Ik word er een beetje mal van…
Die was te makkelijk
Daar heb je wel een punt… dat kan ik wel oplossen met dezelfde mal… dan moet ik 'm gewoon doorzagen… zodat ik het voorste deel eraf kan halen… en dan de mal voor de voorzijde erop kan klemmen…
Zo dus…
dat kan ik wel durven…
Hoe noem je een moertje die Jan nu goed kan gebruiken…
Een mallemoer
zolang ik maar niet naar z’n mallemoer ben… vind ik alles best…
Weet je waarom Jan nu zoveel met dat houten werkblad bezig is?
Hij heeft metaalmoeheid.
In het Vlaams zeggen we: hij is helemaal doorgedraaid.
Mee eens als je het risico in de hand denkt te kunnen houden van te ver doorschieten.
Je zou nog wel minder kunnen hoor. Gewoon een moederplaat houden die je telkens kopieert zonder kopieer-ring maar met een kopieerfrees.
Kan je de door jou mal aan de buitenzijde zonder speling houden (dus een gat gelijk aan de maat van het blad) en hoef je hem niet op te vullen tussen alle randen (ik zie niet of je de voorkant nu ook hebt uitgevuld) en een binnenmal met vul/stelklosjes:
Kan je om en om klemmen en kan je helemaal niks fout doen als je een kopieer-ring gebruikt die dezelfde maat heeft als het verschil tussen de binnen- en buitenmal.
Bamboe op zich is al een scherpte-vernieler door het harde en taaie materiaal. Waarschijnlijk door het grote aandeel Si.
Was hier naar op zoek inderdaad, schoot ook opeens door mijn hoofd.
Ken er eentje in Heerenveen…
Ja zo dus, dat is wat ik bedoel maar jij kan dat mooi uittekenen, binnen en buitenmal maken en hoppa frezen.
Nog een tip, neem een kopieerfrees met wisselmessen, stuk duurder maar daarna fijn werken en met een setje reservemesjes kun je altijd door.
Nummer 4!..
Van de grote werkbanken verkocht ik er gemiddeld 4 per jaar… gaat lekker zo!
“Get them while they’re hot!”
Mooi stukje werk !
Heb je rap gedaan Arie die tweede helft. Maar zoals je zelf zei een paar seconden hier en daar afsnoepen doet wonderen. Veel succes met je volgende project.
Momenteel liggen er een paar mooie ijzers in het vuur… nog niets waar ik hier uitgebreid over ga berichten…
Maar… de verkoop van de MiniBenches gaat gestaag… en da’s wel lekker…
Maandag naar de houthandel, ik heb 2 Beukenhouten platen staan van 1500 x 900 x 27mm, die laat ik beide in bladen en armsteunen zagen voor de MiniBenches.
en ik sla meteen wat hout in voor de freesmal.
Dan heb ik weliswaar meteen voor 8 stuks het houtwerk, maar als ik er één ga maken, kan ik ze net zo goed allemaal doen… meteen in de lak zetten, en dan gewoon thuis opslaan… 't hout is reeds betaald… dat vreet geen brood…
Krijg ik dan een bestelling binnen, dan Hoef ik alleen het Aluminium nog maar te bestellen en te bewerken… en dat gaat voor het grootste deel op de CNC machine…
Dat is wel fijn, daar heb je ook geen omkijken naar. Een ram op de grote groene knop en gaan met die banaan.
Precies… en als ik de 2 draaibanken en de andere freesbank ook nog aan heb staan voor de Straptools… dan heb ik 4 machines tegelijk draaien… zo heurt’t…
De volgende uitdaging… er is in het verleden wel eens opgemerkt dat ik mijn grote werkbanken als Ikea pakketje zou moeten versturen… maar dan moet je meerdere “Flatpacks” maken, en dan ook nog een montagehandleiding schrijven… dat kan eigenlijk niet uit…
Met de MiniBench is dat een heel ander verhaal… die zijn niet te zwaar (net geen 10 Kg), dus kunnen ze gemonteerd (in “opruimstand” met de armsteunen in het frame) verpakt worden… echter… er bestaan geen kartonnen dozen met een binnenmaat van 580x 440 x 250… maar… 650 x 450 x 320 is hetgeen wat het dichtste in de buurt komt…
en dan nog wat beschermingsmateriaal… ik denk dat een rol Golfkarton wel goed is… gewoon 2 lagen eromheen, in de lengte, en 2 lagen in de breedte… een Kartonnen doos is vrij makkelijk aan te passen in de hoogte… gewoon insnijden,en omvouwen… dat kan ik wel durven…
Sticker d’rop, en afgeven bij DHL… 't dichtstbijzijnde Servicepunt zit in Oudemirdum, en da’s om de hoek… zou ik voor één werkbankje nog op de fiets kunnen doen, en dan op de terugweg een kop koffie drinken aan’t ijsselmeer…