Een Zenith El Primero; echt of fake of een frankenwatch?

Ja, exact.

En als je de waarde niet zou kennen, dan doe je neem ik aan toch eerst wat onderzoek voor je er 900 euro voor aftikt mag ik hopen.

Nico Rijsman in Culemborg

1 like

Dit is een Zenith EP uurwerk, met columnwheel.

Klopt in dat opzicht dus absoluut.

1 like

Uiteraard, de waarde kende ik idd niet. Ik vind het nu nog steeds een enorme gok, en als het een neppertje is, is het zonde van het geld. Ik ben toch ook wel gehecht aan mijn geld…

Ja snap ik.

Het geldt net zo goed voor de verkoper uiteraard.

Waarom vraagt ie er maar 900 euro voor. Verkoopt ie meerdere vintage horloges of heeft ie deze op zolder van z’n opa gevonden of iets?
Wat dan meestal weer niet helemaal rijmt met foto’s van het uurwerk en binnenkant van het deksel etc.

Echt een nepper zoals een replica Submariner is het zeker niet, die bestaan gewoon niet van deze horloges en binnenwerken. Het enige risico wat mij betreft is als de verkoper een pure oplichter of dief is, dus gestolen of helemaal niet in het bezit van de verkoper.

1 like

Dit zijn ze uit het officiele Zenith boek. Ik heb jet idee dat er wel aan gerommeld is. Ik zie 6 ipv 5 spaakjes in de linker wiel bijvoorbeeld.

imageimage

Dat zou je inderdaad kunnen verwachten

Yep, dat zag ik ook. Daarom schreef ik ook dat het hem zit in de kleine details. Dat linker wiel heeft idd 6 spaken ipv 5.

Verkoper heeft het gelukkig al verstuurd, dus dat gaat niet meer gebeuren.

Het kan wel, ik heb een andere gevonden waar die wel 6 spaakjes heeft maar dan klopt het weer niet met het model, want slechts limited uitgebracht. Welke referentie is het volgens de verkoper dan zoek ik t op in het boek voor je. Ik denk namelijk dat het uurwerk wel origineel is alleen ik snap zoals eerder gezegd het uiterlijk niet helemaal. Je zou weleens goud in handen kunnen hebben.

Ik dacht hé, daar heb je Batman!

12 likes

Dat heeft de verkoper weer niet aangegeven. Contact is ook moeizaam en extra foto’s van het uurwerk wil hij niet sturen. Gezien de kast en de wijzerplaat vermoed ik een A386. Ik zal bij ontvangst een aantal goede kwaliteit foto’s van binnen en buiten plaatsen. Wellicht dat er dan een en ander wordt opgehelderd.

Niet alle bruggen bij El Primero uurwerken uit die tijd zijn gesigneerd, dus dat zegt sowieso niet alles. Voor de rest sluit ik me aan bij de opmerkingen van anderen. We kijken uit naar de betere foto’s, maar vooralsnog is mijn conclusie dat je een geniale aankoop hebt gedaan.

Op basis van jouw foto’s zie ik ook geen incorrecte dingen t.o.v. de informatie die in dit draadje te vinden is: https://forums.watchuseek.com/f27/forged-zenith-386-caseback-debate-summary-759217.html

P.S. Ik weet niet hoe je posts kunt editen, excuus daarvoor.

Dit is bruikbare informatie :+1:

Volgens dit verhaal zou het dus een kloppend horloge zijn. Als het dinsdag of woensdag aankomt, zal ik wat betere foto’s maken voor het horlogeforum en daarna naar zenith sturen wat zij ervan zeggen, ook inzake de tachy ring. Misschien dat dit dan toch juist is.

Tachy ring is 100% incorrect. Sorry als mijn posts hierboven niet duidelijk zijn… Ik bedoelde dat ik me aansluit bij alle eerdere opmerkingen in dit draadje (incl. die over de incorrectie tachy ring), behalve dat ik wilde toevoegen dat de brug bij een vintage El Primero uurwerk niet altijd gesigneerd is (meestal wel), in tegenstelling tot wat iemand anders hierboven zei.

In het Watchuseek draadje wordt verder ingegaan op de verschillende case backs. Jouw foto’s met 538x serial komt qua specs overeen met de bevindingen die ze in dat draadje op WUS delen.

Maar laten we jouw eigen foto’s met hogere resolutie afwachten om een finaal oordeel te vellen.

Even verplaatst.
Succes met de zoektocht

@denny73 Ben wel benieuwd of je hem al binnen hebt!

2 likes

Ik ook!