Duikers en waterdichtheid

bs. pasje laten zien, kit huren en lekker mee zweven achter de instructeur. heldere briefing vooraf en iedereen blij

1 like

Is dat dan niet meteen het probleem van PADI?
Als je gewoon gaat duiken met een buddy is het aan jezelf wat je mag en kan doen.
Ook afhankelijk van je vaardigheden natuurlijk.
(3* CMAS hier, 26 jaar gedoken)
Mijn Grandfather Tuna (6159-7010) gedurende de gehele periode gebruikt tot 58m max na die 26 jaar.

Uiteraard is een duikcomputer beter, maar ik kom nog uit de tijd dat er geen Oosterscheldekering was en de tijd van de kentering belangrijk was. Was trouwens ook nog vóór de eerste duikcomputers :blush:

4 likes

Hangt natuurlijk van de locatie af. In Nederland absoluut, Middellandse zee ook. Maar af en toe liggen er bijzonder mooie wrakken in de Noordzee, Middellandse zee en bij Turkije wat dieper dan die 30m.
Ook in de Noordzee is een horloge handig, eventueel gecombineerd met een duikcomputer.

2 likes

Noordzee is vooral gevaarlijk duiken. Daar doe ik niet aan mee. vooral fun

Klopt helemaal, tenzij goed voorbereid/opgeleid. Maar dat geldt voor elke duik.
En met een goed duikhorloge voor de kentering :wink:

5 likes

:point_up:
PADI biedt voor elk wissewasje een cursus aan.
Ze staan niet voor niks bekend als Put Another Dollar In.

2 likes

Altijd de Uwatec en een of ander duikhorloge (meer omdat het kon en “in geval dat…). :ok_hand:

3 likes

Waarom kopen mensen een auto met meer dan 200pk? Heb je dat nodig? Niet echt maar het is lekker om een beetje overcapaciteit te hebben voor het geval dat. Peace of mind.

Volledig zen nu tijdens het zwemmen👌

12 likes

Ja.

2 likes

Hier ben je helaas al half verloren… sommige Padi instructeurs hebben amper 100 duiken… daar wil ik niet in een moeilijke situatie mee komen in de Oosterschelde of Noordzee hoor.
Vertrouw enkel op jezelf en ok, je duikcomputer.

Nu klink het of ik prehistorisch ben, heb nog leren duiken met horloge en tabellen… :wink:

Dan heb je nog nooit wrakken gedaan? Die liggen met momenten op -65m en zijn echt wel de moeite omdat ze op die diepte weinig ondervinden van stormweer blijven ze langer intact.
Zo liggen er in zuiden van Frankrijk vertrekkende vanuit Lavandou wel wat mooie wrakken.

Of Gran Canaria een Douglas Dakota vliegtuig op -65m

Nu doe je een duikhorloge mee op vakantie om 's avonds aan de dinertafel aan te doen en straffe duikverhalen te vertellen. :sunglasses:

3 likes

Wat is de discussie dan? Ik zie niets in je post wat je zou moeten ontleden. Als je gaat duiken pak je een computer mee, en eventueel als je het cool vind een horloge als backup. Alles met een 100m WR rating is dikke prima voor 99% van alle duikers. Mooi toch?

Zou je dat even aan m’n Squale uit willen leggen? Die doet al sinds 2015 mee zonder verse pakkingen. :slight_smile: Soit, ik moet hem inmiddels voor een beurtje opsturen, waarbij de pakkingen ook vervangen gaan worden, maar dit horloge heeft meer meegemaakt dan gemiddeld, denk ik zo.

7 likes

Toch zijn er tot op de dag van vandaag nog saturatie duikers/bellmen die hun horloge (Rolex) om hebben op dieptes tot aan 300 meter. Ik weet dat de “hobby”duikers hun hele eigen wereld hebben rondom het duiken, maar dat is niet de enige waarheid.
Overigens overleeft geen één horloge het denk ik wanneer ik met luchtgereedschap aan het werk ga onder water :smirk:.

4 likes

Hier ben ik het helemaal mee eens. Hoe dieper je gaat hoe minder mooi het ook wordt omdat er gewoon minder licht is.

Doet mij niet veel. Tot 30mtr kan ik grotduiken, driftduiken, wrakduiken, nachtduiken enz … en flora en fauna zijn ook nog eens mooier dan dieper. Op mooie plekken heb je genoeg aan een snorkel.

1 like

Dus je gaat wel 50m onder water zwemmen met een dresser? :thinking:

Ik doe dat niet, maar dat heeft ook grotendeels met de leren bandjes te maken :joy:

2 likes

Teveel edits.

Never ask a barber if you need a haircut

3 likes

Kan ik begrijpen, iedereen is anders… sommigen hebben een kick nodig. Nu duik ik ook nog enkel tot -40m sinds mijn vrouw ook begonnen is met duiken.

Maar vroeger, dan was het toch spannend als je het zwarte monster zag opduiken op de bodem van de zee…

:wink:

4 likes

Ze zijn heel beperkt. Die gasten hebben meestal een duikplanner boven zitten, die timing voor hen berekent en in het oog houdt.

De taak van de duiker is zo snel mogelijk het werk uitvoeren.

1 like

Haha nee hoor. Die gasten hebben meestal iets van 6 uur “bodemtijd” om hun werkzaamheden te verrichten.
Ze hebben een Dive supervisor en een Life Support Supervisor die hun mengsels en duiken in de gaten houden.

1 like