Een zoektocht naar een momenteel betaalbare graal die nog geen einde heeft

Hallo,

Het leek mij leuk om andere mensen mee te nemen in mijn zoektocht naar een betaalbare (voor mij nu 1K-2K).

Mijn echte graal is een Zenith


De 42mm,zodat de datum netjes onderaan zit en niet op half vijf :face_with_raised_eyebrow:
Deze is zo mooi,dat ik het hem zelfs kan vergeven dat de onderste subwijzerplaat over de anderen heen zit, al heeft z’n jongere broer daar geen last van:
zenith-el-primero-36000-vph-032040400-69c494-misura-42-mm-cronografo
Ben er nog niet over uit welke van de twee mooier is.

Hoe dan ook,kan ik op dit moment niet betalen, dus ik ging op zoek naar iets anders om m’n horlogehonger te stillen. Heb ondertussen al de nodige “Russische meuk” in de vorm van (kleurige) duikers en een luidtikkende klassieker. Daarnaast nog twee dressers, eentje uit Japan en Ă©Ă©n (voor de snobs) “echt” horloge, een Zwitser.

Het werd dus tijd voor een chrono!

Eentje die ik tegenkwam was deze:


Wat is dit? :scream: Happen uit cijfers halen omdat je er subdials overheen hebt geplakt tijdens het ontwerpen? Wat lelijk! Alsof een vrouw haar haren kort knipt omdat dat functioneler is. Het hoort gewoon niet!

Na lang wikken en wegen kwam ik uit op de Junghans meister driver:


Schitterend! Een bicompax, tikje retro, verzonken (noem je dat zo?) subwijzerplaten, een echte schoonheid! Ik was er heilig van overtuigd dat ik deze na m’n vakantie (inmiddels 2 maanden geleden) zou aanschaffen.
Maar het begon te knagen. Plexiglas
 Hmm,ik draag al m’n horloges en met name muren hebben de neiging om tegen m’n horloges aan te botsen als ik deze net twee dagen heb. Twijfel,twijfel.
En ook, als je goed kijkt, er is een klein hapje uit de tien
 Moest dat nou echt?
Daarnaast,ja, het design vind nu echt top,maar kan deze de tand des tijds wel doorstaan? Hmmm, nee, mijns inziens is dit niet iets wat ik over tien jaar nog zou dragen. Pfff, op zoek naar iets ander dus!

Zoeken en zoeken en zoeken, steeds hogere limiet en toen kwam ik ook deze Stowa tegen! Prachtig!


Maar eigenlijk toch ook een beetje saai. Degelijk,mooi,maar ook saai. Wil je daar de rest van je leven mee lopen? Nee,ik ben (nog) geen flipperaar en ook niet gescheiden en dat wil ik ook zo houden. Een nee voor de Stowa dus. Volgende station:
Train

De volgende in de zoektocht staat nog steeds in de shortlist!


De Hamilton intra-matic 68. Wat een beauty!
Bi-compax, reversed panda, datum op 6, most op half vijf, geweldige power reserve (lees, grotere kans dat Ă©Ă©n horloge dat wel de juiste datum heeft als ik hem om zou hebben)
Maar toch, dat prijskaartje. Rsp van 2000, zeg maar twee keer de prijs van een “normale” Hamilton. Is het dat wel waard? Kan er hier op het forum niet veel over vinden en in het “show your Hamilton(s)” draadje kwam ik hem ook niet tegen, moet dus nog iets meer onderzoek doen.

Zoekende naar andere Hamilton chrono’s kwam ik deze tegen, ook zeker niet verkeerd!


Oh jee,nog een keuze erbij!

Ondertussen, na een gesprek in het echte leven, werd ik gewezen op Longines Hydronquest, als echte value for money. Had dit merk eigenlijk al afgeschreven (zie boven), maar goed,ik gaf het nog een kans en toen kwam deze langs:


Oh wow :heart_eyes: hoe kan ik dit ooit gemist hebben? Maar wacht even, waarom maken die idioten alleen nog maar dit horloge met datum? En rationeel gezien, ik was zoekende naar een chrono, niet nog een duiker. Maar toch, zelfs met datum vind ik hem nog mooi!

Nu ben ik dus hinkende op een paar gedachten. Moet ik de Hammy 68 kopen (maar is die het wel waard?), Of de zilveren Flieger met chrono (twee iegen in Ă©Ă©n klap!), of toch nog een duiker toevoegen aan de collectie (want ooit kom de chrono er wel in de vorm van een Zenith, maar dat kan nog wel even duren)

Daarnaast, wat is jullie ervaring om met een budget-vriendelijker alternatief te beginnen, om zeg maar de rauwste honger te stillen?
Had deze 42mm Seagull 1963 op het oog als Hamilton alternatief:


En deze voor de LLD, een “echte” Landaron Compressor:

Bedankt voor het lezen. Mocht je tips, adviezen of alternatieven hebben, ik hoor het graag. Ondertussen vermaak ik me wel met het zoeken naar bezels en straps

31 likes

Je houdt van vrij klassieke stijlen. Van elk voorbeeld is wel een vintage exemplaar te vinden; is vintage geen optie? Is saffier echt zo’n must?

1 like

Heb meer moeite met krassen als ik ergens meer dan 1000 euro voor betaal. Met een gedragen horloge heb ik dan weer minder moeite met krassen.
Misschien doel je ook op een speedy, maar daar heb ik niet zoveel mee, eerlijk gezegd,maar ben benieuwd naar welke vintage exemplaren je verwijst in de categorie tot 2000 euro!

Leuk onderhoudend verhaal, de Seagull Panda is fraai, maar de Seagull uit 1963 vind ik net iets leuker😀!

2 likes

Met name de Hamilton reverse panda viel me op. Deze heb ik toevallig enkele weken geleden via het forum doorverkocht aan een medeliefhebber. '60s en < €750,00.

Qua supercompressors is er ook genoeg aanbod. Ik kan zo even geen voordelige optie vinden, maar met geduld is het zeker te realiseren.

-edit-
Oh, wacht, kijk eens even in het blauwe deel. @septentrio heeft daar nog een fraaie supercompressor te koop staan.
-edit edit-
Hmm, ik kan helaas niets meer vinden. Vast al verkocht.

1 like

Erg leuk om te lezen! Wat een vet horloge is die “El Primero” ook!

Maar als je budget tot 2K is zou Zeus de LLD en de Seagull panda mogelijk zijn
 Stil je ook bekijk je honger naar een schitterende Diver en de chrono


Is in de goedkopere klasse de EMG HFLE niet iets?

Duurdere klasse denk ik aan de Sinn 103 als flieger-optie of de Montblanc Star Chrono als dresser optie. Zitten allebei nog ruim onder de 2000 grens als je een jonggebruikt exemplaar vindt.

image

Geen afgehakte index-cijfers, datum op normale plek, chrono’s, zwarte plaat


1 like

Je hebt deze nodig!!

Een echte zwitser, geen happen uit de cijfers, verzonken subdials en zeg nog zelf, al die ronde horloges, dat wordt toch saai?!

2 likes

Of minder dan duizend euro voor een nieuwe hamilton jazzmaster chrono h32606735

https://cdn.watchmaxx.com/watch_images/large/h32606735.jpg

2 likes

Leuk om te lezen en ik zie weer horloges voorbij komen die ik nog niet kende (o jee)

Een Sinn 103 St Sa is haalbaar binnen je budget, tenminste op leer. Heel erg gaaf vind ik die altijd.

Succes in elk geval en ik ben benieuwd waar je mee thuis komt :ok_hand:

Mooi verhaal, maar wat is de link met Trollstigen ???

On topic 

De Hammy 68 en LDD zijn IMO pareltjes 
 de El Primiro natuurlijk nog veel meer, maar dat is een andere klasse.

Mooi alternatief maar wel boven budget is de TH Calibre 17.

wm7-tag_heuer-calibre_17_ltd-b

Bovendien staat er momenteel eentje op het blauwe gedeelte :wink:
(geen link met de verkoper)

3 likes

Ja, allebei leuk! Had nu het eerste plaatje van een 42mm Seagull gepakt, maar vind het beide prima horloges om te zien!

1 like

Het pad van m’n zoektocht
 Sorry,blijkbaar niet goed overgekomen.

Ja, calibre 17 is ook :+1: !

Deze heb ik inderdaad ook in m’n watchlist staan, maar het was al zo’n lang verhaal :smile:
Maar top voor het meedenken!

1 like

Valt nog mee dan 
 niet zo’n zware beklimming :wink:

Ja, besef me nu dat ik eigenlijk veel meer moet letten op vintage. Vind vaak wel de horloges wat aan de kleine kant voor hedendaagse begrippen,maar ik moet wat ruimer denkend worden wat dat betreft.
Qua stijl vind ik je verkochte horloge fantastisch! Vandaar ook m’n interesse in de Hammy 68

1 like

Dank voor de 3! Suggesties

Heb ik overwogen ,maar zie best veel forumleden deze weg doen,plus het leeswaardige verhaal over de hfle maakt me wat huiverig.

Qua dial-layout heb ik momenteel in m’n hoofd dat ik het liefst op 3 en 9 een dial will, niet op 12,6 en 9. Verder kan het lettertype van de montblanc-cijfers mij niet bekoren. Iets te frivool ofzo.
Maar ergens fluistert er een stemmetje “je weet zelf ook wel dat je ooit een Sinn koopt”. Voor nu kan ik dit nog overstemmen.

1 like

Ik vermoed dat je gelijk hebt, maar ik durf het nog niet aan om met een vierkant horloge rond :wink: te lopen. Mocht ik ooit aan de vierkante beginnen, dan zal ik uiteraard wel aan dit horloge denken!

1 like

Dankjewel voor het compliment en de suggestie. Zie ook eerder, liefst heb ik de sub-dials op 9 en 3, niet op de 12. En stiekem liever ook niet op de 6, mits niet te overheersend.