Een NA; kleiner is fijner! Tissot PRX

Tissot, de PRX. Toen ze alweer enige tijd terug op de markt kwamen trok het model gelijk mijn aandacht. Leuke retro look met kekke wijzerplaten en (soort van) geïntegreerde band. Maar oh, die maat. 40mm lijkt niet veel en kan ik doorgaans prima hebben maar doordat de effectieve lug to lug die groter is omdat je feitelijk de eerste schakel mee moet meten werd het wel een joekel.

Reviews en foto’s bekeken en toen werd bevestigd wat ik eigenlijk al wist; dat wordt mij te lomp. Een horloge met een dergelijke vormgeving komt mijnsinziens beter tot zijn recht als de band mooi rond om de pols valt en het horloge wat ruimer binnen de polsmaat blijft. Kwestie van smaak, ik geef in dit geval de voorkeur aan elegantie :wink: Hadden ze bij Tissot nu maar voor een 38mm gekozen…

Omdat ik ook graag af en toe een vintage klokje omslinger ben ik redelijk gewend aan kleinere horloges en vind deze doorgaans ook erg prettig dragen. Daarom heb ik het idee van een PRX maar even geparkeerd totdat ze de 35mm aankondigde, hé, nu wordt het interessant! Dichter bij de afmetingen van de originele Seastar uit eind jaren 70 (@wbcoupe correct me if I’m wrong), quartz dus een fijne “grijp-en-ga-op-pad”. Alleen welke kleur? Donkerblauw en groen vielen snel af; er zit een blauwe Gentleman in de collectie en deze groen tint deed het niet voor me. Ijsblauw dan? Heel gaaf! Maar ik heb een hele leuke 36mm Cocktail meets Explorer mod in die kleur. Bleef er alleen de lekker “foute” goudkleurige en de zilver/wit over en die laatste is het geworden. Lekker zomers met rosé kleurige wijzers die gelukkig, met quartz is het altijd even billenknijpen, de gelijkkleurige markeringen aantikken.

Overigens is de band fantastisch! Niet te dik en met relatief kleine schakels en twee halve schakels om de perfecte pasvorm te krijgen. Mijn polsomtrek overigens is 18,5 cm (zeker in de zomer), de band heb ik daarom ook niet hoeven inkorten met daarbij de opmerking dat ik al mijn horloges lekker los draag. En wat Tissot hier heel goed gedaan heeft is dat ze waar de vlindersluiting bij elkaar komt de schakels hebben afgeschuind waardoor er geen kier ontstaat. Zo, dat hadden ze op mijn duurdere Gentleman ook moeten doen!

Verder ga ik hier geen specs oplepelen of vergelijkingen maken die zijn genoeg online te vinden. En voor leuke muziekjes moet je bij @Fate_Amenable_To_Change zijn :stuck_out_tongue_winking_eye: Mijn enige kritiekpunt is dat ze van mij de brushed wijzerplaat van de grotere broer ook hier hadden mogen gebruiken. Niet dat deze sunburst plaat misstaat maar het had deze PRX nog iets dichter bij zijn vintage evenknie gebracht.

136 likes

Gefeliciteerd met deze NA, staat je prima!

1 like

Die past prima, mooi maatje op jouw pols. :+1:

2 likes

Ziet er goed uit! Mooi hoor…

1 like

Top horloge. Had hem laatst om bij een juwelier. Veel betere maat dan z’n grote broer als je het mij vraagt. Enjoy!

1 like

Ik vind die sunburst dan weer een verrijking. Erg fraai en hij valt inderdaad mooi om de pols.

Goeie keus :ok_hand:

1 like

Mooie Tissot en een mooie afmeting Jeroen! Zilver dial is bij mij altijd favoriet geweest en staat dit horloge ook fraai. Gefeliciteerd en veel plezier er mee gewenst.

1 like

Lekker! Welkom in de PRX club, geniet ervan!

1 like

Helemaal goed, hoef ik niks aan te corrigeren :+1::blush:
Gefeliciteerd met de aanwinst. Leuk ding, veel plezier ermee :sunglasses:

1 like

De PRX is perfect in 35mm! Mijn vrouw heeft hem met de groene wijzerplaat en is er heel happy mee.

Het horloge is gewoon netjes afgewerkt, maar vooral de band maakt indruk.
Ik had eigenlijk verwacht dat alle schakels maar beperkt kunnen bewegen, maar ze kunnen “alle kanten” op, waardoor de schakels heel mooi de pols volgen.

1 like

Heel mooi!
Ik zat ook aan zo’n PRX te denken voor mijn wederhelft, hij draagt wel wat groter dan de 35mm suggereert zo op jouw pols te zien. Staat goed :ok_hand:

1 like

Perfecte maat voor een retro gestyled horloge als dit en gewoon een goed gelukt model, vind ik ook. Gefeliciteerd!

2 likes

Mooie maat en een mooi horloge

1 like

Mooie Tissot! Veel plezier ermee! :watch:

1 like

Groeten van de coolere zuster. :wink:

4 likes

Gefeliciteerd met je NA. Leuk. Geniet ervan

1 like

Zeer mooie aanwinst! Geniet er van. De maat is prima op je pols. Staat heel goed.

1 like

Mooi man! Staat prima om je pols :+1:

1 like

Goede maat en mooie Tissot. Gefeliciteerd.

1 like

Leuke PRX! :grin:

1 like