Eerste serieuze horloge kopen terwijl je wacht op het horloge dat je echt wilt?

Zeker, maar ik ging uit van nieuw prijs

Je mag er gerust eentje van mij lenen. Stuur maar een pb.

Wellicht is dit ook nog een goede optie ter overweging

Een datum is handig maar op een klassieke piloot is geen datum vaak het mooiste vind ik

1 like

Bedankt voor de tip.

1 like

Supertof. En weer eens wat anders.

Ook tof, maar pas op: De lange lugs maken een dijk van een lug gap.

Een kleine Sekunde is een klassieke complicatie, ik vind het tof, en het is een handelsmerk van Nomos. Ik heb zelf ook een stuk of wat KS horloges, ik vind het gewoon mooi:

En een KS als onderdeel van een chronograaf, dus de secondewijzer zit rechts:

Al eens aan een Archimede of Stowa gedacht?

Veel goedkoper dan IWC, zeker net zo leuk in mijn ogen.

Jazeker, je kunt er een leren band bij kopen, bij de Club. Zie ook boven mijn Nomos AHOI. Die kocht ik op canvas, leer heb ik gewoon los besteld. Club heeft een lug gap, dat wel.

Ik vind de Petit Prince mooi, maar eigenlijk te duur voor wat je krijgt. IWC fans gaan het daar hartgrondig mee oneens zijn, maar zo zie ik het wel.

Heb je al eens aan de Nomos AHOI Siren blau gedacht? 200m WR, 36mm, signaalblauwe plaat, betere lugs dan de Club.

:point_up:

Als je een zwarte plaat overweegt kan ik Stowa van harte toejuichen. Maar ook de Archimede Pilot 39 die ik zelf heb. Iets moderner, zeker zo mooi, maar wel 100m WR en nog weer 200 Euro goedkoper.

2 likes

Koop iets dat er veel op lijkt, qua model, qua stijl. Dan weet je of je het draagt. Kun je beter leren met een goedkoop horloge dan met een dure.

1 like

En eigenlijk is het technisch gezien geen complicatie. In de klassieke opstelling is de secondenwijzer niet centraal gepositioneerd. Dit geeft de meest eenvoudige opstelling van de tandwielen in een uurwerk.

In dat opzicht is een centrale secondenwijzer eigenlijk een complication, aangezien het extra werk is om die wijzer bovenop de andere te krijgen. Een handwinder met small seconds is dus de basis van de mechanische uurwerken :blush: (om de vraag van @Rene22 te beantwoorden)

2 likes

Mijn voorkeur, met aparte techniek.

1 like

Vanaf 340 euro:

1 like

Nu wil ik niet betweterig doen, maar om Maarten Luther te parafraseren: Hier zit ik, ik kan niet anders. :wink:

Een time-only tweehander of zelfs eenhander is in mijn hoofd de simpelste opstelling van tandwielen en wijzers, ook een reden dat veel oude klokken (wand, sta, pendule) geen secondenwijzer hadden. :thinking: Zo zou je elke secondenwijzer, KS of centraal, als complicatie kunnen zien.

Sorry man. Kon het niet laten.

1 like

Lekker toeleven naar die IWC vooral. Mooi als je weet wat je echt graag wil! Onderweg niet te veel geld verbranden, misschien iets leuks onder de 1000euro in de tussentijd…

1 like

Die IWC is mooi. Zou zeggen lekker doorsparen. Die Muhle is een compleet ander horloge. Veel te groot ook vergeleken met de IWC. De NOMOS is ook een heel ander horloge. Veel klassieker, totaal geen toolwatch wat de IWC in mijn ogen wel is. Uiteraard is de NOMOS ook op een lederen band te krijg. Ze hebben daar van die prachtige, betaalbare en erg comfortabele paardenlederen banden.

Zoals ik al zei, doorsparen maar als dit je eerste horloge is kun je misschien juist met een iets goedkoper horloge beginnen. Zelf heb ik gemerkt dat mijn smaak in de loop der jaren enorm verandert is. Het zou zonde zijn als je na een halfjaar denkt, dit is het toch niet. Tenzij je geen probleem hebt met een flinke afschrijving, anders wordt het een dure hobby. Tweedehands kopen kan ik sowieso aanraden en ook altijd even gaan passen.

Misschien nog een wildcard, de Damasko DS30. Uiteraard ook op lederen band te krijg.

4 likes

Klopt ook weer, jij wint! :+1::smiley:

1 like

Ik dacht ook aan een Sinn of Damasko.
Zit qua type bij de IWC, minder hoog op de premium ladder, maar een getegimenteerde UTC heeft of had een goed gangwerk, redelijk stevige kast, degelijke en functionele uitstraling en kan veel bandtypes aan. Kost ook minder.

Nadeel of voordeel is dat het onder de radar passeert, enkel liefhebbers gaan het opvallen.

2 likes

Voor mij reden om nu nog n ouwe te halen :wink:

1 like

Waarom, liever een Sellita-uurwerk met een lagere prijs dan een in-house-uurwerk met een hogere prijs?

1 like

Waarom meer geld uitgeven als t voor minder kan :upside_down_face:

Puur persoonlijk. Zo n sellita is overal te servicen en onderdelen voor beschikbaar.
Zo n in house/manufactuur uurwerk meestal niet. 'T maakt t wel weer exclusiever. Past wel weer bij n luxe horloge.

En soms vind t ik zelf de charme v n merk. Zo had ik gekozen voor n Tudor Pelagos met ETA uurwerk, terwijl ze n nieuw model hadden uitgebracht met in house movement. Tudor was altijd t kleine broertje die spullen v grote broer Rolex gebruikte, maar uurwerken v ETA inkocht om prijzen lager te kunnen houden. Dus ergens vond ik t jammer dat ze met eigen uurwerken kwamen.

2 likes

De prijs was lager dan Rolex maar voor ETA uurwerken toch hoog vond ik altijd, al waren ze daar natuurlijk niet de enige in. Het benadrukte vooral de mooie value proposition die je (toen nog) bij Rolex kreeg.

1 like

Dat was wel n puntje. Er zat n 2824 ofzo in die je ook tegenkwam in bv Tissot voor n stuk goedkoper.
Her en der wat aanpassingen en hogere grade, maar in basis hetzelfde uurwerk.

1 like

Archimede hommage

4 likes