zelfs de beugel is afgewerkt met Niello, super cool
Start - stop - reset na ruim 25 minuten en niet stilgevallen hoor, ja nee dat mag niet bij eentje zoals deze
Op het stoeltje - ook afkomstig van de rommelmarkt en welk zijn nieuwe uitstalplekje zal worden:
Wat een geweldig mooi horloge en het dan totaal onverwachts vinden en een droom, die we eigenlijk al opgeborgen hadden, in vervulling zien gaan, hoe mooi kan het soms zijn.
!Watches we love watches!