Een echte Dress Watch, stijlicoon uit lang vervlogen tijden. Is er ook potentie voor de toekomst?

Voor de mensen die mij inmiddels een klein beetje kennen: ik ben van Vintage. Van oude handopwindbare en automatische horloges.

Deze week kwam hier een vintage Citizen binnen - dat gebeurt wel vaker - maar deze was voor mij wel bijzonder: Géén secondewijzer. Het allereerste horloge in mijn collectie zonder secondewijzer…

Dat zette me aan het denken en gelukkig was daar de zoekfunctie van ons Forum. In 2017 startte Jo1953 een heel interessant Topic: Weinig aandacht voor "echte" dressers of zie ik dit verkeerd?.

Voordat je verder leest in dit Topic is het misschien goed dat je het door Jo geïnitieerde Topic even doorneemt. Daar is door verschillende leden (zoals @James_T_Kirk, @diverman, @koetsjh, @daffie en diverse anderen) bijgedragen aan een boeiende discussie…

Die discussie - en andere bronnen op internet - hebben mij geholpen om voor mezelf een kader voor een Dresswatch op te stellen, namelijk:

:white_check_mark: Niet groter dan 39mm ex. kroon
:white_check_mark: Handopwinder of, eventueel, automaat
:white_check_mark: Géén secondewijzer (ook géén kleine)
:white_check_mark: Géén dag/datumaanduiding
:white_check_mark: Géén overige complicaties
:white_check_mark: Géén lume
:white_check_mark: Géén getallen als index op de wijzerplaat, hooguit opgelegde “naald” indexen
:white_check_mark: Een lichtkleurige wijzerplaat, zilver, beige, wit…
:white_check_mark: Zo min mogelijk tekst op de wijzerplaat. Hooguit: Merk, Type, aantal Juwelen.
:white_check_mark: Lederen band (géén metalen band)

Ik ben heel benieuwd wie van jullie een horloge (of meerdere) in de collectie heeft dat aan deze criteria voldoet. Ik kijk uit naar jullie foto’s maar vooral: Wat zijn de specs van je horloge? Hoe oud is hij? Waar komt hij vandaan? Ken je de historie? Hoelang koester je hem al? Enzovoort. Het zijn juist die aanvullende zaken die een horloge een identiteit geven en voor echte liefhebbers interessant zijn. Uiteindelijk wil iedereen minimaal één Dresser, toch?

Hier die van mij. Citizen Custom Deluxe, 21 jewels uit maart 1969 met 0100 handopwinder uurwerk.

44 likes

Leuk onderwerp. Leuk ook dat je inderdaad tot een “programma van eisen” voor jezelf gekomen bent.

Ik moet zeggen dat mijn standpunt wat ik eerder had, een klein beetje aan het schuiven gegaan is.

Mijn recente Rado is onder de juiste kleur pak hoewel vanwege het keramiek mogelijk erg aanwezig, toch juist weer erg understated én vintage en toch wel een echte dresser. :wink:

Terwijl mijn GS (met datum in tegenstelling tot wat ik eerder vond) erg dress is met de juiste band en combi kleding.

Al zou ik als ultieme dresser dan dit ook wel zien zitten. :wink:

image

Mooie Citizen trouwens!

14 likes

Inderdaad een mooie dressser.
Fraai lettertype ook ,heb dat nog niet eerder gezien bij Citizen geloof ik :thinking:
Handig ook zo’n zelf gesteld kader , ik zelf heb dat zelf allang opgegeven :sweat_smile:

3 likes

4 likes

Geen van mijn horloges voldoet aan deze criteria. Maar ik beschouw verschillende wel als dresser, met name omdat ze een rustige wijzerplaat hebben.

Ik ben wel benieuwd waarom voor jou een dresser een automaat of handopwinder zou moeten zijn. Dat heeft mijns inziens niets met de functie te maken. Ook de ouderdom en daarmee mechanisch of niet zegt (alweer: naar mijn bescheiden mening) niets over een dresser.
Fraaie Citizen trouwens! :ok_hand:

2 likes

Het gevaar dat aan een definitie kleeft is dat anderen er anders over kunnen en zullen denken en dat houdt de discussie levend :slightly_smiling_face:

In mijn beleving is een echte dress watch iets uit een ver verleden. Toen mensen nog nooit van quartz, kinetic of solar gehoord hadden. Als je dan op zaterdag met je meisje ging dansen en je mooiste horloge uit het doosje haalde om speciaal voor die gelegenheid om te doen…

6 likes

Ik dacht dat voor de pure dress watch de definitie redelijk duidelijk was? Een no date handwinder met 2 wijzers in edelmetaal.

6 likes

Dat van het ontbreken van die seconden wijzer vind ik een “bijzondere regel” oftewel onzin! :thinking:

Onderstaand horloge is een échte klassieke Omega dresser wat mij betreft. En ja die draag ik ook bij formele gelegenheden en sollicitaties. :sunglasses:

13 likes

Wees eerlijk, heb je “aantal juwelen” toegevoegd om de Citizen niet te laten afvallen? :wink:

Wel een mooie Citizen natuurlijk!

8 likes
30 likes

Dat lijkt me wel duidelijk :smile:

2 likes

BAM !!! Die is raak… Prachtig horloge, dank voor het delen!

Nee, niet bewust maar je hebt gelijk hoor. Het woordje Hooguit is wat ongelukkig gekozen. Bijvoorbeeld was beter geweest.

Dit was bedoeld om teksten als Electronically tested, Unbreakable Mainspring en Diamond Tooled etc uit te sluiten… Dat kan natuurlijk niet op een Dresser…

Dit is mijn meest dressy horloge. Geen edelmetaal, maar verder wel een pure dress watch. Hij heeft alleen nog een service en band nodig :sweat_smile:

16 likes

Kijk, daar hebben we de volgende! Een stijlvolle Seiko! Mooie zwarte leren band en je bent het mannetje. Edelmetaal heb je zelf als criterium toegevoegd maar wat mij betreft heb je een prachtige Dresser :kissing_heart:

Prachtig horloge Jaroen, dank voor het delen…


Uit 1978, Peseux werkje, 33 mm zkr.,st. m.14 kt bezel, handopwinder, bruin leer. Prijs 298 gulden bij S&C.

4 likes

Als ik erover nadenk snap ik (bijna) elk punt. Maar als ik dan naar het horloge dat ik nu om heb kijk vind ik dat toch ook een echte dresser, terwijl het op meerdere punten geen dresser is. Sterker nog… ik vind de Citizen van TS door de kastvorm sportiever dan de mijne

7 likes

Prachtige Omega, dank voor het delen…

2 likes

Leuk topic! al hebben we hier al heel wat- soms zelfs verhitte- discussies over dit onderwerp achter de rug. :slightly_smiling_face:

Ondanks het feit dat er best wel bepaalde regels bestaan inzake wanneer je een dress watch draagt en hoe hij er in ieder geval niet moet uitzien, blijven de meningen hierover toch erg verdeeld. Heeft ook met de tijdgeest te maken. Regels veranderen mee met de mode en de tijd, zijn verschillend qua cultuur en er bestaat niet zoiets als een geschreven wet in het Burgerlijk Wetboek. Een wet die je zou kunnen overtreden met een bijbehorende sanctie…

Wat betreft dress watches is mijn smaak in de ogen van veel jonge mensen ouderwets: edelmetaal (staal mag ook) , plat, aan lederen band en ‘time only’ (waarbij voor mij een secondewijzer wél kan, maar verder geen datum of andere complicaties). Dat is het voor mij, maar dat is uiteraard persoonlijk. Dit past ook in het beeld van de tijd waarin ik opgroeide; ik weet wat dat betreft niet beter. :wink:

Iedereen is vrij om er zijn eigen mening op na te houden, daarom ga ik niet meer in de bekende dress watch discussie mee.:smiley:

Wel vond ik dit leuke artikel in de Forbes, van iemand die zich in het ‘dress watch vraagstuk’ heeft verdiept. Leuk om te lezen en zeker informatief!

En hier enkele van mijn (soms ex) dress watches:

Fijn weekend allemaal! :+1::slightly_smiling_face:

24 likes