Zit wat in, maar ik heb me laten vertellen door een forumlid dat ze indertijd duurder waren dan een Daytona en tevens feitelijk technisch superieur. Dan is er toch sprake van een aardige discrepantie als we een blik werpen op de huidige prijs van een 80’s Daytona .
Die prijzen zijn gewoon belachelijk. Ik weiger daarin mee te gaan en te doen alsof dat correcte bedragen zijn.
Met je ogen open opgelicht worden en er nog trots op zijn ook, is ook een kunst.
Enige manier dat je een rolex redelijkerwijs “z’n prijs waard” kan vinden, is als je’m koopt met het idee ‘m terug te verkopen. Koop ‘m dan niet, denk ik dan.
Haha ik deel die mening hoor, tot op zekere hoogte in ieder geval. Ik bedoel meer dat ik 3000 - 3500 euro geen hele gekke prijs vind voor een uniek horloge met een fantastisch uurwerk. Zeker aangezien er maar erg weinig goede exemplaren te vinden zijn. In die zin vind ik dit soort vintage Ebels dus zeker ondergewaardeerd ten opzichte van veel andere merken en modellen (niet enkel Rolex).
Ach er zijn hier forumleden die ca €50k voor een vintage Daytona met Valjoux 72 uurwerk betalen dan is een paar duizend voor dergelijke Ebel een schijntje
En hoe deze is met stip de mooiste Ebel die ik al gezien heb, pure klasse
Zo hoort dat.
Alleen maar goed. Ebels moeten gedragen worden. Mijn le modulor is veruit mijn meest gedragen horloge
Die is ook erg mooi! En helemaal gelijk.
Echt prachtig.
Een geplande aankoop van een ander horloge via het forum gaat helaas niet door omdat de verkoper het horloge (begrijpelijkerwijs) toch zelf wil houden. Dat betekent nu echter wel dat ik in een tunnelvisie ben beland om een 1911 sport classic chronograph te bemachtigen!
Twee prima exemplaren op C24 die ik een bericht heb gestuurd. De ene is echter 30 jaar niet geserviced en moet uit Zwitserland komen (€600 aan btw afdragen aan vadertje staat doet toch pijn) en de ander is van een Roemeen waar ik nog flink bij moet afdingen. Staat nog niks vast dus, maar hopelijk kan ik spoedig meedoen in dit topic . Want wát een mooi horloge is het toch.
Ik heb even een vraag aan de Ebel-experts in de topic, ik ben zelf namelijk een complete leek op het technische aspect van deze horloges.
Ik ben in gesprek met een Roemeense particulier die een mooi exemplaar te koop heeft staan:
https://chrono24.app/ebel/el-primero-1911-chronograph--id38317106.htm?SETLANG=nl_NL&SETCURR=EUR
Hij zegt dat het horloge deze lente is geserviced door een horlogemaker in Boekarest, daar heeft hij het horloge ook zelf gekocht. Foto van het uurwerk:
Hij voegt daarnaast deze meting bij die hij zelf heeft gedaan. Is iemand bekend met de app waar hij op doelt?
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten . De prijs vind ik ook nog een beetje een heikel punt. Als hij geen service nodig heeft de komende jaren en ik niks hoef te betalen om hem in te voeren (in tegenstelling tot een exemplaar uit Zwitserland waar ik 21% btw over zal moeten betalen + een service laten uitvoeren), kan het een goede optie zijn. Maar meer dan €4000 vind ik toch wel erg gortig. Tips of mogelijke vragen die ik de verkoper kan stellen zijn welkom! Ben weliswaar al een tijdje bewonderaar van deze horloges, aan kennis schort het helaas nogal
.
Ik zou zelf nooit zo veel geld naar Roemenië overmaken.
Kan geen goed reden bedenken daarvoor.
Via C24 heb ik daar geen moeite mee. Geld wordt pas bijgeschreven op de rekening van de verkoper zodra ik het horloge in goede orde heb ontvangen en groen licht geef aan Chrono om de fondsen vrij te geven.
Een service kan aardig in de papieren lopen, weet ik uit ervaring. De foto van de app ziet er positief uit, maar is lastig te beoordelen hoeveel dit zegt over de daadwerkelijke staat van het uurwerk.
Ik heb de foto’s bekeken en het lijkt me verder een net exemplaar. Ook de band is netjes. Vroege vier digit serial number met matching dichte (no lume) wijzers en matching 40.0-uurwerk codering. Exemplaar uit vroege jaren 80
Dit is die app:
Werkt inderdaad prima.
Thanks! Daar heb ik wat aan . Hij ziet er inderdaad goed uit voor zover ik kan zien. Uurwerk is dus wel een gok en de prijs is ook dusdanig hoog dat ik niet direct de trekker over wil halen.
Good to know
Andere optie is wat gewaagder .
https://chrono24.app/ebel/el-primero-1911-chronograph--id38198927.htm?SETLANG=nl_NL&SETCURR=EUR
Dit exemplaar ziet er ook goed uit, al heeft hij sowieso een service nodig na al die jaren (ondanks het feit dat eigenaar zegt dat ‘ie goed loopt). De eigenaar stelde iets voor waar ik zelf stiekem ook al aan dacht, namelijk om gewoon naar Zwitserland te vliegen, het horloge op te halen en weer terug te vliegen! Retourtje kost nog geen €160 en als ik hem zou laten opsturen kost het me €600 aan BTW. Zou ook een optie zijn. Kleine dingetje is dat dit horloge de ‘autogordel’ sluiting heeft die ik iets minder fraai vind dan de hidden clasp van het andere exemplaar, al zou ik er prima aan kunnen wennen.
Dank voor jullie antwoorden in ieder geval!
En dan maar hopen dat het geen Marktplaats type is
In dat geval heb in een leuk daguitje in Bazel .
Hij biedt zelfs aan dat ik een nachtje in de guestroom kan verblijven lol. Denk dat ik daar voor bedank, maar vriendelijk is het wel!