DUMET Opzetwerkbankje (ontwikkelingstopic)

Meer dan 58 x44 x25 cn heb je niet nodig :joy:

1 like

Nog niet… en ik moet de link ook nog even op Facebook zetten…
Maar het URL is dezelfde als van de straptools…

Antwoorden is even las…moment…

Ik moest even het materiaal doorschuiven voor de volgende dop

2 likes

Snap ik :upside_down_face: maar toch kan ik het niet kwijt :expressionless:
Geduld is een opgeruimde zaak :woozy_face:

Nieuw record gevestigd!..

4 machines tegelijk aan in mijn werkplaats… terwijl de EMCOturn120 Doppen stond te draaien, de EMCO Compact 5 CNC ze stond af te ronden, en de Beagle VMC 2814 ze van 2 platte kantjes en een gaatje voorzag… was de Portaalfrees bezig met…

de Armsteunen…
4 machines tegelijk dus… Kijk… da’s lekker… dat zet zoden aan de dijk…

in de “opruimstand” vallen de armsteunen binnen het frame

Mooi compact… zo heb ik’t graag… en ik hoop de toekomstige klanten ook… men begint al een beetje warm te lopen… en dat heb ik ook graag…

zo staat ie “in bedrijf”

en zo:

Kun je 'm in de hoek zetten…
ik overweeg nog een “handgreepje” in de onderkant van het blad te frezen… aan de andere kant… 't hele ding weegt 2 keer niks, en in het gootje aan de bovenkant heb je ook genoeg grip om 'm met één hand op te pakken, en te dragen…

Nu rest slechts een paar schroeven in de armsteunen, ze zitten nu nog gewoon “klemvast” op de scharnieren, ik heb wel even getest… je drukt em niet voorover als je op de armsteunen leunt. dus da’s geslaagd…
Hij moet nog een keer uit elkaar… het houtwerk moet nog een laatste schuurbeurt, en dan blaffen we’m in de blanke lak…

nu tijd voor een biertje… Arie is tevree…

10 likes

Zijn er geen doppen op de markt voor de uiteinden van het alu?

1 like

Jawel…maar die heb ik er nog niet ingeslagen…

1 like

Op de site zou ik ze wel met doppen laten zien.

Is al zo :wink:

1 like

precies…


Alleen aan de achterkant van de armsteunbeugels zitten geen doppen, omdat je ze daar over de bouten in het blad, of in het frame schuift om ze vast te zetten…

5 likes

Hij is mooi! Ik heb zeker wel belangstelling…

dat zou mooi zijn…

Nummer 001 is dus zoals bovenstaand te zien is in aanbouw, straks even naar de werkplaats… 't is niet te koud vandaag… even de blanke lak erop zetten…
en even kijken naar de bevestiging van de armsteun aan de scharnier… ik denk dat 1 schroef voldoende zal zijn, omdat de scharnier in de armsteun is ingefreesd.

'k wil tevens nog even een handvol doppen draaien… 't aantal wat ik nu heb is een mooie batch, maar die krijg ik vandaag niet meer op de post… dan kan ik beter afwerken wat ik nu heb, en dan nog een handjevol erachteraan mikken, zodat ik morgen een grotere batch de deur uit kan jagen…

3 likes

Nummer 000 is bijna klaar… lak moet nog even doordrogen, dan kan ik em afmonteren. Maar 001, 002 en 003 zijn reeds verkocht!..

Dus… morgen materiaal bestellen voor de frames…ik heb nog een kleine constructiewijziging doorgevoerd, de bevestiging van het onderste profieltje van de armsteunverstelling wordt nu vanaf de bovenkant bevestigd, zodat er alleen 2 gaten zichtbaar zijn aan de onderkant, maakt het net weer even “Cleaner”…

Ja… nummer 001 is omgenummerd naar nummer 000, want dat is door die constructiewijziging een “prototype” geworden.
de armsteunen van dat exemplaar worden ook nog aangepast.

7 likes

Fantastisch dat je er al drie verkocht hebt! Dan kun je een kleine serie maken met eventueel een paar extra als voorraad. :sunglasses:
Is het de planning om het prototype op de rikketik als showmodel te gebruiken?

Ja, inderdaad… Ik heb hier een hele plaat Beukenhout staan, in 2 stukken gezaagd, daar kan ik of een heel werkblad voor een grote werkbank, of meerdere delen voor MiniBenches uit laten zagen…

't freeswerk moet ik vooralsnog uitbesteden, of ik moet een mal verzinnen om dat in eigen beheer te doen… ik denk dat ik dat ga uitvlooien in de komende tijd, want het eerste blad is weliswaar door iemand anders gefreesd, maar dat is een uur heen, en een uur terug rijden… en omdat het geen bedrijf is… weet ik niet of ie zit te wachten op in één keer 8 bladen…

Ja… da’s inderdaad wel de bedoeling, of dat de eerstvolgende rikketik is, is nog niet zeker.

in elk geval zal het prototype nog aangepast worden, met betrekking tot de armsteunen.

Kopieerfrees :+1:t2:

Terwijl ze hier op het forum vreselijk veel “kopieervrees” hebben :slight_smile:

5 likes

'k heb voor de grote werkbanken een mal die ik op het blad klem.

onder de voet van mijn bovenfrees zit en “kopieer schijf” 88 mm voor het frezen van de voorzijde, en als ik er een schijf van 48 mm op zet, dan kan ik het gootje frezen…

Omdat het gootje rondom moet lopen bij de MiniBench, moet ik de mal eigenlijk buitenom leggen, 'k moet dus iets maken waar ik het blad op/in kan schroeven, met de mal buitenom… dan moet ik de buitenkant frezen met de kleine kopieerschijf, en het gootje met de grote…

ik verzin daar wel wat voor… misschien dat ik de mal dan wel laat frezen, maar dat is dan meteen het laatste wat ik buiten de deur moet laten doen…
Voor de gaten voor de Rampa moeren aan de onderkant volstaat een plaat met boorbussen

Fantastisch mooi opzetwerkbankje!

Net een opzet-sta-tafel gekocht voor m’n horlogehobby. Misschien die maar te koop zetten op HF!

Statafel

1511742

Ja, ik ken ze… ik heb ze met een radius voor het afronden van de randen van het werkblad en de armsteunen, 't is alleen… dat ik met zo’n frees echt ALLES weg moet frezen… omdat ik niet in één keer 27 mm diep door een stuk beuken kan … eh… beuken…

Op zich zijn deze freesjes zeker handig… ik zou de mal voor de voorkant met een paar kleine schroefjes onder het werkblad kunnen zetten, maar nogmaals… dan moet ik wel 't hele stuk wegfrezen tot ik met het lagertje tegen de mal zit… (ik ken iemand op een ander forum die met dergelijke frezen en mallen Aluminium onderdelen maakte, en die plakte eerst een paar lagen isolatietape om het lager… zo had ie een paar tienden voor het “nafrezen”, hij freesde eerst met de tape om het lager tot aan de mal,en daarna de tape eraf, en Napoetsen.

Nou zou ik met een Decoupeerzaag natuurlijk het merendeel van het materiaal al weg kunnen zagen, maar… ik heb geen decoupeerzaag…
De gaten voor de Kabeldoorvoeren maak ik met een gatzaag, en de rest gaat met mallen…

'k hou het in elk geval wel in mijn achterhoofd… (maar ik heb dan toch een aparte Mal , een soort raamwerk nodig voor het gootje in het blad…en met 2 kopieerschijven kan ik de voorkant van het blad, en het gootje in één opspanning doen, waardoor ik er ook zeker van ben dat het gootje netjes overal even ver van de rand zit