Duikers

Ik vroeg mij af, ben ik de enige die duikers lelijk vind? Ik word er warm noch koud van.

1 like

Ach, ieder zijn voorkeur hè.
Leven en laten leven.

Ach… Wat zal ik zeggen :joy:

7 likes

je zult bij je club “ik vindt duikers lelijk” niet veel leden krijgen.

3 likes

Duitsers daarentegen… :wink:

2 likes

Historisch gezien is het horloge een militair instrument.
Te land, ter zee en in de lucht.
Deze drie elementen zijn de peilers waar op vele
horloge ontwerpen zijn gebaseerd.

Welk type horloge mag wel uw voorkeur hebben?

Grt.

Ja.

Was de dress watch voor het officersbal?

idd
officiële gelegenheden in groot gala.

Grt.

een horloge was oorspronkelijk natuurlijk bedoeld om de tijd aan te geven… maar ja… dan wil je zo’n bijzonder instrument wel in een mooie verpakking… zodoende ontstonden de rijk gedecoreerde zakhorloges… tot in het begin van de 20ste eeuw men erachter kwam dat het vaak handiger was om het horloge om de pols te dragen… iets wat voor piloten en militairen praktisch was… zo zijn de Fieldwatches en PilotWatches ontstaan… de wijzerplaat afgestemd op het gebruik… maar ja… de “gewone burger” vond het polshorloge blijkbaar ook wel handig… en dan gaat het hele verhaal weer van voor af aan… en komen polshorloges met mooie kasten… en mooie wijzerplaten… de complicaties die in zakhorloges leverbaar waren vonden hun weg naar Polshorloges… en ja… dan komen de eerste waterdichte horloges… en het Duikhorloge is geboren… gewoon een kast die geen druppel binnen laat… en een flinke klodder radium op de wijzers en wijzerplaat…

't is maar net wat je smaak is… ik ben zelf als techneut wel gecharmeerd van duikhorloges… al vind ik ze niet allemaal mooi… vandaag de Vostok Komandirskie om de pols… of het een “echte” duiker is, valt te betwijfelen… maar 60 meter haalt ze… ze heeft een bezel en een schroefkroon… de specificaties liegen er niet om… gewoon een stoere klok… al is ze met 40 mm niet echt groot…

er zijn dressers waar ik echt niet warm voor kan lopen… maar ook waar ik wel een vinkje voor heb staan op mijn wishlist… een mooie Omega Constellation of iets van die geest… Tissot LeLocle… ook mooi… Rolex Air-king… doetudiedanmaar… :smile:

Ik heb een brede smaak… ik heb een Vostok Dresser… gewoon een elegant kastje… ivoorkleurige wijzerplaat… geblauwde wijzertjes… een Chronootje… Braun Chronodate… een “duikertje” de Vostok Komandirskie een Flieger, de P1lot One… da’s een klatser… die is echt “in your Face!”… met zijn 43 mm de grootste uit mijn collectie…

even een gekke vraag… de Longines Legend Diver… wat vind je daar van?.. 't is een duiker… maar voor een duiker vind ik em met zijn interne bezel wel behoorlijk dressy…

Opteken heren?!

Grt.

De Legend Diver vind ik dan wel weer mooi, de wijzerplaat is wat meer dressy. Ik vind de wijzerplaten van duikers vaak wat futuristisch, als je dat zo mag noemen. Een klassiek ogende wijzerplaat vind ik mooier.

Ah…je bent gewoon een ouwe lul. :wink:

Ik kan me er vooral aan ergeren dat de kronen van de Legend Diver niet symmetrisch zijn.

Nee zonder dollen. Is een leuk horloge. De mijne puur verkocht omdat er een semi-grail op me lag te wachten.

Ik denk niet dat je alle duikers over een kam kunt scheren.

Ja wanstaltig. Zo houd ik ook absoluut niet van sedan’s :wink:
My point : Lastig alles over Ă©Ă©n kam te scheren.

(en even on the record : Ik vind duikers over het algemeen juist wel mooi)

Ach op de een of andere manier hebben ze toch wat gemeenschappelijke kenmerken :grinning:

1 like

Militair/strategisch is onjuist want historisch gezien is het lopend uurwerk chronometer een nautisch instrument aan boord van zeilschepen voor nauwkeurig plaatsbepaling lengte- en breedtegraad dit met behulp van de juiste zeekaarten, sextant en timetables en zeemanschap van kapitein.
Eigenlijk is het begrip van tijd zeer relatief. Hoe laat begint zeesamstraat of 4,5 minuut voor een zacht gekookt eitje. :smiley:

Prima verzameling!!! :grinning:

Vele jaren terug op dit forum terecht gekomen. Duikers vond ik maar patserig.

Maar ze hebben mij hier vlug bekeerd. Ik heb nu 7 duikers.