De datering van circa 1987 is gebaseerd op een combinatie van drie zeldzame, vroege productiekenmerken die specifiek zijn voor de allereerste exemplaren (bekend als “Mark 1” of MK1) van de Ebel 1911 El Primero, die in 1986 werd gelanceerd:
De “Anomaly” Wijzerplaat: Uw wijzerplaat heeft de markering “SWISS MADE” (zonder de letter ‘T’). Normaal gesproken zou dit betekenen dat er geen lichtgevend materiaal (lume) aanwezig is.
De Aanwezigheid van Tritium: U heeft correct opgemerkt dat er wél lichtgevende dots en gevulde wijzers zijn. Dit materiaal is Tritium. Deze tegenstrijdigheid (wel Tritium, maar geen ‘T’-markering) is een zeldzaam kenmerk dat alleen voorkomt op de allereerste wijzerplaten, voordat Ebel de productie aanpaste om te voldoen aan de ‘T’-markeringswetgeving.
De “Notch Case” (Kast met Inkeping): Dit is het meest definitieve bewijs. Deze inkeping was noodzakelijk voor de vroege “monocoque” kasten, waarbij het uurwerk via de voorkant (door het glas te verwijderen) moest worden bereikt. Deze complexe kastconstructie werd al snel (rond 1990) vervangen door een standaardkast met een vastgeschroefde achterdeksel, waarbij de “notch” verdween.
Conclusie: De combinatie van de “SWISS MADE” anomaly-wijzerplaat én de “Notch Case” plaatst uw horloge onmiskenbaar in de eerste productierun, direct na de lancering in 1986. Een productiedatum van 1987 is daarom de meest accurate en waarschijnlijke datering.
Maar na een tip heb ik de vraag eens bij Ebel gesteld
De Mark 1 wijzerplaten staan juist bekend om bredere sub dial ringen en no lume plaat+wijzers.
monocoque kasten die van de voorkant geopend moeten worden, zijn nooit gemaakt van dit model.
de ‘notch’ waarover wordt gesproken werd geïntroduceerd zodat de 1911-band (in aanvulling op de wave-band) ook op de kast paste. Dit duidt juist op een latere productierun, omdat die band pas later werd geïntroduceerd. Exacte jaartal weet ik niet, maar mijn exemplaar uit 1992 heeft de notch al wel.
Mag ik vragen waar bij Ebel je de vraag hebt neergelegd ?
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat in 1998 dit model nog geproduceerd werd, z’n “opvolger” de Modulor kwam volgens mij in 1995 op de markt.
Verkoopdatum zou natuurlijk kunnen, echter productiedatum lijkt me minder aannemelijk.
Maar TS heeft info bij Ebel zelf opgevraagd en hoe weet Ebel dan wanneer het horloge bij de AD verkocht is ? ( garantiebewijzen werden toen nog gewoon met de hand ingevuld en hoefden niet geactiveerd te worden zoals nu vaak het geval is )
De Ebel Voyager, en zeker in deze bijzondere uitvoering met een gouden kast en een email champlevé wijzerplaat behoort zonder twijfel tot de meest indrukwekkende creaties die Ebel ooit heeft voortgebracht. Hoewel de Perpetual Calendar-chronograaf een meesterwerk op zich was (gebouwd op het mechanische El Primero-uurwerk) vind ik deze voyager op zijn minst even indrukwekkend.
De met de hand vervaardigde email champlevé-wijzerplaat staat voor een niveau van ambacht dat minstens gelijkwaardig, zo niet hoger, ligt. Niet verwonderlijk dus dat de totale productie van dit uitzonderlijke stuk vrij beperkt bleef.