Eerste poging tot restauratie Seiko 7009-3020

Na lange tijd heb ik eindelijk een twee hobbyproject af kunnen ronden, althans bijna. Want ik ben nog niet 100% tevreden, daarover later meer.

Voor de mensen die zich afvragen waarom er zoveel tijd en moeite in een oud en versleten seiko 5je is gaan zitten: Voor mij is het pure hobby, ik hou van klussen en knutselen en ik wil graag leren om horloges te maken, onderhouden etc. Dit project zie ik dus als oefening en vermaak. Commentaar is altijd welkom, want ik weet dat ik lang niet alles perfect uitvoer.

Het begon allemaal met een oude Seiko 5, een 7009-3020. Liep nauwelijks, erg versleten en eigenlijk niet de moeite waard. Maar dat maakt het natuurlijk ook weer een uitdaging om ermee aan de slag te gaan.

Stockphoto van de ‘voor’ situatie, helaas heb ik zelf geen foto genomen vooraf. Ik was iets te enthousiast met het demonteren van het horloge en vergat foto vooraf te maken.


Ik ben begonnen met de demontage van het uurwerk. Al snel zag ik enkel onderdelen die behoorlijk versleten of aangetast waren. Onder andere de grote brug had slijtplekken van de rotor. De rotor had enorm veel speling en sleet langs het uurwerk…


Ondertussen ook de wijzerplaat, dag en datumaanduiding gedemonteerd.

Uiteindelijk alles zo netjes mogelijk gescheiden opgeslagen om het schoon te maken

Immers, sommige onderdelen waar echt niet om aan te zien… Deze aansluiting van de cannon pinion was heel smerig, tevens was de cannon pinion versleten. De secondewijzer bleef lopen, de minuten- en urenwijzer hielden er na een willekeurig tijdsbestek mee op.

Zoals eerder gezegd, de rotor had veel speling, en moest vervangen worden. Daarnaast heb ik de pawl lever, 1st - en 2nd reduction wheel vervangen.

Waar kon heb ik moebius gebruikt voor de smering van het uurwerk. Hierboven zit het uurwerk weer in elkaar. De brug is niet vervangen vandaar dat je nog steeds de slijtage ziet.

Ik had het idee om een zwarte day dial disk erin te zetten, uiteindelijk vond ik de deze zwarte niet mooi matchen en heb ik de blanke gebruikt die er al in inzat.

Dit is een goed voorbeeld waaraan je kan zien dat ik puur hobby-matig bezig ben geweest :blush:, ik heb een re-lume proberen uit te voeren, het is uiteindelijk gelukt. Maar eerlijk is eerlijk, superfraai is het niet…

Ik heb de kast een licht polijstbeurtje gegeven, hierboven zit het oude ‘glas’ er nog in.

Het horloge met nieuw acrylglas en bruine band.

Het horloge loopt, ik dacht halverwege dat het uurwerk was gerestaureerd. Toen bleek dat de cannon pinion defect was. Ik had stille hoop dat dat het laatste was wat ik aan het uurwerk moest vervangen/restaureren. Echter… Het uurwerk loopt te langzaam, heel erg veel te langzaam. Per uur loopt het uurwerk een minuut achter ongeveer. Ik weet dat je met balance cock het uurwerk kan regelen. Maar is zoveel vertraging nog te compenseren met een goede instelling van je balance cock? of moet ik wellicht het balanswiel + balansveer vervangen?

Commentaar is welkom, nogmaals het is een hobbyproject, en eigenlijk geniet ik meer van het knutselen aan horloges dan aan het dragen. Maar uiteindelijk wil je toch een representatief resultaat wat goed functioneert, en dat doet het helaas nog niet… Desalniettemin ben ik gematigd positief over hoe het uurwerk en het horloge er nu bij liggen.

30 likes

Je schreef: “…en eigenlijk geniet ik meer van het knutselen…”.
Ik geniet van zo’n mooi gedetailleerde reportage, hulde :+1:

Alles valt af te regelen, maar wel ideaal op een regelapparaat :slight_smile:

Ik zou wel proberen om je onderdelen niet meer op een pluizige doek te leggen. Een bergeon werkmatje of soortgelijke is ideaal om niets extra in jouw uurwerk mee te steken :slight_smile:

1 like

Heb je geen afregelapparaat? Dan blijft het tasten in het duister… Dappere poging hoor, dat wel.

Edit - een Waishi Timegrapher 1900 heb je met een beetje zoeken onder de 200 euro, en geeft een tientallen malen duurdere Witschi op alle fronten (op 1 na) het nakijken.

Deze dus. Ik hoef voorlopig niks anders, beste Chinese ding in de werkplaats. :+1:

1 like

Mooi project en mooi resultaat.

Groeten,

Coos

mooi afregelapparaat en gedurft project. Goed gedaan en oefening baat kunst. Dat is het meest leuke om zo’n klokje eens aan te pakken. Groet Jobo71

Blijft toch altijd knap …zoon knutselwerk :+1:

Kun je misschien aangeven welke olie je hebt gebruikt en waar?

Alle begin is moeilijk, maar je bent al lekker onderweg! :+1:

Als je een Apple apparaat in huis hebt zou je kunnen beginnen met de Timegrapher app en je Apple microfoon. Ik heb inmiddels ook een Weishi 1900, maar ik heb een poos met deze app gewerkt. Als je omgeving maar een beetje stil is kun je er best goede resultaten mee bereiken. Uiteraard werkt het niet zo goed als de Weishi, maar 7 Euro is een makkelijkere prijs dan 200. :sunglasses:

Veel succes met je horlogeprojecten!

Gaaf om het te doen :thumbsup: en super om het te delen :hugging:
Groet Iwan :motorcycle:

Diepe buiging voor je moed en enthousiasme!
Dit is wel “learning by trial and error”!!

Dank voor alle reacties.

Ik heb inderdaad geen afregelapparaat, ik heb wel een app (tickoprint) voor mijn Android. Mijn micorofoon detecteert nauwelijks de bph, zelf met micorofoon doet deze app het nog slechter (wellicht heb ik hem niet goed gecalibreert?). Het stelt in ieder geval gerust dat zo een grote afwijking af te regelen is.

@HorloG, Oliën is een hele grote en diverse wereld. Ik heb er al eens eerder naar gevraagd op dit forum, en tevens heb ik een aantal lubricant charts van Moebius die ik volg.
(zie: Google)

Ik heb enkel Moebius 9010 die ik toepas op de jewels. Ik heb nog geen geschikte olie voor de asjes, of de clutch.

Deze post destijds in een topic van mij heeft mij ook wel geholpen met oliën

Maar goed, als het uurwerk niet echt goed gereinigd is en je niet de juiste olie hebt aangebracht dan zal het ook lopen als een dweil. Om een uurwerk te smeren heb je echt minimaal 3 soorten olie nodig, 9010, 1300 (of D5) en 9145. Het schoonmaken kun je doen in een bakje wasbenzine met een kwastje, niet ideaal maar ik heb er tientallen horloges mee geserviced.

Ik heb binnenkort waarschijnlijk een schoonmaakmachine over, mocht je interesse hebben…

1 like

Ok, ik begrjip je punt. Ik heb waar ik kon de onderdelen schoongemaakt met wasbenzine. De schoonmaakmachine mag je achterwege laten, ik zal eerst investeren in de moebius collectie.

Ik gebruik bijna alleen maar de zwarte oliegever, soms de blauwe. Met de blauwe ga je geheid knoeien op de stenen. Je weet dat er niets op de vlakke randen van de stenen (Jewels) terecht mag komen…? :innocent:

Ik zou het aanbod van de schoonmaakmachine niet naast me neerleggen; de Elma’s worden steeds duurder, en ook steeds slechter - van wat ik zo nu en dan qua aanbod op MP zie. Ik had twee keer enorme mazzel; heb nu van twee redelijke tot matige machines, 1 hele goede gemaakt, en dus nog wat reserve-onderdelen over ook.

Is echt cruciaal voor de start van deze hobby.

1 like

Diepe buiging van mijn kant :+1:
Mooi verslag. Bedankt voor het delen!
Ben benieuwd naar de volgende restauratie :wink:

Bedankt voor het delen! Veel plezier met verder knutselen.

Mooi geworden.
Respect voor je werk :+1:

Ik kan ontzettend genieten van je post. Heel gaaf!
Hopelijk volgen nog meer projecten.

@PeterLC bedankt voor de tip ;-), ik heb op internet al heel wat goed/fout afbeeldingen gespot. Dat wil niet zeggen dat ik het meteen onder de knie heb natuurlijk.
@HorloG, de oliën die je ook in je topic over servicen noemt hebben alleen een eigen doel. De manual van dit uurwerk (zie start post) geeft ook een aantal oliën aan. Deze oliën wil ik graag de door jouw genoemde oliën vervangen. Ik heb hiervoor heb ik wat website afgestruind om informatie te verzamelen. Ik deel mijn bevinden hier om te verifiëren of ik alles goed begrepen heb.

  • Ik heb reeds Moebius 9010, als ik het goed begrijp en gelezen heb her en der is dit een dunne olie, vaak toegepast op de de jewels, escapement wheel, balance wheel en pallet jewels(?)

  • D-5 heb ik deze week ook aangeschaft, deze olie is iets dikker en meer geschikt voor de locaties in het uurwerk waar er meer belasting (hogere torque) van toepassing is. Bijv. het center wheel en de clutch

  • 9415 is een olie vooral geschikt voor ‘High-beat’ movements en toegepast op de pallet jewels

Kun je/kunnen jullie je vinden in deze stellingen?

1 like