Een G.A. (GRAIL! AANWINST!) | Patek Philippe Chronograph 5170G

Hey, leuk dat je er bent!
Het is Hemelvaartweekend en ik wil graag iets bijzonders met jullie delen. Dus sit back, relax en kijk met me mee.

Aangezien je dit leest, doe ik de voorzichtige aanname dat je ‘iets’ met horloges hebt. Of het nu een milde interesse, een hobby of een dwangmatige obsessie is, horloges hebben een speciale aantrekkingskracht.
We brengen veel tijd door op fora, Instagram, Facebook en andere platforms. We lezen over technieken, geschiedenis en proberen onze keuzes te onderbouwen met feiten en weetjes.
Maar laten we eerlijk zijn, waar het echt om draait is het gevoel wanneer je een horloge ziet waar je meteen verliefd op wordt, dat WOW-moment en de glimlach die op je gezicht verschijnt.

Als ik een glimlach-score aan horloges zou geven, dan is deze nieuwe aanwinst absoluut een 10/10.

Hoe ben ik hier gekomen?
Ongeveer anderhalf jaar geleden deelde ik mijn vorige droomhorloge met jullie.
Check het verhaal hier:

De 5960G was en blijft één van mijn favorieten, maar de laatste tijd voelde ik de behoefte om een meer klassiek horloge toe te voegen, specifiek een handopgewonden chronograaf van hoge kwaliteit. Het was tijd voor een volgend hoofdstuk, de 5960 maakt plaats voor een handmatige chronograaf!

Als je op zoek gaat naar een klassieke chronograaf, heb je in feite twee keuzes: een afgeleide van de Lemania 2310 (zoals de PP 5070, VC Cornes de vache, Breguet chrono) of een in-house uurwerk. Ik wilde graag een horloge met een in-house uurwerk, dus bleven er voor mij maar twee opties over.

  1. Een Lange Datograph/1815 Chrono
  2. Een PP Chrono

De 1815 Chrono viel snel af vanwege de cijfers op de wijzerplaat.
Dus de keuze was tussen de Datograph en de Patek Chrono.
De zoektocht begon! Na maandenlang twijfelen en zoeken (sorry mannen in de appgroep voor mijn eeuwige twijfel), vond ik vorige week het perfecte exemplaar bij een bekende handelaar in München. Ik had het geld al bij elkaar en na een kort contact waren we er snel uit. Voor ik het wist stond Meneer Meentz voor mijn deur met…

De iconische doos!



Kijk eens daar…

Daar is ze dan! De Patek Philippe 5170G-010. Een echte klassieke chrono, geïnspireerd op de horloges uit de jaren '50. Het is een eerbetoon aan de rijke geschiedenis van chronografen van dit merk.
Chronografen spelen een belangrijke rol in de geschiedenis van Patek. Het allereerste Patek Philippe-chronograafhorloge werd in 1851 gemaakt en sindsdien hebben ze voortdurend geïnnoveerd en verfijnd op dit gebied. De 5170G-010 is een prachtig voorbeeld hiervan.

Het werd gelanceerd in 2013 als opvolger van de beroemde 5070 en was het eerste Patek Philippe-chronograaf met een in-house uurwerk:


Zei er iemand klassieke chrono?

Laten we het horloge eens omdraaien…

Oeps, eerst even de sticker eraf halen;

Slik….
Hier zien we het CH 29-535 PS-uurwerk. Een meesterwerk op zich, met instant springende minuten en een ‘horizontal clutch’. Dit uurwerk heeft 6 patenten. Het uurwerk is het basisuurwerk van oa de Perpetual chrono’s en de split second chrono. Het is dan ook op hetzelfde niveau afgewerkt als de grand complications.

Hier het mechanische voor de instant minuten.

Ik zal binnenkort het uurwerk onder een macrolens leggen en een uitgebreid verslag maken.

Slik #2

Om de pols is de Chrono nagenoeg perfect. 39mm X 11mm dik is qua formaat echt de sweet spot!

Hier nog wat extra beeldmateriaal:


Zoals jullie kunnen begrijpen ben ik enorm in m’n nopjes. Wat een bijzonder gevoel om zo’n iconische chrono om de pols te hebben. Er zijn wat bandjes incoming, ik ben erg benieuwd hoe het horloge met casual bandjes draagt.

Vorige week heb ik ook nog een nieuwe Speedy aan de collectie toegevoegd. Dat maakt een mooi setje:

Dan ook nog even de ZEP erbij en de set is compleet:

Tot slot! NA’s moeten gevierd worden, dus dat hebben we gisteren gedaan!

Thanks voor het lezen!

P.S.
Voor de geïnteresseerde; check dit artikel over de geschiedenis van de Patek chrono:

459 likes

Wow! Gefeliciteerd! Een beauty!

1 like

Wat een top horloge, gefeliciteerd ermee! :star_struck:

1 like

Een beauty! Mooi verhaal en foto’s!

1 like

Oke, deze grail mag je met hoofdletters schrijven :grin: vooral nooit weg doen, wat mij betreft de gaafste PP

1 like

Holy moly! Geniet ervan!

1 like

Wauw super prachtig :heart_eyes_cat:
Volgens mij heb jij wel iets met chronografen haha

1 like

Impressive :star_struck:. Goed verhaal en een nog mooier horloge. Heel tof. Gefeliciteerd

1 like

Ontzettend gaaf horloge!
Enjoy :star_struck:

1 like

Mooi verhaal! Geniet ervan!

1 like

Heel indrukwekkend :ok_hand:

2 likes

Zo dan. Zo. Dan. Wat een geweld. Gefeliciteerd, en geniet ervan in goede gezondheid!

1 like

Wat mooi zeg! Enjoy!

1 like

Eindbaas.

1 like

Prachtig stuk horlogerie, gefeliciteerd :+1: en leuk beschreven ook nog !

1 like

Pfoeeehh wat een prachtig horloge, Ramses. Waanzinnig chic. :ok_hand:
De 5960 was ook al top, maar deze overtreft hem zeker. Van harte!

1 like

Machtig

1 like

Wat een beauty, congratz en veel plezier ermee

1 like

Zo goedemorgen! Prachtige aanwinst van harte proficiat! En eerlijk is eerlijk weer super mooie foto’s!

1 like

Wat een geweldige G.A., veel draagplezier :+1:

1 like