"Eerste" horloge keuze?

Da’s een vies woord. Het is “neo-vintage”. :slight_smile:

Zodra haar smaak een open hart horloge behelst zou ik haar smaak met een korreltje zout nemen. Niet doen. Als het jou niet gaat vervelen gaat het je kinderen wel vervelen.

Nja, het is net als Tissot, en Hamilton een beetje het instap-merk van de Swatch groep (ik negeer Swatch zelf, brrrr… ), en ze komen regelmatig voorbij. Op een gegeven moment was er zelfs een bubbeltje met die DS Action duiker in groen-goud-staal. Leuke horloges wel. Met name deze:

Maar wat me wel opvalt:

?? Watsgeburt??

Eerst zeg je dat je een chronograaf zoekt, althans, je wilde geen simpele drie-hander en je wilde zelfs een Bullhead. Vervolgens kom je op een PRX Powermatic 80 uit, een stalen sporthorloge pur sang, maar wel een simpele driehander.

Die is vervolgens te simpel en te netjes (snap ik niet, het is geen net horloge, het is een sporthorloge, maar goed), dan kom je met een duiker van Seiko aan (een vrij lompe, zij het mooie), maar even later zit je weer in de chronografen. Die veel te groot en te druk zijn, als je het mij vraagt.

Uit het vele zwalken maak ik op dat je geen idee hebt wat je wilt. En als je geen idee hebt wat je wilt kun je beter afwachten en even niets kopen. Tot je ergens tegenaan loopt waar je zeker van weet dat je het moet hebben. Dan zou ik nog een half jaar wachten, en als dat moeten hebben dan nog steeds zo is, dan zou ik het aanschaffen. Als dat moment even niet samenvalt met de dag waarop je uit het geboortekanaal bent gedrukt, het zij zo.

Anders krijg je een cadeau waar je geen voeling mee hebt, wat je bijna nooit draagt, maar wat je uit principe niet wegdoet omdat het nu eenmaal een cadeau is. Dientengevolge gaan je kinderen jou nooit associëren met dat horloge, en dus verliest het elke vorm van betekenis als erfstuk.

Zomaar een gedachte.

4 likes

Eigenlijk sla je de spijker op de kop. Het begon met het idee dat ik weer een gewoon horloge wil naar een paar jaar een smartwatch. Dat ik die kan doorgeven aan de kinderen vind ik een romantische gedachte, maar weet eerlijk gezegd niet of dit het doel moet zijn… Hoop nog even mee te gaan (ben nu bijna 38) en geen idee hoe de wereld er uit ziet als de kinderen oud genoeg zijn om mijn horloge te willen dragen. Dus dat punt is het minst belangrijk.

Ik weet inderdaad niet wat ik wil. Zoals hierboven aangegeven heb ik pas onlangs het idee om een horloge te kopen (of krijgen). Toen ben ik de wondere wereld van horloges binnengekomen en mede door dit topic op allerlei ideeen gekomen. Maar zoveel dat mijn hoofd vol zit en ik inderdaad alle kanten op ga. Ik heb geen wensen wat het horloge allemaal kan. Soms vind ik modellen mooi door eenvoud, maar zie ook horloges met chronograaf die ik ook aantrekkelijk vind. Waar ik duikershorloges eerst niet zo aantrekkelijk vond, ben ik dat wel gaan vinden naarmate ik ze vaker zie. Maar mijn vrouw vind het dan weer wat “kinderlijk” overkomen door de grote cijfers. Ik snap uiteraard dat alles persoonlijk is, en ik hem moet dragen. Maar ik wordt er toch door beinvloed, net zoals mensen hier hun reacties plaatsen.

Waar jij adviseert om te wachten denk ik er aan om er maar gewoon 1 te kiezen. Ik ben zo’n twijfelaar (ook met andere aankopen) dat het zo kan zijn dat ik helemaal niks koop komend jaar, maar wel elke avond aan het rondkijken blijf. Het perfecte horloge bestaat niet voor mij, en voor niemand denk ik hier? De meeste horloge liefhebbers hier hebben er toch wel meerdere.

Mijn laatste “echte” horloge is een Fossil met een bijzondere kleur blauwe wijzerplaat en bruin leren band. Die vind mijn vrouw nog steeds erg mooi en het is zelfs nog een idee om het kapotte bandje te vervangen en een nieuwe batterij. Dat kan uiteraard nog steeds, naast het kopen van een ander horloge.

Komend weekend nog maar weer eens langs wat juweliers. Hopelijk trekt er eentje mijn aandacht en past die binnen het budget. Wil wel iedereen bedanken tot nu toe voor de hulp, ik heb er echt veel aan!

2 likes

Uiteraard wel een die ik mooi vind :wink:

Doe eens een fotootje! Dat vinden we leuk. En het helpt misschien om een tip te geven waar je blij van wordt. :slight_smile:

Dat is ook een weg. Gewoon lekker niet doen alsof het een erfstuk is, maar gewoon lekker een horloge proberen. Of misschien wel twee. Want zeg nou zelf, voor 600 ballen heb je deze twee in huis:

De Citizen zal na import zo’n 350 ballen zijn, de Kamasu scoor je voor 240, samen 590 Euro. Kun je voor 12,50 nog een NATO voor de Kamasu kopen.

Dan heb je beide kinderen iets te geven, en als je ze zat bent (de horloges, niet de kinderen) is er geen man overboord.

In die prijsklasse is het ook makkelijk door verkopen om eens wat anders te proberen.

3 likes

Deze heb ik ooit gekregen van mijn vrouw, zonder dat ik wist wat ik zou krijgen. Moest er in het begin echt wel even aan wennen, maar daarna veel gedragen. En mijn vrouw vind hem heel mooi. Ik ook, maar vind zo’n Seiko duiker inmiddels ook mooi. Zij niet. Ik moet het dragen, maar dat we hem beide mooi vinden vind ik wel een pré :smirk:

2 likes

Smaak kan zich ontwikkelen. :slight_smile: Misschien vind ze het over een jaar prachtig.

Wat die Fossil betreft, kijk anders hier even:

Die nieuwe Seiko van @Zuid zou wellicht in de juiste hoek liggen qua kleur en ontwerp, dan heb je een soort continuïteit en is je vrouw misschien ook om.

1 like

Absoluut, ik vind het ook altijd wel een prettig gevoel dat mijn vrouw achter de keuze staat.
Maar, de ene duiker is ook echt de andere weer niet.
Mijn vrouw is daar ook geen fan van, maar de recent aangeschafte Mido vindt ze dan wel weer erg mooi.

Gewoon lekker samen een paar AD’s af, en dan bij voorkeur waar ze een zeer uitgebreid assortiment hebben en dan kunnen jullie samen kijken wat wel en niet past. Maak je er meteen een leuk uitje van en zijn de eerste herinneringen aan en met het horloge gelijk gemaakt.

1 like

Ja, zeker een mooie! Heeft dan geen saffierglas, maar daar is de prijs ook naar. Kan mogelijk achteraf nog geplaatst. Ik zal die Sakura Watches website sowieso eens even bekijken.

En daarbij hoeft het niet je laatste horloge te zijn. Je weet inmiddels al een hoop meer. Wie weet blijf je hier wel plakken en begin je dit een hobby te vinden, zei een tassenhobby en jij een horlogehobby. Ik zou dan wél ook kritisch worden over de tassen die ze wil kopen🤣

Nee maar zonder dollen, het is echt leuk dat je nog openminded de hobby kan ontdekken, zonder vooroordelen over wachtlijsten en bubbles, vertrokken treinen, crashende horlogemarkten en dergelijke.

Ik ben benieuwd naar je NA topic.

1 like

Ik vind dat een goede tip! Dat gevoel kreeg ik ook. Als je nog zo aan het verkennen bent dan moet je daar lekker de tijd voor nemen en niet overhaasten.

@bsmpower wat misschien ook leuk is stijn, op https://www.chrono24.nl kijken wat er beschikbaar is voor jou prijs (en andere filters).

Daar moet je je niet helemaal op blindstaren (komen soms verzendkosten bij of importheffingen) maar zo kun je wel door verschillende horloges browsen en beetje ervaren wat je mooi vind.

1 like

Goeie tip. Ik doe al een beetje hetzelfde op dit forum door wat merk topics door te scrollen van bv Seiko en andere merken die in aanmerking komen. Ik vind foto’s van bezitters ook een veel beter beeld geven dan de studio foto’s op de webshops. Al meerdere keren gehad dat ik een horloge op gebruikersfoto’s of video’s op Youtube er totaal anders uit vind zien. Zelfde als ik in de winkel kijk. De Tissot PRX had echt mijn interesse, maar in de Bijenkorf vond ik het toch niet zo mooi als verwacht. Dat is ook mijn volgende stap, veel meer langs winkels gaan om ze in het echt te zien.

2 likes

Ik vind “show je collectie” (of hoe het ook alweer heet) altijd wel leuk om doorheen te fietsen. Het is een stuk minder afgekaderd dan die merkgebonden topics en doordat horloges vaak samen op de foto staan krijg je een beetje een beeld van onderlinge verhoudingen.

Maare, waar komt het zwalken vandaan? Twijfel je überhaupt aan bepaalde modellen of suggesties, of vind je er meerdere leuk/top/fantastisch en kun je niet kiezen?? In dat laatste geval is het leuk je vrouw (voor de verandering natuurlijk) ook eens mee te laten denken. Zo lang het gewoon een mooi en goed draagbaar horloge is (niet te groot, geen te frivole duiker etc) kun je niet echt fout gaan. Ik denk dat velen hier reeds lang een horloge hebben die ze misschien nu niet meer zouden kiezen maar welke door bepaalde sentimentele waarde toch gedragen wordt. Daar zit -tenminste voor mij- ook een belangrijke toegevoegde waarde, naast de looks en kwaliteit etc van het horloge. Eigenlijk is het het leukste als je vrouw helemaal zelf wat uitzoekt maar goed, Joost weet waar ze dan mee op de proppen komt :grimacing:

Ten eerste ben ik heel slecht in keuzes maken vanuit nature. Dat heb ik met andere producten zoals een tv, keukenmachine, motorfiets, noem maar op. Ik ben dan vaak weken/maanden verder na uren op internet zoeken naar info, reviews, voor- en nadelen, … Mijn vrouw noemt het ook wel eens mijn “projectjes”. Het lijkt er op dat ik altijd iets moet hebben om “uit te zoeken”. De afgelopen tijd is dat een nieuw horloge. Omdat ik er hiervoor eigenlijk nooit mee bezig heb gehouden gaat nu een wereld voor me open, en vooral zoooooveeeeel keuze.

Ik heb in mijn openingspost wat wensen, maar een deel moet ik volgens mij gewoon laten varen. Kopen als erfstuk laat ik varen. Wel of niet complex (wat het ook betekend) boeit niet, als ik hem maar aantrekkelijk vind. Blauwe wijzerplaat blijft mooi, maar beperkt ook weer. M.a.w. ik ben niet specifiek op zoek naar een specifiek uurwerk, merk, type of wat dan ook.

Zelf kom ik steeds uit op de Seiko Prospex SRPE33K1. Ik dacht eerst aan de versie met leren band, maar de stalen band versie heeft een lichtere wijzerplaat die ik mooier vind. Kan altijd een ander bandje op. MAAR die vind mijn vrouw dus niet zo mooi. Er is vaker gezegd hier dat ik mijn eigen keuze kan maken, maar het voelt niet goed als mijn vrouw het niet mooi vind. Ik zal ook zeker tegen mijn vrouw zeggen als ik iets niet mooi vind (kleding bv) en dan trekt ze zich dit ook aan.

Een outsider die we beide mooi vinden is de Seiko Presage SSA426J1. Dit bevestigd echter alleen maar meer dat ik inderdaad aan het zwalken ben want dit model heeft eigenlijk niks uit mijn wensenlijst. Maar het heeft wel iets eigens wat ik bijzonder vind. Maar ook deze moet ik eerst maar eens in het echt zien. Bouman in Culemborg komt hier regelmatig voorbij, daar wil ik binnenkort eens langs. Als er nog andere tips zijn (naast de Bijenkorf) waar je veel verschillende horloges kunt bekijken in de buurt van Utrecht het liefst, dan hoor ik dat graag :slight_smile:

1 like

Dat zijn de horloges die je wilt. Eisenlijst laten varen, gewoon mee gaan maken, en kijken hoe het voelt om ze lekker te dragen.

Ik heb van alle horloges die ik in het begin kocht nog maar één horloge liggen, en ook die ligt ondanks 14 jaar trouwe dienst op het hakblok.

Voortschrijdend inzicht.

2 likes

De Seiko Presage SSA426J1 weet ook niet precies wat het wil zijn :grin: een soort van retro sporthorloge op een Nato in het rose met een dikte van 13mm met hardlex en 50meter WR en een open heart.

1 like

Past wel bij me ja :joy:

1 like

:clap: Mooi verwoord. Een erfstuk draait niet om het soort horloge, maar om associatie. Mijn opa droeg altijd een doodsimpel Seiko quartz-horloge. Kraak noch smaak, maar het was wél het horloge dat hij altijd om zijn pols had. En dat maakt dat dat horloge nooit mijn collectie zal verlaten.

2 likes

Nog even een tip. Stel je ziet bij hen een horloge online die een enorme kanshebber is, bel even vooraf of ze die ook in de winkel hebben liggen. Als dat niet zo is, kunnen ze hem wellicht wel voor je naar de winkel laten komen.

Er was even een radio stilte van mijn kant. Maar heb zeker niet stilgezeten. Afgelopen tijd een paar winkels bezocht maar vooral nog een digitale speurtocht. Besloten dat ik het niet te gek wil maken qua aanschafprijs, ook al is er heel veel moois te koop in hogere segmenten.

De eis saffierglas en automaat is gebleven. Met een budget tot max ong 500,- heb ik voor mezelf een shortlist gemaakt. Ik kom dan uit bij modellen van Orient, Citizen, Hamilton maar vooral Seiko. In eerdere berichten gaf ik al aan gecharmeerd te zijn van het Seiko Samurai model in de Save the Ocean uitgave. Ook nu weken verder blijft ie mijn aandacht trekken.

Maarrrr nu is er nog een model voorbij gekomen die er erg op lijkt, namelijk de Seiko Prospex Diver’s PADI Special Edition SRPG21K1. Vooral na de review en foto’s op Monochrome-Watches hebben mijn erg enthousiast gemaakt. Gewoon een stoer horloge wat mij betreft die qua kledingstijl/kleur overal wel bij past, leuke (blauwe) details, saffierglas, keramische schijf, automaat en binnen het budget te halen.

Denk dat dit hem gaat worden na al die weken uitzoeken, twijfelen en vergelijken… ? :sweat_smile:

14 likes