Eerste klassieke horloge advies - budget 1000 euro

Nomos Ludwig heb ik zelf, er is de 35 en de 38 mm variant. 35 past mij perfect!

Longines Conquest 35mm :ok_hand:

6 likes

Frederique Constant maakt leuke horloges in deze richting. Een nieuwe in de uitverkoop of een tweedehandsje vallen zeker binnen budget.

Enicar :+1:

1 like

Ik heb zelf de Classic Dream Swissmatic en vind het een mooi en fijn horloge. Echter, met 42mm is die denk ik voor jouw polsen wellicht wat aan de grote kant.
Hier op mijn 17,5 polsjes

Je kan ook kijken naar Hamilton Jazzmaster Thinline. Nu 749 bij Bouman.

Ook de Intramatic is erg fraai

2 likes

Bij Nomos kun je ook echt wel wat vinden. Dan heb je een eigentijds horloge met zelf ontwikkeld uurwerk. De Club serie is goed betaalbaar. Deze voldoet het best aan je eisen, maar er zijn nog genoeg andere varianten.

Die reissues van oude dressers zou ik echt links laten liggen. Dan voor vintage kiezen inderdaad!

3 likes

ik zou als ik 1000 euro had voor een longines kiezen, topkwaliteit voor een mooie prijs.

zoiets als dit moet je op chrono kunnen vinden voor rond 1000/1200 euro als je goed zoekt… misschien niet het laatste nieuwe model maar dat hoeft niet altijd het beste te zijn.

The Longines Master Collection Watch L2.628.4.78.3

Dit dus.
Maar dat is wel een handwinder, dat moet je net liggen. Net als de Bauhaus achtige stijl.

Of een Grand Seiko quartz uit de SBGX serie. 9F quartz, maar dan wordt je wel ff verwend qua afwerking hoor :ok_hand:

Voor de variatie:

Certina DS1 Powermatic 80

Mido Baroncelli Heritage

Farer Bradfield

Longines Conquest

Junghans Meister Automatic

Raymond Weil Maestro, het 2237-STC-65011 model:40mm, 9.2mm dik.

3 likes

Band kun je altijd wisselen.

1 like

Toffe suggestie, origineel :ok_hand:

1 like

Bedankt! Zelf heb ik een Raymond Weil Freelancer, maatje groter en wat sportiever, maar bovenstaande versie van de Maestro lijkt mij een erg mooie alternatief op de modellen die TS vooorgesteld heeft.

Met een 16.5 pols blijf je naar mijn mening beter rond de 36mm hangen. Groter kan altijd, maar met 36 wordt het horloge meer deel van jou dan iets dat op jouw arm “ligt”.

Zoals aangehaald in vintageland voor jouw budget enorm mooie werken te vinden

• Omega Constellation (C Shape)
  • Universal Geneve Polerouter
  • JLC dressers (met wat zoekwerk ook rond de 1000 te vinden
  • Tudor Prince (rolexfeel voor weinig, misschien een kleine hap boven 1k)

En nog veel, veel meer. Allen een pak klassevoller en “meer futureproof” dan de standaard Tissot-lijn, maar dat is wederop mijn bescheiden mening.

Junghans Meister Classic zoals al genoemd, nieuw iets boven budget. Of de Max Bill Automatic, met of zonder datum.

Mijn persoonlijke keuze: Hamilton Intramatic 38mm met lichte (“Silver”) plaat. Het horloge is niet dik en elegant afgewerkt, dus de 38 mm draagt niet groot. Ik heb ook dunne polsen (17 mm) en ik heb lang gezocht naar een klassiek horloge dat mooi valt.

De Tissot en Certina in deze prijsklasse vond ik veel te hoog op mijn pols. De Longines Flagship Heritage stond ook op mijn shortlist, heel mooie wijzerplaat. Maar nadat ik die in het echt zag, ging die van de lijst af; voelt te dik. Op papier net zo hoog als de Hamilton, maar door de rechte kast lijkt die hoger.

De Longines Conquest 35 mm en vintage Omega die hierboven zijn genoemd vind ik fantastisch. Die gaan meteen op mijn eigen shortlist!

Moest ik ook aan denken.

Betreft vintage, als t n daily wear zou zijn die wat te verduren krijgt, heb ik denk ik liever geen vintage.

Ik prefereer dan n moderne met retro look, zoals de Hamilton American Classic Intramatic

3 likes

Bij dit soort vragen kom ik altijd bij mijn absolute favoriet uit vwb een moderne versie voor een klassiek/dresserachtig horloge met leren band:

Ik heb m zelf ook… :relaxed:

5 likes

Deze vind ik net als de Hamilton Intramatic meer retro jaren 70 ofzo.

De Tissot Le Locle vind ik meer klassiek door de guilloche wijzerplaat en de leaf wijzers.

2 likes

De meeste merken van de Swatch groep in deze prijsklasse zijn prima (Hamilton, longings, tissot, etc). Heb je ook gedacht aan een Seiko, bijv een presage of sharp edged? Die laatste is wellicht wat sportief maar kan je wat netter maken met een leren band.