Een Grand Seiko Quartz ?!?

Dat is er wel een maar ooit liep ik met een grote boog om GS heen en toch sta ik nu aan deze brug…mogelijk een eerste opstap naar ooit een springdrive. Eerste even wat meer speuren en inlezen.

2 likes

Alhoewel ik als autoliefhebber vrijwel altijd ‘een Duitser’ op de oprit heb staan zijn er uit Azië ook genoeg (moderne) klassiekers te vinden zonder batterijtje: NSX, de nodige wankels, Lancer EVO, WRX, GTR, LFA etc etc.

Maar ik snap je punt :smiley:

2 likes

Een rijdend espressoapparaat…interessant :face_with_monocle:

2 likes

Sommige dingen moet je gewoon beleven. Ik zeg: Doen!

Vanaf de doorleefde exemplaren van rond 700 Euro, tot vintage exemplaren voor 500 ballen en de nieuwe SBGXen voor 1407 pietermannen nieuw op de mat (na import is die laatste 1710 Eypo), kun je je eigenlijk geen buil vallen met zo’n ding.

Hier, een SBGV221 met 9F82 uurwerk, nieuwe GS Logo-only wijzerplaat in champagne, voor 1325 pietermannen op de mat:

Die zijn dan weer zo generiek en zielloos dat ik niet weet of ik vind dat je het woord “liefhebber” nog mag gebruiken. :slight_smile: Sorry, een beeld van een Porsche Macan doemde in m’n hoofd op. Ik laat me graag corrigeren.

1 like

Het inlezen betreft meer de onderlinge verschillen zoals bijvoorbeeld de sbgp001 vs de 009 die op het eerste gezicht identiek zijn aan elkaar .

1 like

Nja, een 44GS kast met een blauwe secondewijzer is verre van identiek aan een banaan-kast met een gewone secondewijzer. Da’s een heel andere ervaring, qua dragen.

Tussen die twee zou ik altijd de SBGP009 kiezen, want de banaan-kast is in mijn ervaring beter bestand tegen wabi-sabi. Aan de andere kant is een 44GS kast een klassiek Tanaka grammar of design ontwerp. Overigens trek ik blauw niet op champagne of roze.

Hier kun je detailfoto’s vinden van de verschillen:

44GS.

Banaan.

2 likes

Op dit moment een ‘oudere’ Audi gezinswagen ‘uit het snellere segment’ :slight_smile: maar ik vind zoveel mooi. Nu wel benieuwd waarbij jou de voorkeur naar uitgaat. Alfa is wel redelijk standaard als antwoord voor autoliefhebber dus laat me graag corrigeren.

Nb. Alfa vind ik ook prachtig

1 like

Inderdaad dat blauw niet denderend op champagne maar het zij-aanzicht spreekt me iets meer aan van de 44. Met banaan bedoel je de aflopende lugs? Ik heb een 19.5 pols op een slanke dag en ben bang dat te banaan net niet breed genoeg is omdat ik vrij platte polsen heb

Tot nu toe vind ik de discussie weer heerlijk vermakelijk en geniet ervan terwijl ik mijn GS draag, maar “banaan-kast is in mijn ervaring beter bestand tegen wabi-sabi” is voor mij op deze ochtend een formulering die ik net niet vat. Help?

1 like

Dit is gewoon plagen. Intussen vat ik wabi sabi al wel weer, dat wel.

1 like

ik was in de war met wasabi. plaatje voor de sfeer.

2 likes

Bij GS is dit relatief lastig.

Fair enough, als ik het voor het zeggen had werd het ook wel een andere tint. Bedoelde het vooral als een voorbeeld van een quartz GS die wat afwijkt van de modellen die ik hier regelmatig tegenkom.
Een voordeel van de GS quartz modellen in mijn optiek is dat het een wijze biedt om bij GS in te stappen, qua prijsniveau. Het echte vuurwerk (m.i.) kom je echter pas bij de mechanische horloges tegen, en dat is bij dat blauwe model wat ik toonde niet het geval. Heeft echter wel weer een navenant prijskaartje :man_shrugging:

Zouden ze iets dergelijks in een mooie groene tint uitbrengen dan zou dat best eens met stip op #1 op mijn wishlist kunnen belanden.

Alles is relatief :grimacing:

1 like

Laten we het een Oyster Perpetual-achtige kast noemen. Dezelfde kastvorm als bij een Snowflake. Een generieke sport-kast dus. Ik weet niet of dit bij GS ooit een naam kreeg, maar het is dus niet de KSK, 44GS, of 62GS kast. :slight_smile:

Waarbij de kastbodem altijd plat is, en de kromming op de pols reuze meevalt. @FatAndFurious , jouw polsen zijn maar een cm meer in omtrek dan de mijne, en die zijn ook erg plat en breed, ik zou me over het “vallen” in beide gevallen geen zorgen maken. Allebei draagt comfortabel. Als ik jou was zou ik wel 40mm pakken.

De kastvorm van jouw SBGX is perfect bestand tegen stootjes, swirls en krasjes. Daar wordt het horloge niet minder mooi om.

Bij een 44GS kast, of de gebrushte kast van m’n oude SBGV245, is iedere kras een pijnlijk moment, dat stoort meer dan aan de banaan-kast. Iets met gracieus oud worden.

Tja, ook ik wil nog wel eens een champagner hebben. Misschien zet ik de KSK King Seiko nog wel eens in de uitverkoop om zoiets te doen van GS.

Daar is moeilijk de vinger op te leggen. De Pininfarina Peugeot 406 Coupé, Volvo P1800 en Toyota 2000 GT komen in me op als prachtige ontwerpen. Ook het jaren 90 video-game ontwerp van bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5 maakt me erg blij wanneer ik het zie.

Ik rijd zelf op dit moment een recente Megane in een moeilijk te vangen Aqua kleur die ik erg tof vind, maar ook het ontwerp van m’n ex, de DS3, was geweldig.

Wat moderne Alfa betreft vind ik veel koplampen echt zo intens lelijk dat ik ze niet serieus kan nemen, na de 156 Sedan is daar heel veel fout gegaan, in Italië. Uit de FIAT stal vind ik een cinquecento cabrio wel weer erg tof.

4 likes

voeg daar een Datsun 240z aan toe een Renault Alpine A310 voor de franse zijde :star_struck:

2 likes

Kijk. Wij kunnen praten. Als ik een moderne sportauto moest kopen zou ik de huidige Alpine A110 een serieuze kandidaat vinden, en die Datsun is kunst. Ik moet bekennen dat de enige Duitse auto die me heel erg trekt een Mercedes G Wagon is. :slight_smile:

Maar mijn aller- aller-grootste grail auto zou dit zijn:

De Citroën Karin.

Sorry voor de complete off topic, uiteraard. Ik heb geen idee hoe ik dit aan een GS quartz moet linken. Misschien dat ik het leuk vind om buiten de gebaande paden te koekeloeren. :slight_smile:

1 like

ligt dit dan meer aan de vorm of is de afwerking zo anders?

De SBGV245 had hele mooie gebrushte oppervlakken en veel strakke hoeken. Als daar iets mis gaat doet het echt pijn. Ik kan daar geen smetje op zien.

De 44GS heef veel glanzende grote oppervlakken en ook redelijk scherpe hoeken. Die is al wat beter bestand dan de SBGV245. Maar evengoed zijn diepe krassen daar ook niet leuk op.

Een tot snot geslagen banaankast? Prima, ziet er in mijn ogen nog goed uit.

Dit is persoonlijk. Je moet het uiteindelijk zelf ervaren.

Voor de goede orde, dit was dus de SBGV245:

De NA/Review staat hier:

Het horloge is vertrokken wegens te breekbaar. Grappig genoeg, want het heeft de zwaarste toolwatch specs.

2 likes

:joy::rofl:

1 like

Ik denk dat ik maar ergens een AD moet gaan zoeken om wat in het echt te zien en te voelen al hebben zie hier in Den Haag geen of mogelijk 1 quartz op voorraad

1 like