Een 1911 Discovery, uit hetzelfde nest.
Is voor mij nieuw, maar dat zegt niet alles. Kan je de referentie op de caseback zien? Die zou wel anders moeten zijn dan regulier. Misschien weet Ronp dit?
Kweenie, zie 'm nu niet zo snel terug. Ze hebben wel Bling gedaan maar vooral dames modellen.
Niet mijn ding overigens.
Yes……
Dit horloge heette toen niet meer de Modulor omdat die naam niet meer gebruikt mocht worden.
Naam “ le Modulor “ is/ was van de nazaten van le Corbusier.
Le Corbusier was een Frans/ Zwitserse architect die o.a. de Villa Turque in la Chaux-de-Fonds ontwierp, een villa die nog steeds eigendom is van Ebel. ( voor zover ik weet……)
Klein detail is ook dat bij deze chrono counters ovaal zijn, dat was dus bij de 1911 Chrono zoals het horloge toen heette.
Zeker, de ovale counters zitten op de latere modellen. ( ik denk productie zo vanaf 2000, maar kan iets eerder zijn geweest …. )
Gaaf! Dit is echt een mooie Ebel.
Klopt, dat slaat op een systeem van maatvoering dat schijnbaar ook op het horloge toegepast is.
Voor een 137 uurwerk zijn geen passende onderdelen beschikbaar van andere Lemania kalibers. Slijtage in de automaat tandwielen en het seconderad zijn de hoofdpunten en om het goed te doen moeten bepaalde onderdelen vervangen worden. Dus opsturen naar Ebel is de enige oplossing!
Zijn die onderdelen uitzonderlijk gevoelig voor slijtage / altijd preventief te vervangen bij onderhoud? Of kun je bij een redelijk vers exemplaar een tijdje vooruit met nieuwe olie zonder dat er meteen aanmerkelijke risico’s zijn?
Ik lever een net aangeschaft horloge liever niet meteen voor >28 weken in. De hoge servicekosten, daar kan ik me misschien nog makkelijker overheen zetten.
Dit asje waarom een rad van de automaat draait, is erg gevoelig en je kan aan de buitenkant niet zien hoeveel de automaat gedraaid heeft en of de olie wel op tijd vervangen is
Hmm, dat is allemaal niet echt bemoedigend. Dank voor de informatie in elk geval.
Tja, of je koopt het horloge wat je hebt gezien voor €1250,- ( bod doen ) en je laat 'm servicen voor €1500,- en je hebt voor €2750,- een fantastisch horloge…
Ja, zover had ik mezelf ook al gehersenspoeld, maar de tijd die eroverheen gaat is nog wel even een dingetje.
Snap ik…
Een beetje geduld oefenen zal misschien ook niet zo slecht zijn voor deze millennial.
Heeft Ebel met het 137-uurwerk zo veel aanpassingen gedaan aan het Lemania-uurwerk dat deze dusdanig afwijkt dat (veel) onderdelen van een Lemania basis niet meer passen? En ik geloof dat de Breguet 582 uit de Type XX (los van de flyback-functie) gelijk was aan de Ebel 137, of ook niet?
Ik had niet verwacht dat dit zo lastig zou zijn.