Hallo allemaal,
Het is een lange tijd geleden sinds ik voor de laatste keer actief was op het forum (bijna 5 jaar geleden). Sinds die tijd is er niets meer veranderd in mijn verzameling en heb ik de SBDX003 onafgebroken gedragen.
Toen de SBDX003 in januari 2012 in mijn bezit kwam, was dit voor mij een Grailaanwinst. Toch wist ik dat er nog één stapje hoger was voor mij: de 6159-7001.
De zoektocht naar een mooi exemplaar heeft ruim 12 jaar geduurd. Tussendoor heb ik diverse mooie horloges gehad waarvan ik dacht dat die de 003 zouden overtreffen: Zenith El Primero Rainbow Grand Seiko SBGH001, Rolex Explorer II 16570, Submariner 16613, 116610LV en als laatste de Seiko SLA017 & SLA025. Alleen die laatste twee zijn nog in mijn bezit, de rest is vrij rap weer vertrokken. Geen enkel horloge in de zojuist genoemde lijst heeft ooit de SBDX003 kunnen overtreffen, waardoor ik in feite een one piece collection had.
Na hele lange inactiviteit op het forum moest ik voor de 003 op pad voor een nieuwe strap (de oude had flinke droogtescheuren) en daardoor ging ik ook weer snuffelen op het forum. Wat is het forum actief tegenwoordig! Leuk om te zien dat de hobby zo breed gedragen wordt (letterlijk en figuurlijk).
Enfin, door de toegenomen interesse in het forum begon ook mijn oude wens voor een 6159-7001 op te borrelen. Alle exemplaren die ik elke keer zag hadden of gerelumede wijzers of hadden de originele lume met veel rot. Als dat wel goed was was het glaasje weer dramatisch. En ik had ook nog de specifieke wens voor een 7001 ipv een 7000, maar dan met de caseback die lijkt op de 7000. Kortom, veel wensen, weinig horloges die voldeden.
Negen dagen geleden zag ik ineens op eBay een advertentie voorbij komen van een horloge dat helemaal aan de eisen voldeed en ook nog eens in Nederland lag! Alleen de feedback op eBay was zeer laag, waardoor ik toch even wilde checken hoe en wat. Gelukkig bleek het om een gewaardeerd lid van ons horlogeforum te gaan, namelijk Floris oftewel @Fp_watches.
De communicatie ging al snel via het forum en vervolgens over de telefoon en al snel besloten wij af te spreken. Hij had ook een 6217-8001 (62mas) en een 6105-8110 met een zogeheten 3 slotted crown meegenomen en ik baal achteraf ontzettend dat ik die drie horloges niet op de foto heb gezet. Hoe vaak ga je drie absolute Seiko-inconen tegelijkertijd op tafel zien?! Alle drie waren ze heel erg mooi, maar de 6159-7001 stal voor mij vanzelfsprekend de show. Eindelijk was de zoektocht voorbij, na bijna 12,5 jaar!
Het horloge is van buiten in absolute topstaat. Een smetteloze dial, originele lume zonder enige indicatie van rot, prachtige volglanzende wijzers en opgelegde indices, een secondewijzer die als een malle 10x per seconde tikt… Wat wil je nog meer?
Na mij lang te vergapen aan het horloge was de knoop snel doorgehakt en heb ik het horloge overgenomen. Ik heb jullie zes dagen lang onthouden van dit bericht, ik had simpelweg de tijd nog niet gevonden om hier een draadje aan te wijden.
Genoeg gekletst, jullie komen voor de foto’s!
Wat een absolute beauty om de pols! Door de compleet vlakke onderkant ligt het horloge perfect op mijn pols. Vergeleken met zowel de SBDX003 als de SLA025 is dit horloge nèt iets kleiner en draagt dus ook net wat beter. De lume is volledig origineel en werkt zelfs nog een heel klein beetje (pakweg een minuut). Echt heel erg mooi en strak. Alle indices en het Seiko logo zijn opgelegd. De rotor draait merkbaar rond en dat geeft een hoop charme.
Horloge vol in de zon. Helemaal perfect!
Een foto van de onderkant. Dit is een transitiemodel van februari 1969. Latere exemplaren hadden een nadrukkelijke ronde groef om de tekst heen staan.
Best een hoge kast, maar door de vorm is het niet heel erg merkbaar en lijkt het horloge veel lager op de pols te zitten.
Hier een vergelijking qua hoogte met de SLA025. Dat is best een verschil!
Het verschil met de SBDX003 is kleiner, maar zeker nog aanwezig.
Hier een vergelijking met de kast van de SLA025. Duidelijk geïnspireerd, maar toch een klein beetje anders.
De SBDX003 en de 6159-7001 op één foto vastgelegd. De één 12,5 jaar nonstop gedragen, de ander binnenkort nonstop.
Alle 6159-7001 achtige horloges op één foto. De 025 heeft een duidelijk afwijkende kleur dial ten opzichte van de andere twee. De andere zijn in bijna alle omstandigheden zwart, deze is iets grauwer in specifiek licht.
Niet de scherpste foto helaas, maar hier een groepsfoto van alle Seiko’s in mijn collectie. Heel bijzonder om ze allemaal te hebben.
Wat mij echt verbaast is hoe ver het horloge zijn tijd vooruit is: qua afmetingen (43,8mm) doet het horloge niet onder voor veel huidige modellen. Er zit een hi beat movement in, dus 36000 bph, wat zelfs tegenwoordig nog steeds bijzonder zeldzaam is. Daarnaast kun je de secondewijzer stil zetten en kun je de datum snel veranderen, terwijl dit bij bijna geen enkel ander merk toen mogelijk was. En dan te bedenken dat het horloge 55 jaar oud is! Het enige dat de leeftijd echt verraad is dat de bezel bidirectional is en dat er nog ‘proof’ staat bij de waterdichtheid, dit werd vrij snel nadat dit horloge uit kwam verboden en vervangen voor ‘resist’.
Binnenkort krijg ik van Floris nog een aantal andere bandjes, waaronder de originele (zeer zeldzame!) oranje strap die ooit bij dit horloge is geleverd. Daarnaast krijg ik ook nog een originele NOS bezel die ik misschien ooit wel ga laten plaatsen. Het genieten is nu al begonnen, maar het gaat nog iets langer duren voordat ik het horloge permanent ga dragen. De servicehistorie is onbekend en dus wil ik eerst dat het horloge helemaal wordt nagelopen. Nu loopt ie (afhankelijk van de positie) tussen de 35 en 65 seconden per dag achter, iets te veel om het horloge echt functioneel te dragen. Ik heb al een aantal experts aangeschreven, dus hopelijk kan ik over een tijdje helemaal los gaan met dit horloge!