Dubbele NA: SLA017 & SLA025

De afgelopen jaren heb ik totale rust gekend in mijn verzameling, aangezien de SBDX003 (die in januari 2012 is aangeschaft) alle andere horloges overbodig maakte. Tot en met medio 2014 zijn er diverse horloges gekocht en daarna wegens gebrek aan draagtijd weer verkocht. Ik heb het daarna maar opgegeven en hield het bij één horloge. Doordat ik toch niets anders droeg, stond de horlogehobby en mijn deelname op het forum op een zeer laag pitje.

Afgelopen april besloot ik hier weer actiever te worden, omdat ik toch wel merkte dat na 6,5 jaar zelfs de SBDX003 eentonig kan worden. Vanaf dat moment begon ik me weer serieus in te lezen in wat zoal op de markt was verschenen en er nog aan zat te komen.

Na jarenlang de 6159-7001 als grail te hebben beschouwd, zorgde de onthulling van de SLA025 voor de nodige opschudding: Bijna exact hetzelfde horloge, identieke looks, maar dan gemoderniseerd naar huidige maatstaven? Dat klonk wel als een heel fraai horloge! De SBDX003 was de eerste hommage, maar vooral een Marinemaster met een andere dial, maar de SLA025 is de ultieme hommage! De 6159-7001 is uiteindelijk helemaal op de achtergrond verdwenen en is ook geen horloge dat ik nog in de verzameling hoef te hebben.

Daarnaast is ook de 62MAS een icoon die een rerelease heeft gehad in de vorm van de SLA017. Hoe langer ik keek naar de SLA017, des te meer ik dat horloge begon te waarderen. Ik heb met 17cm vrij kleine polsen en hoewel de SBDX003 prima past (of m’n pols zich er op heeft aangepast…), is een kleiner formaat ook prima.

De afgelopen jaren bleef het echter bij prakkiseren en kwam er uiteindelijk toch geen horloge binnen. Het was na zoveel jaren nu echt eindelijk weer eens tijd en ik hakte een dubbele knoop door, beide horloges moesten komen!

Bijna twee maanden heb ik er op moeten wachten, maar vandaag zijn ze dan eindelijk binnengekomen.

Uiteraard hierbij een hele zooi foto’s, te beginnen met de SLA017:


De doos…


Bingo! Zoals je kunt zien wordt het horloge zowel op siliconen als op staal geleverd, al wordt de stalen band redelijk verguisd door eigenaren van de SLA017. Wel is de SLA017 een echte bandenswapper, ik heb dit horloge op staal, rubber, mesh en zelfs op leer(?!) gezien en alles staat hem!


Het horloge nog in de stickers. Aanvankelijk wilde ik nog even wachten met stickers verwijderen, maar ik kon me niet inhouden :wink:


Hier is de sunburst dial vol in actie. Wat een topwijzerplaat met vele gezichten.


In de schaduwis de plaat vrijwel zwart. Let ook op het domed saffier dat geweldig met de wijzerplaat speelt!


Nog een foto van de zijkant. Het is niet bepaald jeu dunste horloge, maar in vergelijking met de SBDX003 en de SLA025 wel. Het horloge ligt heerlijk op de pols.

Foto’s van een grotere afstand heb ik helaas niet gemaakt, daardoor lijkt het horloge nu groter dan het is. Maar een horloge onder de 40mm is wel top om weer te hebben!

En dan de SLA025:


Na het weghalen van de witte sleeve.


Nadat doos 1 is geopend krijg je doos nummer 2 (die overigens een stuk fraaier is dan die van de SLA017!)


Daar is ie! Bij dit horloge is alleen een siliconen band geleverd. Ik twijfel ook erg wat er verder bij zou passen. De banden die Seiko in de jaren 60 gebruikte misschien?


Ook hier kon ik het niet laten voortijdig de stickers eraf te pellen :smile:


Geen sunburst wijzerplaat maar evenmin prachtig om te aanschouwen. De tekst is wat kleiner dan op de SBDX003 een ik verwachtte dat ik me daar aan zou storen, maar het tegendeel is waar. Wat een prachtige plaat!


In de schaduw uiteraard ook een prachtige plaat, maar geen kameleon zoals de SLA017 dat is.


Een foto van opzij. Dit horloge is behoorlijk hoog, maar voor mij zeker niet storend. De onderkant is geheel plat en dat ligt veel fijner op de pols dan ik van tevoren had verwacht. Dit horloge zit als gegoten! De bezel is nagenoeg helemaal verticaal en pakt daardoor zeer prettig beet. Dit is, met mogelijk uitgezonderd de 116610LV, de fijnste bezel die ik ooit op een horloge heb gehad. Wat draait deze fijn!


Hoewel beide horloges voorzien zijn van dezelfde siliconen band, is de buckle verschillend, de linker is van de SLA017, de rechter van de SLA025. Waarom ze verschillen weet ik niet, het is namelijk verder echt hetzelfde.

Helaas heb ik onderstaande foto gemaakt toen de stickers er nog op zagen, maar het geeft wel een indruk van de verschillen en overeenkomsten:


Op het eerste gezicht lijken ze wel heel erg op elkaar en ik speel ook nog steeds met de gedachte op één van de twee horloges uiteindelijk de deur uit te doen, maar er zijn ook verschillen. Ik heb het al gehad over de onderkant die bij de SLA025 vlak is. Verder is de tekst een stuk kleiner op de SLA025. Ik twijfelde hier erg over bij de foto’s maar in het echt is het geen enkel probleem.

Er was veel commentaar over het formaat van de SLA025, maar ik merk eerlijk gezegd geen enkel verschil met de Marinemaster. Kun je die hebben, dan kun je de SLA025 ook hebben.

Het grootste verschil zit echter binnenin. Waar zowel de SBDX003 als de SLA017 worden aangedreven door de 8L35, daar wordt de SLA025 aangedreven door de 8L55. Beide uurwerken zijn Grand Seiko uurwerken die niet gereguleerd zijn, maar de 8L55 is een Hi-Beat uurwerk. 36000bph oftewel 5Hz oftewel 10 tikken per seconde. Dit verschil is merkbaar! Ik heb ooit de SBGH001 gehad, maar daar maakte het me niet echt uit. Nu wel, het is gaaf om de wijzer zo vloeiend te zien lopen!

Dan nog een avondfoto van het trio bij elkaar:


Zeg het maar, wat is jullie favoriet? :wink: ik durf het echt niet te zeggen. Wat is wel zeker weet is dat de SBDX003 nog nooit zo’n zware concurrentie heeft gehad!

87 likes

Gefeliciteerd!

:point_down:

1 like

Mooie aanwinsten.
Gefeliciteerd

1 like

Heel gaaf NA topic. Klasse :ok_hand:

1 like

Mooie verzameling. En ook de sla017.

1 like

Godallemachtig wat een aanwinsten. Maar ik denk toch de sla017 gezien je polsomtrek.

1 like

Mooie aanwinsten, vind met name de eerste erg geslaagd.
Veel duik/draag plezier! :+1:t2:

enne ook weer veel postplezier, denk dat veel hier dat leuk zouden vinden. :slight_smile:

2 likes

2 mooie horloges! :clap::clap:

Veel plezier met je 2 NA :+1::+1:

En welke mijn favoriet zou zijn, nu waarschijnlijk de 017 maar dat kan morgen net zo goed de 025 worden… beiden zijn echt mooie aanwinsten nog veel draag en kijkplezier ermee!!!

1 like

Beiden prachtig, maar de wijzerplaat van de SLA017 vind ik toch wel erg fraai. :+1:

1 like

Prachtige aanwinsten.
De 017 vind ik ook de mooiste.
Geniet ervan.

2 likes

Wat een prachtige aanwinsten. Ze hebben beide hun charmes maar persoonlijk is de SLA017 voor mij toch net wat mooier, grotendeels de dial doet het hem voor mij.
Draag ze in goede gezondheid! :sunglasses:

1 like

Meer omdozen dan Tut-Anch-Amon! Wat een fraaie aankopen man, ontzettend gefeliciteerd. De SLA017 spookt al een jaar door mijn hoofd. Ik heb hem mogen dragen van een vriend. Regelrechte topper.

2 likes

Prachtig, wat een mooie aanwinsten! En welkom terug!

1 like

Alle 3 zouden mijn voorkeur hebben, wat zijn ze mooi! Als ik 1 moest kiezen de SLA025 maar alleen omdat ik een grote kerel ben met grote handen.

1 like

De sla025, ken alleen het prijskaartje niet maar hij blijft mooi :heart_eyes:

1 like

Wat een mooi verhaal. De horlogepassie is duidelijk nog niet verdwenen.
Mij voorkeur gaat uit naar de SLA017, wegens het kleinere formaat.

1 like

WoW! Gaaf!! Enjoy.
Mijn favoriet? De SLA025 :drooling_face:

1 like

Fantastisch verhaal om te lezen! Veel draagplezier.

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige nieuwe aanwinsten!!!
Ik vind de SLA017 echt een heel erg tof horloge :star_struck:

1 like

Allemaal erg mooi, maar ik zou uiteindelijk de SLA017 kiezen. Ik vind de lijnen van de kast erg mooi en inderdaad die wijzerplaat. De maat is ook iets fijner wat mij betreft.

1 like