Een G.A. (GRAIL! AANWINST!) | Patek Philippe Chronograph 5170G

Eindbaas. Draag hem in gezondheid en geniet er van :+1:t2:

1 like

Morguh, ik ben blij dat ik je NA deze ochtend pas zie, anders had ik er zeker over gedroomd! Prachtig horloge en mooie foto’s. Enjoy!

2 likes

Met recht een grail. Van harte!!

1 like

Ze hebben nog iets gedaan. Beter lezen hierboven fate. Tip. De minuten wijzer van de chrono.

Ps. Wel leuk dat je hem feliciteert met zijn NA. of had ik dat gemist?

Edit. Ik had dat gemist. :grin:

2 likes

Schitterende aanwinst! Genieten maar :blush:

1 like

Wat zuur en zuinigjes maar het stond er echt:

2 likes

Die verspringt, en kruipt dus niet. Beide implementaties zijn bon ton, ik heb een voorkeur voor verspringen, dus dat doen ze goed.

Sybren, voor stemmingmakerij kun je je altijd bij de dagbrakers vervoegen. Hier was niks zuurs aan, da witte gij ook.

Wie de markt voor chronografen volgt weet dat er niet veel mooie kleine klassieke chronograafjes zijn. 11mm is al helemaal een unicum, ik wou dat meer merken dat deden. Sterker nog, hoe kleiner het chronograafje hoe meer haute het snijdt.

Grand Seiko, TAG Heuer en Parmigiani Fleurier hebben bijvoorbeeld erg innovatieve uurwerken, maar die zijn wel vaak dik en zitten dus in een kast die groot genoeg is om als sloopkogel te gebruiken. Dat voelt niet als haute horlogerie, dat voelt als een double whopper.

5 likes

Wat een prachtig uurwerk, ik wil dan net als in Erik of het klein insectenboek over die saffieren straat lopen… naar beneden turend en genieten van de fantastische details!

Geniet ervan!

1 like

Ge-wel-dig!

Fantastisch horloge Ramses!

Ik kijk nu al uit naar een “side-by-side” met mijn handopwinder. En naar jouw prachtige foto’s.

2 likes

Schitterend!! PP is toch wel het summum onder de horloge liefhebbers :star_struck::partying_face:

1 like

Gefeliciteerd, veel draagplezier, :+1:

1 like

Ah, daar is het S-woord weer.
'Als argumentem verdwijnen weet de goede verstaander, de S gaat verschijnen."

Welnee.Tussen de stortregen aan felicitaties en bewonderende uitingen komen jouw ‘chronograafje’ in combinatie met uitsluitend de term ‘gefeliciteerd’ erg magertjes naar buiten.
Niks stemmingmakerij.
Integendeel. Was er maar sprake van enige stemming.

Weer OT:
Had ik al gezegd dat ik groen en geel kleur van jaloezie en vreugde bij zoveel moois?

2 likes

Prachtige PP chrono en ook ik kijk uit naar de uurwerk macroplaatjes!

Gaan we elkaar hier nu de maat nemen als het gaat om de het enthousiasmeniveau van een felicitatie? :anguished:

4 likes

Nee joh. Iemand vroeg of er wel gefeliciteerd was en ik reageerde dat er zuinigjes sprake van was.

De term ‘chronograafje’ doet afbreuk aan het horloge vind ik.
Vergelijkbaar met een prachtige Ferrari een ‘geinig autootje’ noemen of iets van die strekking.
Maar dat heeft verder niets met de wijze van feliciteren van doen. Niet.belangrijk verder.

3 likes

Sow dan wat een klapper. :star_struck:.

Gefeliciteerd.

Je hebt nu 2 pateks of is de andere de deur uit?

1 like

Wat een trio…:astonished::clap:t2:!

Gefeliciteerd!

1 like

haha. Zo’n hork als ik kan inderdaad wel wat extra stijl gebruiken. :joy:

‘Top of the food chain’ insinueert dat het een kwestie is van ‘eten of gegeten worden’. Dat is volgens mij niet aan de orde. En ja, puur technisch gezien zijn er vele andere chrono’s die innovatiever zijn.

Patek heeft deze chrono met een andere filosofie ontworpen. Het is een ode aan traditionele horlogemakerij en vakmanschap. Er zijn bepaalde keuzes gemaakt waardoor ze het zichzelf bewust moeilijk gemaakt hebben.

Concreet voorbeeld; Ze hebben, net als Lange, bewust gekozen om een column wheel met een horizontale koppeling te ontwikkelen, dit terwijl je overal leest dat een verticale koppeling zoveel beter is…

Het nadeel van een verticale koppeling is dat dit extra dikte veroorzaakt, dikte die niet past bij een dergelijk horloge (ook te bedenken dat dit uurwerk de basis vormt van de perpetual chrono’s). Ze hebben hier dus voor een minder innovatieve oplossing gekozen…

Er is een maar, een horizontale koppeling heeft als nadeel dat je een ‘hupje’ hebt bij het starten van de chrono. (Kijk maar eens naar de chrono secondewijzer bij een Speedmaster als je de chrono start, dan zie je een “sprongetje”) dit sprongetje is natuurlijk een no-go voor Patek. Om dit op te lossen hebben ze een gepatenteerde A-symetrische vertanding ontwikkeld die ervoor zorgt dat de start van de chrono even soepel is als een verticale koppeling. (detail; ieder tandje van dat tandwiel wordt handmatig gepolijst).
(Als ik het horloge onder de Macro-lens leg zal ik dit proberen om in beeld te brengen).

Dit is één klein voorbeeldje. Zo zijn er nog tal van onderdelen in het horloge die zo mooi zijn ontworpen en ontwikkeld. Dit specifieke uurwerk heeft 6 patenten en het heeft meer dan 5 jaar geduurd om het te ontwikkelen. Hier een wat meer gedetailleerde review:
https://en.worldtempus.com/article/patek-philippe-ladies-first-chronograph-6683.html

Dus nogmaals; het gaat niet om ‘het beste’ of meest ‘innovatieve’. Ik was bewust opzoek naar een traditionele handwind chrono. En in dat specifieke niche kan ik mij geen beter horloge bedenken dan deze.

Ok, ok, de Datograph van @Bauhaus is een waardige concurrent

Ik ook! Man, wat wil ik die graag naast elkaar houden. :heart:

Dank je John. Maar ik voelde me geenszins aangesproken of miskent door @Fate_Amenable_To_Change
Hij start een prima discussie en weet het horloge mijns inziens op waarde te schatten. No hard feelings :heart:

De 5960 heeft het nest verlaten.

8 likes

Van harte gefeliciteerd :grinning:: een horloge met een onuitdrukkelijke uitstraling ,een klassieke distinctie ademend :ok_hand:en inderdaad mocht ik je eens ontmoeten en de vraagstellend “Weet u hoe laat we leven ?” …ja dan zal ik ongetwijfeld een 100% glimlach tonen :+1: :+1:

1 like

Dat dus. We zijn het voor één keer roerend eens.

Nee hoor. De reden dat ik niet meer dan één chronograaf heb is dat ze vrijwel universeel te groot zijn, en te vaak veel te sportief georiënteerd. Ome @Bwatched slaat de spijker op de kop wat de filosofie achter het horloge betreft.

Ferrari’s zijn wel heel erg kut, die geef ik je. :wink:

2 likes

Heeft het mooiste uurwerk wat ik ooit heb gezien. :smiling_face_with_three_hearts:

Gefeliciteerd met je nieuwe PP! Heel anders, maar ik weet zeker dat het tijdloze je super goed gaat bevallen. :ok_hand:

1 like