Ik ben fan zeker voor de 6 tientjes wat ie me toen koste zo’n 9 jaar geleden.
Een horloge waar ik nog nooit problemen mee heb gehad en is natuurlijk gewoon waterdicht.
Loopt als een trein en voor een Vostok zeer nauwkeurig, zeg maar spot on.
Ook mijn 007 ( 2006 ) en Monster 1st gen ( 2001 ) zijn ook nog steeds waterdicht.
So relax and be cool!
Hele discussie over gehad met een klant (ik ben rechtshulpverlener) over een horlogemaker (niet Rolex en niet via AD) die na een onderhoudsbeurt aan een Rolex Datejust geen waterdichtheid wilde garanderen. Ik begreep wel dat de horlogemaker dat niet wilde garanderen, maar dat wilde er bij de klant niet in. Hij had het horloge in 1984 nieuw gekocht en het nooit eerder een beurt laten geven, maar er bijna 40 jaar lang ontelbare malen mee gezwommen, gedoucht en mee de sauna in geweest. Rolex garandeerde volgens de klant dat dit mogelijk was. Inderdaad zag ik in oude reclames geen voorbehouden en beperkingen tot een bepaalde termijn. Bij de beurt is ook geen water of corrosie in het uurwerk aangetroffen. Misschien heeft cliënt geluk gehad, misschien zijn de garanties van een respectabel merk ook wel wat waard. Ik denk beide. De eerste 5 jaar zul je zonder risico met een 100m WR horloge van een respectabel merk kunnen zwemmen (duiken is natuurlijk een ander verhaal), daarna wordt het risico wel steeds groter, al is het misschien nog lang acceptabel. Het gaat misschien lang of vaak goed, maar ik ga in ieder geval niet meer zwemmen met duikers van 10 jaar of ouder om dat ik geen enkel risico wil lopen. Ik hoef tenslotte niet per se een horloge om te hebben bij het zwemmen. Mijn submariner uit 1976 zal ik nooit dragen bij het zwemmen, ook niet als hij net een beurt heeft gehad, nieuwe pakkingen heeft gekregen en op WR is getest, ook weer omdat ik geen enkel risico wil nemen gezien de waarde van het horloge. Als ik een horloge mee wil nemen naar de zwemplas neem ik wel een Vostok mee.
Nee die (technisch duik)instructeur was mee op de boot in Hurghada. Een Pool die toen het nog kon ook door rijke russen werd geboekt op een door hen gewenste locatie voor een cursus. Was een duik dieper dan 300 meter aan het plannen, geen idee of hij dat ook gedaan heeft inmiddels. Die waren tijdens het varen allerlei gekke oefeningen aan het doen en doken met een blind masker (helemaal zwart dus).
Ga je op vakantie naar de Rode Zee, ga je daar duiken met 0,0 zicht om te oefenen…
interessante thread hier… veel klopt wat wordt gezegd maar veel ook niet imho… aardig wat ‘would be divers’
als ‘echte’ duiker (PADI AOD) heb ik 300+ duiken gedaan altijd met een duikhorloge en een duikcomputer:
horloge is als Citizen liefhebber altijd een Citizen natuurlijk…je duikt op de computer en horloge is backup (horloge af doen om te duiken vind ik dan raar)
grens recreatief duiken ligt rond 35 meter, dieper wordt al snel technisch duiken (dit is echt een dure aparte tak van sport), saturatie duiken (paar honderd meter) is echt alleen offshore / industrieel duiken: dit is gevaarlijk en ongezond: alleen voor profs en voor veel geld
ik heb zelf veel gedoken met m’n favoriete horloge: Citizen Nighthawk (WR 200m), nooit problemen, 15 jaar oud en nooit onderhoud: goed spul dat Citizen!
diepste dat ik ben geweest was 48m (wrak) en dan maar 2 minuten op die diepte & daarna decompressie stops
gebruik ook wel eens een stalen Ecozilla om te duiken: echte duikklok
het idee dat je een Rolex sub koopt en er dan niet mee gaat duiken vind ik persoonlijk hilarisch: heb je zo’n schitterend kwaliteits horloge… is ie te duur … koop dan een Citizen
Wat ik nog mis zijn de rampenverhalen. Als er zoveel mis is met waterdichtheid dan moeten er toch ook genoeg voorbeelden zijn van horloges die het water tot aan de wijzers hebben zien staan?
Tot ik lid ben geworden van dit forum nooit over waterdichtheid nagedacht. Ben een mooi weer duiker en heb gedoken in de Maledieven, Britisch Virgin Islands, Seychellen en Malaysia met 21 jaar oude Xemex, een grand Seiko, nieuwe Seiko Prospex, 5 jaar oude Orient en een Citizen van voor 2000. Geen van allen ooit service gehad en lopen tot de dag van vandaag.
Ben ik nou de uitzondering, maw heel veel geluk gehad?
die oostblokkers doen gekke dingen met betrekking tot duiken… er zijn er dan ook flink wat gesneuveld bij de Blue Hole in Egypte…
Ik begrijp trouwens prima dat je een duikhorloge koopt voor de looks zonder te duiken, heb er ook om die reden meerdere
De Rolex Submariner vind ik trouwens echt een schitterend horloge (referentie voor bijna ieder duikhorloge) … maar het blijf imho ook een gebruiksvoorwerp
Aan de andere kant heb ik een UG diver uit 1969 die tot tenminste 10 atm waterdicht is.
Nadeel van oude horloges is dat het vaak niet of moeilijk te herstellen is als t een keer mis gaat. Daarom zou ik zelf liever duiken, zwemmen, snorkelen met een modern horloge.
Eens, maar ik kan mjj voorstellen dat Cousteau zijn Rolex kreeg van Rolex. Het gaf enorme publiciteit. Als de Richard Mille van Alaphilippe door een val aan gruzelementen raakt, zal hij ook weer snel een nieuwe hebben. Maar ik ben maar een gewone sterveling. Ik moet alles zelf kopen . Vandaar dat ik er niet mee ga zwemmen of duiken en er zuinig op ben.