Een beetje onder de prijsrange waarin je aan het zoeken was denk ik, maar qua maat zou het misschien je ding kunnen zijn: Tissot PRS 516 Automatic chrono. Diameter is 45 mm. Ik draag hem zelf op een 16 cm pols, en daarvoor is hij eigenlijk wat fors. Trek ik me niks van aan, ik blijf maar naar die mooie details op de wijzerplaat staren.
Die Seamasters hebben ook vermaledijde kleine “shit” kroontjes. De PO iets minder, maar toch. Ik ben ben het met je eens wat betreft het gevoel van fragielheid. Dat gevoel heb ik bij Tudor niet.
Vind dat persoonlijk wel een interessant spanningsveld. In eerste instantie was je enthousiast over het horloge, vervolgens neem je nieuwe kennis/inzichten tot je en kan je mening daarop veranderen. In theorie kan dat met elk horloge, perfectie bestaat (voor mij in ieder geval) niet of is op z’n hoogst tijdelijk. Dus in plaats van perfectie te zoeken, probeer ik me vaak ook af te vragen welke compromissen voor mij (op langere termijn) acceptabel zijn.
Tot zover mijn persoonlijke zoektocht naar de genezing van het fenomeen “flipperitus” .
ik had misschien even een foto moeten maken de kroon vasthoudend met mijn vingers voor een beter beeld. Priegel werk was het voor mij om de kroon te draaien met mijn vingers.
Uiteraard kan dat zo zijn. Het is een beetje waar je “vandaan” komt. Ik was o.a. Orissen gewend met “grote” kronen, en vond het maar pielen. Net zoals de HC’s van Longines.
Ik weet niet of de snelheid bij het wisselen van datum voor jou belangrijk is .
Veel uurwerken , eta en de omega calibers o. a beginnen om kwart over 11 of half twaalf al te slepen met de datum om dat voor mijn gevoel wat aarzelend te wisselen .
De nieuwe pelagos wisselt als een rolex of IWC van datum .
In een fractie van een seconde zonder sleepwerk elke dag op exact hetzelfde moment .
Ik was zelf onaangenaam verrast dat het zo prachtig gemaakte master chronometer uurwerk van de planet ocean zoveel sleeptijd nodig had voor de datumwissel .
Dat zijn dingen waar je vaak pas achter komt wanneer je het horloge gekocht hebt .
En draagt voor mij niet bij aan het algemene kwaliteitsgevoel .
Succes met je keuze !
het is geen pakje boter dat ik koop, daarnaast is het onderdeel van een proces (mijn proces) hoe ik zaken in de regel aanpak en is idd dus geen garantie voor succes.