Het heeft in dit geval niet te maken met de notch/uitsparing waar in het artikel over wordt gesproken. Beide banden (wave and 1911) kunnen origineel geleverd zijn op een horloge met uitsparing. Hieronder mijn exemplaar op beide banden, die goed aansluiten.
De band die op het Catawiki-exemplaar zit, is afkomstig van een geheel ander Ebel model dat waarschijnlijk alleen de tijd aangeeft (geen chronograaf) en daardoor platter is. De band is daardoor ook platter en valt lager/dieper tussen de lugs als hij wordt gemonteerd op een dikkere chronograaf. Daarom sluit hij niet mooi aan.
De band is er dus achteraf door iemand bij gekocht en op gezet. Het is niet de juiste band, maar iemand heeft er genoegen mee genomen.
Let wel, deze banden waren nieuw schreeuwend duur, dus veel van deze modellen zijn ook op leren band geleverd vanaf fabriek.
Kijk, goed om te weten. Was al naar de naam op zoek. Hij zit mij helaas nét te strak. Een schakeltje extra zou genoeg zijn. Krijg hem nu dicht, maar met moeite. Vind het wel een tof model. Ergens klopt de combinatie van de rechthoekige vorm en de classic sport verrassend goed.
Bij het dragen heeft het wel vaag gelijkenissen met de Santos carree
Ben sinds de aanschaf van de El Primero chrono zo’n twee jaar terug echt fan van het merk geworden.
Je bent het horloge aan het verkloten als je aan de gaten in de kast gaan boren en dan neemt de waarde van het horloge af natuurlijk.
En de stalen band “past”, maar nog steeds niet mooi.
Bedankt voor deze tip. Ik speelde met de gedachte om een van mijn Ebels op te sturen naar de fabrikant om de aanpassing te laten doen. Maar nu blijkt dus dat ze het horloge dan niet alleen verkloten bij Ebel maar dat het resultaat ook nog niet mooi is. Hele slechte zaak van Ebel!
Misschien moet ik de mijne dan ook maar voor een zacht prijsje in het blauwe deel zetten. Want zo draag ik het niet.
PS Ik heb mijn posting idd verwijdert want dat was een heel slecht advies en het zou niet leuk zijn als iemand het toch laat doen bij Ebel op basis van mijn bijdrage.
Jij stelt dat Ebel dit zelf zou doen, ik kan me niet voorstellen dat ze als Ebel ASS zijnde een kast gaan verkloten.
Nu breng je mij een beetje in de war. Zei je niet eerst dat je de band passend maken juist niet moet doen maar nu lijkt het wel of je daarop terugkomt. Of slaat dit op iets anders misschien?
Wat is jouw ervaring met de Ebel service hierover? Dan kan ik beslissen of ik het horloge opstuur (of verkoop - doe ik liever niet natuurlijk).
Je moet absoluut niet aan een kast gaan boren want dan verkloot je het horloge!
Ik denk dat Ebel ASS dat ook nooit zou doen, ze gaan geen Ebel horloge verkloten maar zullen altijd alles origineel laten aan een kast.
Ebel service zal nooit aan een kast gaan boren om er een band aan te kunnen zetten die er niet op hoort.
Je moet absoluut niet aan een kast gaan boren want dan verkloot je het horloge!
Ik denk dat Ebel ASS dat ook nooit zou doen, ze gaan geen Ebel horloge verkloten maar zullen altijd alles origineel laten aan een kast.
Ebel service zal nooit aan een kast gaan boren om er een band aan te kunnen zetten die er niet op hoort
Praten we misschien over twee verschillende dingen of een heel ander model of een merk dat door Ebel werd gemaakt (jaren geleden)?
Ik heb vooral je opmerking over dat na aanpassing het nog niet goed is ter harte genomen. Dat heeft bij mij de alarmbellen doen rinkelen. Voorheen nooit bij mij opgekomen dat iets wat Ebel doet niet goed zou kunnen zijn! Maar in je laatste bericht van gisteren schreef je dat Ebel dit nooit zal doen terwijl ik me herinner dat in de jaren negentig dit gedaan werd. Om zeker te zijn dat mijn oude geheugen me niet in de steek liet heb ik zojuist contract gehad met Ebel in Zwitserland. Ebel kan deze conversie nog steeds uitvoeren. In Biel wordt het horloge uit elkaar gehaald en de kast wordt doorgestuurd naar de fabrikant van de kasten. Die hebben klaarblijkelijk nog steeds de tooling en mallen voor de aanpassing.
Iets zegt me dat jij meer weet dan je tot nu geschreven hebt. Hoe weet je anders dat na aanpassing de band nog steeds niet mooi aansluit? Heb je dit eens laten doen of gezien/gelezen/gehoord? Hoor graag wat je ervaring is!
Mijn ervaring is dat ik 6 jaar bij Ebel heb gewerkt en ik ben er zeker van dan men in die tijd dit soort zaken nooit zou doen.
Het kan toch niet zo zijn dat een merk een kast gaat aanpassen om er een band aan te zetten die vervolgens eigenlijk niet mooi past.
En in de jaren 90 was het ook niet nodig om de kast aan te passen want de originele Sport Classic Chrono banden die er origineel aanpaste waren gewoon leverbaar in die tijd.
Daarbij is het zo dat Ebel Service gewoon in NL ( Barendrecht ) zit en dat daar 90% van de service uit wordt gevoerd. ( gecompliceerde uurwerken gaan naar CH )
Dus als jij stelt dat ze dat nu wel doet dan zal dat zo zijn maar dat zou ik echt bizar vinden, een kast opboren om er een band aan te zetten die niet mooi aansluit…
Mijn ervaring is dat ik 6 jaar bij Ebel heb gewerkt
Hé wat leuk. Dan ben jij de Ebel expert vanaf nu op Horlogeforum!
Het kan toch niet zo zijn dat een merk een kast gaat aanpassen om er een band aan te zetten die vervolgens eigenlijk niet mooi past.
En in de jaren 90 was het ook niet nodig om de kast aan te passen want de originele Sport Classic Chrono banden die er origineel aanpaste waren gewoon leverbaar in die tijd.
Ik denk dat dit niet het issue is (of was). Het ging om Ebel eigenaars die van een leren naar een stalen band (of vice versa) wilden wisselen.
Daarbij is het zo dat Ebel Service gewoon in NL ( Barendrecht ) zit en dat daar 90% van de service uit wordt gevoerd. ( gecompliceerde uurwerken gaan naar CH )
Ik wist niet dat ze in NL ook ‘technisch’ bezig zijn. Kreeg de indruk, maar dat is meer dan 20 jaar geleden, dat ze meer voor de handel waren. Ik heb onderdelen altijd uit Zwitserland gekregen. Maar dat kan tegenwoordig anders zijn natuurlijk.
Dus als jij stelt dat ze dat nu wel doet dan zal dat zo zijn maar dat zou ik echt bizar vinden, een kast opboren om er een band aan te zetten die niet mooi aansluit…
Nu zijn we bij het eigenlijke probleem aangekomen. Niet dat alle achtergrond informatie niet leuk & nuttig is.
Jij weet te vertellen dat na conversie de band niet aansluit. In Zwitserland vertelden ze mij dat het perfect is na conversie. Snap je mijn dilemma? Concreet is mijn vraag dus jij weet dat na conversie het niet in orde is. Liegen ze dan tegen mij in Zwitserland? Ik hoop dat je me verder kunt helpen, alvast bedankt.
Temcopa uit Barendrecht doet de ASS voor Benelux en was voorheen ( onder de naam Ebel Nederland/ J. v.d. Burg ) ook importeur van Ebel in Nederland. ( tot 2006 ).
Ik zeg niet dat het niet goed aansluit maar 100% zal het nooit zijn.
Daarbij zou ik nooit aan mijn originele kast laten boren, je haalt de originaliteit eruit en daarmee verliest een horloge naar mijn idee waarde en sentiment.
Of ik een Ebel expert ben laat ik maar in het midden, technisch ben ik redelijk beperkt…
Ik was verantwoordelijk voor Sales in mijn tijd bij Ebel.
Ik zeg niet dat het niet goed aansluit maar 100% zal het nooit zijn.
Ik zal er nog eens een nachtje of twee over slapen of ik het laat doen. Ik heb gevraagd om een foto, als ik die krijg stuur ik die aan je door natuurlijk.
Daarbij zou ik nooit aan mijn originele kast laten boren, je haalt de originaliteit eruit en daarmee verliest een horloge naar mijn idee waarde en sentiment.
Zoals ik het uitgelegd heb gekregen gaat het als niet met boren maar met een frees. De kast wordt in een mal vastgezet en met een computergestuurde freesmachine wordt het bestaande gat groter gemaakt en de hoek gewijzigd. Dan wordt er een press fit bus in gezet. Het geheel valt onder de schroef en je ziet er niets van. Waarschuwing: eenmaal geconverteerd en het kan niet meer ongedaan worden gemaakt.
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom Ebel heeft gekozen voor twee afwijkende maten bandaansluitingen. Stel je hebt een Ebel gekocht en je wil een ander bandje. Schrik je toch wel als je te horen krijgt dat de kast moet worden aangepast.
Move, een andere Zwitser heeft het opgelost door twee soorten end links mee te leveren. Elegante oplossing.
Of ik een Ebel expert ben laat ik maar in het midden, technisch ben ik redelijk beperkt…
Je mag aangeboden eretitels toch niet weigeren? Of is dat alleen bij koninklijke onderscheidingen
Je bent toch nog wel een Ebel fan hoop ik! Ik kan me die mooie catalogi uit je jaren 90 nog herrineren. Niet druk maar sjiek. Mijn vrouw heeft toen (eindelijk) een mooi horloge gekocht: de Brasilia in vol goud met diamanten. Draagt ze nog steeds.