“Een afgeleid horloge dragen en een infame Brabander worden? Dan liever de lucht in”.
Off topic: Gouden instagram account is dat
Focal aangestuurd door Rotel hier, zo beter?
Ik heb hem gelezen, om bevestigd te zien dat hij inderdaad een soortement w.ppie-aartsvader is. Die zou ik dus niet zo snel quoten.
Nee, de quote is van Commander Adama. Uit de originele BSG serie.
Ligt maar net aan het model, de goedkopere versterkers van Rotel vind ik voor het geld erg leuk op de juiste luidsprekers. Heb zelf de A11 gehad op B&W 606 S2 AE, maar in de hogere prijsregionen stap ik toch liever over naar wat anders. Het wordt meer en veel, maar niet echt beter…er mist verfijning t.o.v concurrentie.
Focal is persoonlijk niet zo mijn ding, maar de wat oudere modellen (ik ken de Chorus 716w redelijk goed) zijn in de basis doorgaans goed gebouwde luidsprekers met leuke drivers weet ik uit ervaring. Wel matig filtermateriaal waar winst te behalen is. Vaak een erg leuke match met Marantz, maar gooi er vooral geen Naim (grappig genoeg) of Exposure achter…
En weer on-topic…
So say we all.
Ik ben meer van moderne BSG. Maar toch. Props.
Hoog niet, het lijkt er alleen af en toe op dat “some animals are more equal than others” om Eric Blair maar eens te citeren.
Ik snap niet precies wat je bedoeld met boven Jan zijn in dit verhaal.
Ik ben het er wel mee eens verder dat je ook kan genieten van goedkope horloges, waarom niet, mijn colectie begind bij een horloge die 5 euro gekost heeft en loopt op tot beste bedragen, maar allemaal draag ik ze met veel plezier, dus een stapje terug doen zal voor mij totaal geen probleem zijn.
Ook taalnazi’s ontsnappen niet aan het taalnazi topic. Iedereen gelijk hoor
Ik denk dat teleurstelling bij duurdere horloges ook sneller op de loer ligt. Je hebt er immers veel voor betaald en verwacht (bijna) perfectie. En misschien verwachten we bij een 10x duurder horloge dan een evenredig (10x) beter horloge. Helaas is dat niet helemaal de realiteit.
Aan de andere kant verwacht je bij een goedkoop horloge minder, en kan het best weleens niet zo’n slecht horloge blijken te zijn. En ben je snel in positieve zin verrast.
Iedereen hoopt gedurende langere tijd van zijn aankoop te kunnen genieten zonder noemenswaardige problemen. Maar ook die kunnen bij duurdere horloges voorkomen.
Een King Seiko reissue zoals ik er 2 heb, vind ik verhoudingsgewijs best aan de prijs. Maar op momenten dat ik ze draag sta ik daar eigenlijk niet meer bij stil en geniet van het comfort, de schoonheid. En daar gaat het toch vooral om in deze hobby, ongeacht de prijs?
Dat is correct. Gelijkheid is een al dan niet dystopische droom.
Dat laat onverlet dat we het idee van gelijkwaardigheid moeten blijven respecteren.
Ik heb dat ook ooit geroepen, maar ik moet bekennen dat dat in de praktijk voor mij niet meer zo werkt.
Op dit moment heb ik alle dubieuzere horloges zo’n beetje uitgebannen (goedkope vintage, “leuke” microbrand toolwatches, dat soort werk), maar merk ik dat ik mindere goden zoals de Baltic en Yema nog nauwelijks aanraak.
Ik ben aan Grand Seiko’s gewend geraakt, en heb moeite om nog eens wat anders om de pols te klappen. De Santos, Nomos, en wat betere limiteds van Seiko krijgen nog polstijd, maar zelfs de Hanhart Flyback komt vrijwel niet uit de doos.
Dat heb ik eigenlijk met allerlei dingen. Qua eten ben ik ook een zekere standaard gewend geraakt, en dan doet een snelweg-schnitzel met lauwe friet het ook niet meer zo goed.
Zo zit ik er hard over te denken om de Hanhart, Yema, Baltic, Limited Presage, en Farer de deur uit te flikkeren, om vervolgens de SPB317 ook weg te doen voor één lichtblauwe Marinemaster 200, die nieuwe met die patronen op de wijzerplaat.
Tja, als ze mooier zijn afgewerkt zijn ze mooier afgewerkt. Het is geen kwestie van slecht, het is meer zo dat ik zie wat er verfijnder is.
Daarmee besef ik dat ik 180 graden gedraaid ben ten opzichte van wat ik hier in 2015-2017 op dit forum riep. @tompj zal zich dit herinneren, en ome @Blufkakel zeker ook.
Was het maar zo’n feest dat ik bij de goedkope shitters (en ik bedoel dit niet slecht, ik heb daar veel plezier van gehad) was gebleven. Ik had een aardig klompje aandelen kunnen scoren als ik die SKX007 en SARB033 gewoon had gehouden.
En die past wel op een unpadded strap.
Jammer. Zag er nooit een in het echt, maar ze hebben wel iets.
Ik zit op de wip hoor. Wellicht nog eens een nachtje over slapen en dan kijken wat nou de juiste leren band is. Ligt op dit moment op de betere Single Pass.
Altijd leuk om te lezen hoe iemand zijn “reis” beleefde, en wat hij daarbij heeft geleerd. Welkom bij de club!
Overigens, ik ben zelf wel wat gestegen in het prijssegment, maar mijn meest gedragen horloge is waarschijnlijk nog steeds de Orient Ray die ik in 2016 kocht voor 140 euro! Krijgt ook veel complimenten van anderen. Dus ik herken me best in je verhaal.
Andere horloges wilde ik héél graag hebben (Fortis Lemania, Seiko SPB171) maar die draag ik niet zoveel. Wel vind ik het fijn dat ik ze ‘heb’. En dat is ook prima.
@Fate_Amenable_To_Change, maar ook @Blufkakel en @tompj, zaten in 2015-2017 zo’n beetje in dezelfde gedachtenstroom over hun horloge(s).
Wanneer je als horlogeliefhebber, maar ook - zoals geschreven - als voedselliefhebber in een bepaalde “stream” bent geraakt van hetgeen je mooi/lekker vindt, dan is het terugkoppelen naar een “eerder gewenste/geweeste vorige stream” een moeilijke zaak en ook taak.
Wellicht (nog)onmogelijk? Nee, dat niet, al vergt het sterke schoenen en een stevige verankering in dezen, om het tij weer terug te laten keren.
Als je de hele verzameling horloges verkoopt, dan begin je weer opnieuw een collectie horloges, waaraan je altijd plezier hebt gehad/plezier zal hebben.
Een herontdekking van de horloges, die eigenlijk het beste bij je passen (gevoelsmatig), gewoonweg vanwege het feit, dát ze ook beter bij je passen, als een soort van bijna natuurlijk ‘verlengstuk’ van jouw persoonlijkheid.
Wanneer het je gelukt zal zijn om de horloges die je écht wilt hebben te verzamelen, kom je er achter dat je jouw ‘eigen niche horloges’ hebt vergaard. Dan ben je de gelukkigste horlogeverzameling-eigenaar geworden, die je wil zijn en die je eerder voor onmogelijk had gehouden.
&
Eindelijk tijd voor Rolex dus.
Ik heb zelf vrij snel in mijn horloge hobby bepaald dat ik gewoon mijn smaak volg.
En vanaf een bepaalt prijspunt vind ik horloges kwalitatief ‘goed genoeg’ en kijk ik met name naar het design.
Echt compromitteren op kwaliteit doe ik eigenlijk alleen met mijn SKX, omdat ik dat ding leuk blijf vinden terwijl ik het eigenlijk een klote ding vind.
De kwaliteit van Rolex is niet zo stunning hoor. Bouwkwaliteit is top, maar niet zo van “wow die zijn de extra mile gegaan ervoor!”
Polsgevoel wel heel lekker, maar dat is meer voor je ego dan dat het zo’n enorm hoge standaard horloge is.
Het is goed, maar de afwerking is altijd tool (of té bling). Als je zoekt naar uitmuntendheid kom je toch bij andere merken denk ik.
Rolex noemde ik meer omdat ik weet dat Fate lekker gaat op het merk. Rolex is inderdaad totaal niet verfijnd, maar dat is het doel ook niet.
Persoonlijk geef ik juist niets om tierlantijntjes zoals afwerking op een uurwerk, of guilloché.
Eigenlijk vind ik guilloché vooral lelijk