Ebel only

Ah ja die heeft geen wave-band, dat is voor mij een must.

1 like

Ik weet dat Ebel een schroefsysteem heeft maar hoe ziet dat er uit? Zijn er speciale adapters in een op maat gemaakte band nodig? Zitten er gaatjes in de band om te schroeven met lugs erdoor? Geen idee.

2 likes

Sorry. Dat heb ik dan even gemist uit jouw verhaal

1 like

Ik had het ook niet duidelijk benoemd volgens mij dus geen probleem natuurlijk! De wave-band maakt het geheel echt compleet voor mij, maar ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt want die exemplaren blijken extra zeldzaam/prijzig

1 like

Ik heb hier ook niet alle kennis over in pacht helaas, ik heb er enkel over gelezen in een artikel van Fratello:

1 like

De leren band moet aan de onderkant 2 gaatjes met daarin schroefdraad hebben. De schroef gaat door de onderkant van de kast in de leren band. De band wordt dus niet bevestigd met een pushpin die er over de breedte doorheen steekt, maar met schroeven aan de onderkant. De kast van de ebel heeft geen gaten in de lugs voor een push pin.

4 likes

Duur grapje waarschijnlijk maar je kunt dus o.a. leer laten maken en hoeft niet vertrouwen op NOS straps waarvan het maar de vraag is hoe ze houden.

Ja ik vind de wave band ook mooi. Maar de overwaarde simpelweg niet waard persoonlijk :grinning:

Ja, maar je moet nog altijd die eindstukken hebben. Die zitten in de band gekapseld

1 like

Is dat geen standaard maat busje? Het zal wel niet natuurlijk. Allemaal afgeragde oude bandjes kopen alleen voor die busjes.

Er zit echt een plaatje in waar die busjes dan weer in geperst zijn. Is niet zo makkelijk na te maken, helaas.

2 likes

25 jarig jubileum dus ik heb hem maar een servicebeurtje gegeven. Zojuist opgehaald.

8 likes

Mooi! Ook een erg fijne band.

1 like

Ja, vind ik wel echt een belemmering om een leuke (neovintage) Ebel op te pikken. Qua looks zouden ze namelijk veel banden kunnen hebben.

1 like

Ik weet het niet zeker. De vorm van de kast vergt wel een band die goed aansluit. Ik heb, toen ik mijn Le Modulor net had, nog even bekeken of ik gaatjes wilde laten boren voor veerpennen. Maar als ik er een normaal bandje tegenaan houd is het eigenlijk geen gezicht.

Ik heb er uiteindelijk twee leren bandjes voor aangeschaft, maar op staal vind ik hem eigenlijk veel mooier. Wat raar is, want meestal ben ik niet zo van de stalen banden.

15 likes

Zwart leer en staal op dit model het mooist!

Ik vind Ebel heel gaaf en de stalen banden fantastisch mooi maar mijn grote bezwaar is de sluiting. De valt vaak niet goed. De curse drukt in mijn pols en dat zit ruk.

Er is een uitzondering met een rubberen band maar aangepast leer voor een gesp is voor mij toch wel de beste oplossing.

Nee, maar ik heb nog een leren band te koop (Ebel 1911 discovery) mocht je die eindstukken zoeken :wink:

2 likes

Tot een paar jaar geleden maakte de firma Kaufmann uit Duitsland nog Ebel banden.
Je moest toen inderdaad zelf de plaatjes aanleveren en deze hergebruikten ze toen om een nieuwe band te maken.
Ze hadden hier blijkbaar een speciale machine voor en toen deze een paar jaar geleden kapot ging zijn zij gestopt met het maken van Ebel banden.
Ik begreep toen dat Ebel het zelf weer op zou pakken maar of dat gebeurd is weet ik niet.
Ik
Zal het eens checken.

3 likes

Denk het niet, als je goed rond kijkt zijn er zoveel mensen op zoek en als Ebel dit zou bieden dan zou je vanzelf daar wel uitkomen.

1 like

Het zou toch mogelijk moeten zijn om bestaande plaatjes in te scannen en die vervolgens als bestand weg te sturen naar een 3D printer voor metaal en/of kunsstof?

1 like

Lijkt met wel. Al zijn de orginele volgens mij een mix van kunststof (aanzet) en staal (schroefbusjes)