Een horloge voor mijn zoon... maar welke?

Al even speel ik met de gedachte om mijn zoon een horloge te geven. Waar beter advies inwinnen dan bij de enthousiastelingen op het forum? Mede geïnspireerd door @25tien, die zijn zoon zojuist vroegtijdig met een mooi horloge van Sinterklaas verblijd zag worden.

Aangezien ik inzet op het (beter) plannen van zijn tijd ten behoeve van school (in combinatie met 4 keer per week sporten), lijkt mij een horloge onontbeerlijk, of in ieder geval een zeer nuttige tool. Waarbij het niet gaat om z’n week planning, maar vooral huiswerk tijd faseren en bijhouden.Maar ook gewoon om te kijken hoe laat het is, zonder (altijd maar weer) z’n iPhone te moeten pakken.

Budget… eigenlijk nog niet over nagedacht… liefst veel horloge voor weinig. 100 of 200 euro? Het ligt er ook aan wat goede opties zijn en wanneer ik het geef (Kerst komt al snel en daar is al het een en ander voor gebudgetteerd, verjaardag kan wellicht wat ruimer). Hij is geen wildebras, maar van een bijna 16-jarige puber hoef je niet te verwachten dat hij het beestje zal behandelen als een exclusieve dresswatch.

Ikzelf zit te denken aan een diver, een instelbare bezel is wellicht handig. Of een digitaal ding, veel functies voor weinig. Maar een snelle waarneming van zowel de actuele tijd als verstreken tijd in één blik lijkt me toch efficiënter dan een display met (te)veel info en bediening van tig functies.

Tot dusver lijkt het gesneden koek… en gezien de vele Seiko’s die op HF de revue passeren, vermoed ik dat ik talloze aanbevelingen krijg voor een model van dit merk. Maar… Mijn voorkeur gaat uit naar een Europees horloge. Met onbeperkt budget is dat natuurlijk een makkie. Maar als we scherp moeten blijven op de centen? Genoemd budget is weliswaar niet in beton gegoten, maar een exemplaar van >€500,- is in ieder geval uitgesloten (vind ik onnodig).

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties. Zijn er überhaupt leuke Europese divers te krijgen voor dit geld? Of komen we dan automatisch bij Japans spul terecht of plakmerken? Moet ik het budget verder oprekken? M’n tarieven verhogen dan maar?

Als jullie leuke ideeen of suggesties (of vragen natuurlijk) hebben, houd ik me warm aanbevolen, dank alvast!!

5 likes

Ik vind in het 100-200 euro budget Japans veel interessanter. Bij swiss made betaal je vooral in de lagere prijsklasses veel voor dat label.

11 likes

Ik ben mijn hobby begonnen op mijn 15e 16e ongeveer. Ik hield stalen duikers met automatisch uurwerk gewoon netjes. Daar had ik geen G-Shock voor nodig.

Het ligt eraan in welke mate hij wel of geen wildebras is.

Een mooie solarpowered G-Shock is natuurlijk altijd wel een veilige keus. Maar als hij enigsins aangestoken is door jouw hobby, en hij vind geschiedenis een mooi verhaal en een Europees design wel gaaf dan is de Squale 1521 die op Ten2Two te koop staat een mooie natuurlijk. Wel 525 euro, dat is 25 Euro duurder dan je maximaal gestelde budget.

https://www.ten2two.nl/product/squale-1521-50-atmos/

Voor 100 a 200 zou ik net als Koekoek zegt voor Aziatisch gaan.

3 likes

Die Squale is heel verleidelijk… Eigenlijk lees ik in je reactie ook, kijk naar een gebruikte. Wat overigens een goede tip is. Ik zie op gemelde site meer staan (Alpina bijvoorbeeld, welke naam ook nog eens overeenkomt met zijn eerste fiets en zijn vaders favoriete auto :grin:).

Dank voor je reactie! @koekoek eveneens!

1 like

199.-, eco drive dus quartz met een zonnecel.
Hufterproof en gewoon gaaf voor n 16 jarige.

13 likes

Klopt inderdaad.

Voor 500 Euro nieuw zit je zeker nog in de net niet categorie als het een Zwitserse duiker moet zijn.

Er zijn wel andere type Zwitserse horloges die voor 500 interessant zijn zoals een Hamilton Fieldwatch of zoiets dergelijks.

De Squale is samen met enkele andere Zwitserse duikers zo’n beetje de best bang for buck onder de 1000 Euro. Dus voor 525 heb je iets heel leuks in handen.

1 like

De mini turtle (de mijne gaat binnenkort in de verkoop(als nieuw)

En anders komt een Glycine Combat sub in me op:

3 likes

Ik zeg toch ook de Hamilton fieldwatch… echt een topper <500 handopdraaibaar uurwerkje en kan ook tegen een stootje + je zoon kan zijn haar kammen door het saffier glas :ok_hand:

5 likes

Dan zou in toch zeggen ‘Steinhart is your friend’ Worden regelmatig in hef blauwe deel fraaie exemplaren duikers of GMT’s aangeboden voor een prettige prijs.

2 likes

Meh… kan je beter voor Chinees gaan als je toch voor een hommage gaat…

In deze prijsklasse denk ik orient ray/mako 2/kamasu. Citizen promaster. Wellicht een skx of 5kx…

Glycine combat sub, of een Squale als t Europees moet… maar die zijn erg ruim buiten je eerst gesteld budget.

1 like

Ik heb mijn zoon 2 jaar geleden (hij was toen 15) een Oriënt mako gegeven. Mooi horloge voor weinig geld maar hij vond het maar een log groot horloge. Klopt ook wel op een jongenspols.
Hii zat nu te loeren naar mijn sarb033. Heb hem allerlei opties gegeven in de prijsklasse tot 150 euro maar niks was goed. Tot we gisteren een Casio van 50 euro tegenkwamen. Hij is helemaal blij! Voor hem maar Quartz of mechanisch niets uit.
Laat hem vooral zelf iets zoeken. De gezamenlijke zoektocht maakte het voor mij extra leuk :slight_smile:

10 likes

Seiko SKX, mini Turtle of Turtle, Citizen NY0040 Promaster of een Casio G-Shock GA2100

Maar als het Europees moet zijn dan een Hamilton khaki field mechanical :ok_hand:
Het voordeel van de Hamilton is dat hij Drilled lugs heeft waardoor banden wisselen relatief eenvoudig is. De Hamilton kan bijna alle soorten banden wel hebben van nato, tot leer tot canvas.

4 likes

Inderdaad een goeie keuze!

Voor een 16-jarige’s eerste horloge, misschien wel quartz overwegen.

Als TS snel is, kan hij deze Black Friday deal nog meepakken

7 likes

Dit. Geef raad. Probeer er achter te komen welke hij mooi vindt. Als hij er niets om geeft zal hij mogelijk ook geen horloge gaan dragen.

Zoonlief kwam bij mij vanuit zichzelf om raad vragen. Was pas op zijn 20e. Draagt nu wel iedere dag zijn zelf gekochte horloge. :+1:

3 likes

Oe… snel eentje voor mijn 14 jarige dochter besteld.
Top tip

3 likes

Graag gedaan!

Ik heb gisteravond ook eentje voor ‘m’n dochter’ besteld. Ze wordt 4 in januari. Dus ik zal nog even zelf voor het horloge moeten zorgen :joy:

8 likes

Geen idee hoe voorzichtig je zoon is of wordt (zodra hij gaat stappen, verandert de wereld), maar ik zou er niet al te veel aan besteden. Eerst een relatief goedkope om te kijken of ie het überhaupt wat vindt.

Waarom zou je geen Japanner willen voor dat geld?

1 like

Mijn zoon (14) heeft voor zijn verjaardag een invicta speedway gekregen, super blij mee. Helemaal de bom op school. :+1:

3 likes

De jongste van 13 hier is helemaal mal op zijn @Brunmontagne .
De oudste van bijna 17 trouwens ook.

Vriendjes vinden m ook erg gaaf .

Dus ik opper deze ook meteen als evt keuze.

De SKX kan uiteraard ook nog, zit je altijd goed.

2 likes

Ik wilde G-Shock zeggen.
Maar daarna analoog.
Conclusie: analoge G-Shock !

1 like