DuBois 1785 Wekker-zakhorloge

Onlangs heb ik van een zeer reislustige tante van mij twee zakhorloges geërfd. Eén daarvan is een DuBois 1785 zakhorloge met alarmfunctie, waarschijnlijk van rond 1975.
Na wat gezoek op allerhande sites ben ik erachter gekomen dat het een vrij uniek horloge is.
Het is een zakhorloge met een AS 1930 caliber. Dat kent twee kronen. Eén voor het uurwerk zelf en één voor de alarmfunctie. In het begin dacht ik dat de alarmfunctie niet werkte want wat op welke tijd ik dat alarm ook instelde zetten, het ging niet af.
Ik heb uiteindelijk toch gevonden hoe je dat alarm moet stellen. Na instellen van de tijd en het opwinden van het alarm, de kroon uittrekken (hoe simpel kan het zijn) en toen lukte het wel. Hij gaat af.

Het enige probleem is nu nog dat de secondewijzer iets te los zit. Als het horloge ligt gaat het mooi rond. Als je het horloge neerzet of laat hangen dan niet. Jammer, maar daar durf ik nu nog niet aan sleutelen. Komt nog wel een keer.

15 likes

Super gaaf ding. Leuk merk, Dubois 1785.

1 like

Helemaal met je eens. Wat ik nog wel zou willen weten of er meer van dit type rondzwerven in de wereld. Ik heb al maanden het internet afgezocht maar kan absoluut niets vinden over dit horloge cq reiswekker.

Je kan hem ook neerzetten. dat is ook handig als je hem als wekke wil gebruiken.

Ik heb ook de firma DiBois et Fils gemaild. Die willen hem wel repareren (minimaal 300,- euro) maar wisten verder ook niet zo veel te melden over het specifieke horloge.
Wat ik wel al weet is dat Dubois 1785 in de jaren 50 als merknaam is gedeponeerd. tezamen met het A. Schild binnenwerk kom ik uit op ergens in de jaren 70 gemaakt en gekocht door mijn tante.
Die had altijd zoiets van: als ik wat koop kan me de prijs niet zo veel schelen als het maar kwaliteit is. Dat past wel bij dit klokje denk ik zo. De afwerking van de kast is erg mooi en met zorg gedaan, dat zie je meteen.
Verder tast ik in het duister over de productieaantallen, verkoopprijs etc. Dus als iemand op dit forum iets meer weet hoor ik dat graag.

2 likes

Of er nog veel van deze wekkertjes in de vorm van een zakhorloge rondzwerven, weet ik niet, die van jou is de eerste die ik zie. DuBois en Dubois-1785 horloges (het zijn niet helemaal de zelfde merken, wel familie) zie je sowieso niet veel.

Van wekkerhorloges voor aan de pols zijn er best wel een aantal te vinden, ook met dit uurwerk. Zoek met het vergrootglaasje in dit forum op ‘wekkerhorloges’ en je gaat een hoop info vinden.
image (deze dus, rechts boven op de forum pagina)

Ik heb er zelf een (1!), een Russische Poljot, die een uurwerkje heeft wat sterk op dat AS1930 kaliber in jouw zakhorloge lijkt en daar waarschijlijk ook van is afgeleid.

Over Dubois is, ondanks dat ze zelf claimen een der aller oudste Zwitserse horlogemerken te zijn, niet zo veel bekend, De huidige eigenaar van Dubois heeft niet zoveel meer te maken met het oorspronkelijke merk, zij hebben het merk gekocht en opereren nu als Microbrand met (te) dure limited editions in een wat wonderlijke bedrijfsvorm die gebaseerd is op crowd funding. Ik geef ze als bedrijf niet zo’n lange levensduur…

Omdat ik pas zelf iets over Dubois heb gepost hier op het Forum vanwege het enige Dubois horloge dat ik zelf in mijn collectie heb, geef ik dat postje hier even door als link, dan kun je van daar uit nog even doorspitten over de achtergronden van dit merk.
Welke vintage draag je vandaag? Deel XV - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Het uurwerk met wekker in jouw zakhorloge is een AS 1930.
Over een sterk daaraan verwant uurwerk, de AS 1475, ook een wekker, heeft @Climholland een een tijdje geleden een artikel geplaatst waarin hij in detail uitlegt hoe het werkt.

image image
Links jouw AS 1930 - rechts de AS 1474 van Clim

Hieronder de specificatie van het AS 1939 kaliber uit de database van Ranfft:

De AS 1475 en de AS 1930 zijn vrijwel identiek, de 1475 heeft alleen een ander ‘tikgetal’ 18000 bewegingen per uur en de 1930 gaat met een snelheid van 21600 keer per uur heen en weer.

Serviceverslag; Climholland over korte staven en harde trilfuncties - Vintage Horlogeforum - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Veel plezier met uitzoeken verder!

1 like

dank je. Dat van het AS uurwerk had ik ook zelf al gevonden. Omdat daar staat CA.1974 : SWiss 17 Jewels incabloc heb ik aangenomen dat het horloge uit die tijd stamt.

1 like

Ik ben enorm fan van deze uurwerken en deze Dubois is bijzonder mooi.

Hier nog wat meer informatie.

2 likes