Eeuwige kalenders - Perpetuals

The one to rule them all

10 likes

Het laatste waar ik mij druk om zou maken bij de keuze voor een perpetual is de afleesbaarheid. Ik zou voor esthetiek gaan.

3 likes

Is dit een perp? Ik zie geen aanduiding voor schrikkeljaren.

Kan iedereen svp ophouden met het woord ‘perp’!? Het is ook een grand complication en niet een ‘grandcomp’ zoals Amerikanen vaak zeggen. Dank u wel :blush:

Dit is wel degelijk een perpetual calendar, maar zonder leap year indicator. Dit is de 3448. Patek maakte ook oa de 3450 die wel een leap year indicator, maar de clean look op de 3448 wordt over het algemeen het meest gewaardeerd.

Dat is toch geen eis voor een perpetual…

De kast van deze is top. Zie je nergens anders dan bij Patek (nu nog in de 5235 en 5236). Zo zo mooi.

En met 37.5 mm ook nu perfect draagbaar. Guys, it doesn’t get any better than this!!

Dit is toch gewoon een chrono met kalender functie?

2 likes

Oeps ja
Maar wel mooi :nerd_face:

1 like

Grande complication, als je het dan juist wilt schrijven :wink:

Die heb ik. Is geen perpetual, maar een volkalender. Je moet hem dus eind van de maand corrigeren. (tenzij de maand 31 dagen telt)

1 like

Nee, dat is geen eis. Maar gemiddeld genomen: als je niet kunt zien welk jaar het is, dan is het géén perpetual.
Hooguit een jaarkalender (die je in schrikkeljaren handmatig moet zetten in februari).

Er zijn uitzonderingen waarbij het schrikkeljaar aangeduid wordt op de achterkant (Moser).
Ik weet niet of/hoe PP het met de getoonde versie oplost. Ergens moet je de boel instellen.

Mijn vrouw heeft trouwens een Piaget P212 uurwerk in een Baume & Mercier. Dat is ook een perp., die je aan de achterkant eerst instelt en vervolgens met drukknoppen icm. de kroon uittrekken op de juiste maand en jaar zet.

1 like

Kijk, dat is mooi dat je dat stelt. Daar verschillen de meningen.

Perpetual is niet meer dan doorlopend. Oftewel een kalender die rekening houdt met de schrikkeljaren en de lengte van de maanden.
Dat gesteld hoef je feitelijk niet meer aan te geven dan de juiste datum want dat is uiteindelijk wat je wil weten. Alle andere zijn extra’s.
.

2 likes

Ik wilde meer erop wijzen dat veel mensen perpetual en volkalenders door elkaar halen.

Een perp is een horloge dat zelf rekening houdt met de lengte van alle maanden.
Een jaarkalender houdt geen rekening met februari.
Een volkalender gaat iedere maand door t/m de 31e en moet dus nog vaker worden gecorrigeerd.

Zeker bij quartz-gebaseerde perps wordt de maand en het jaar vaak separaat geprogrammeerd en zie je alleen de datum juist staan.
Uiteraard hoef je niet alles weer te geven, maar bij mechanische horloges vinden mensen vaak meer = beter.

2 likes

Helemaal eens.

Het leuke van de SBCM023 (dat Seikootje dat ik eerder liet zien) is dat hij wel de schrikkeljaren kan aangeven. Hebben ze daar toch leuk gedaan.

2 likes

Seiko is stiekem een heel innovatief bedrijf dat vaker met dingen komt die anderen pas veel later verzinnen.

1 like

“Perpetual” calendar (deze eeuw) gecombineerd met tweede tijd op 24-uurs subdial. Staat bij mij op GMT, dus is het ook nog een GMT horloge :wink:

1 like

Als je geen schrikkeljaar aanduiding hebt, heb je dus geen idee of het horloge zich in het juiste jaar bevindt. Dan zit je eind februari vrolijk te wachten op 1 maart en gebeurt er niet wat je verwacht.

3 likes

Of moest hij ook nog mooi zijn?

brrrrrr

1 like