…maar z’n opvolger heb ik wel gevonden
Het verhaal (scroll door naar “Een impressie” als het te veel tekst is
De speurtocht naar de 16803
Tijdens de forummeeting in februari 2012 keek ik herhaaldelijk naar de 16803 die Marc toen nog in zijn bezit had. Ik was tot dat moment eigenlijk niet heel erg in Rolex geïnteresseerd, maar zijn clown was voor mij de eerste Rolex die ik wel erg leuk vond. Dit horloge had ook een bijzonder verhaal: Hij was 100% compleet en ook nog eens uit mijn geboortejaar, een ultieme combinatie!
Ik was dan ook wel erg geïnteresseerd toen hij een paar maanden later openlijk twijfelde of hij de Submariner wel wilde houden, maar helaas waren er meer kapers op de kust. Jaap had het horloge voor mijn neus weggekaapt en ik vreesde dat dat mijn enige kans zou zijn om dit horloge te bemachtigen. Echter, ook hij twijfelde openlijk op het forum of dit een blijvertje zou zijn. Wederom interesse getoond, maar helaas, ook deze keer ging hij aan mijn neus voorbij. Deze keer was toontje66 de nieuwe eigenaar.
Super vervelend natuurlijk en ik besloot na een aangemaakte Gezocht-advertentie me niet meer actief op dit horloge te richten. Dankzij een bericht van JTrapman ging ik wat meer naar de 116610LV (Hulk) kijken en raakte ik de 16803 uit het oog.
Op 18 november liep ik met de hond buiten en om wat voor reden dan ook dacht ik ineens weer even aan dit horloge en prompt had ik een privé-bericht ontvangen met de vraag of ik de 16803 wilde overnemen. Na enige aarzeling besloot ik eens een kijkje te nemen, aangezien ik het horloge inmiddels ruim 9 maanden niet meer had gezien. Het horloge was nog altijd zo mooi als hij ooit is geweest.
Er waren echter twee probleempjes waardoor ik het horloge niet meteen over kon nemen: De kroon draaide wat merkwaardig dicht en de bezel was veel te stroef. Hij besloot het horloge even na te laten kijken, waarbij (helaas voor mij) ook zijn liefde voor de 16803 terug kwam. De deal werd afgeblazen.
Daarmee eindigde voor mij definitief de zoektocht, ik wilde het horloge nog altijd wel hebben, maar het had geen zin meer om er zo mee bezig te zijn.
Uiteindelijk besloot ik ongeveer een week geleden een zoek-advertentie te plaatsen over de Hulk om te kijken of ik deze via een forumlid kon overnemen…
Een plotselinge wending
Het verhaal wordt hier steeds gekker: Zowel Bert als Marc stuurden een privé-bericht van een Marktplaatsadvertentie van wat op de foto’s een àndere complete 16803 leek te zijn! Hoewel ik liever niet via Marktplaats handel in horloges, was dit een nieuwe kans om dit horloge te bemachtigen, dus ik besloot uiteindelijk te bellen
Echter zorgde ik er eerst voor dat ik via Bert en Marc volledig geïnformeerd was en keek ik zelf ook op internet of ik nog hele specifieke vragen kon stellen. Zo was de doos wat vreemd voor een 16803. Verder wist Bert door eigen speurwerk te vertellen dat het horloge een R-serienummer had en uit 1987-1988 kwam, maar was afgestempeld in 1991. Voor mij maakte het nu overigens niet meer uit dat dit horloge niet uit mijn geboortejaar was, dat was slechts een leuk extraatje.
Het jaartal zorgde voor grote vraagtekens, want de 16803 was toen al vervangen door de 16613. Echter, tot ca. 1990 was de 16613 nog uitgerust met een datumschijf met een “open 6 en 9”, dus als de gegevens verder kloppen, zou dit best eens een extreem vroeg en tamelijk zeldzaam exemplaar zijn!
Ik ging bellen en ja hoor: R-serienummer, originele band, hij was de tweede eigenaar, het horloge is nooit gepolijst, de band heeft niet veel stretch en het doosje klopte wel degelijk.
Ik besloot afgelopen donderdag om het horloge van dichtbij te bekijken en heb ook hier weer als voorbereiding zoveel mogelijk informatie ingewonnen van Marc, Bert en van het internet.
Nadere inspectie wees uit dat ècht alles klopte, ook de band was inderdaad origineel uit september 1988 (code M9), dus daarmee was ook heel exact de leeftijd bepaald Er was één ding wat ik niet op de foto’s had gezien, wat iets minder was, maar daarover straks meer. De prijs was in ieder geval erg gunstig en dus besloot ik het horloge over te nemen!
Een impressie
Het grote bewijs dat we met de 16613 te maken hebben

De set kon nog iets completer met een ankertje, àlle reserveschakels en enkele andere zaken, maar dit komt toch verdraaid dicht in de buurt!
Het belangrijkste deel van het horloge naast het horloge zelf natuurlijk
En daar is ie dan!

Het belangrijkste aspect van dit horloge is natuurlijk de wijzerplaat. Deze blauwe plaat is toch wel heel bijzonder. Wel wijkt deze gevoelsmatig af van de plaat van de 16803, die had een heel erg bijzondere paarse gloed, dit vind ik nog net iets mooier, maar zoals eerder gezegd is dit model gewoon heel moeilijk compleet te vinden.
De wijzerplaat is echt heel lastig op een fatsoenlijke manier op de foto vast te leggen. Ik heb met diverse camera’s gewerkt en op diverse tijdstippen, maar de foto’s laten de echte kleur maar moeilijk zien.
Wat ligt dit ding toch heerlijk op je pols. Het formaat is echt perfect. Verder is door de ongepolijste staat zowel de kast als de bezel nog messcherp, iets wat ik tijdens meetings niet vaak bij de diverse Rolexen heb gevoeld. Echt geweldig!
Een foto van de band. Tot eind jaren ’90 liep het goud niet door op de clasp zoals hier ook te zien is. Zoals gezegd heeft de band maar weinig stretch en dat had ik niet verwacht gezien het feit dat het horloge echt wel flink is gedragen. Wat wel even wennen is, is de flinke terugloop in diameter van de band. Bij mijn Marinemaster ben ik gewend dat de band van 20mm terugloopt naar 18mm. De Submariner loop echter terug naar 16mm.
Nog even een foto van de ‘echte’ open 6

Overigens loopt het horloge echt geweldig nauwkeurig: Ondanks dat de servicehistorie niet bekend is loopt hij momenteel minder dan 1 seconde achter per dag. Daarmee is het meteen mijn meest nauwkeurige mechanische horloge
Dus bij deze mijn nieuwe aanwinst! Er komt echter over een paar dagen nog een tweede topic, wat dat is houd ik nog even geheim