Eigen caliber

hahaha, is de naam R…x al gevallen vandaag? :joy::joy:

Ga eens voor de lol zoeken op artikelen die proberen de productiekosten van een dergelijk horloge te pinpointen, en dan kom je er al snel achter dat veruit het meest geld van een verkoopprijs zit in marketing, distributie, commissie, etc en dan er uiteindelijk weinig overblijft voor de productie.

Misschien zou je zelfs de stelling aandurven dat een horloge van 1000 euro met rechtstreekse kanalen en zonder ridicule over-sponsoring misschien wel even duur (even goed?) gebouwd is als een horloge van 5000 Euro waarvan 4000 Euro weggaat naar dealers, sponsoring (F1, Golf, Tennis, Zeilen etc) en overige reclame…

1 like

Huh? Heb jij wel eens geprobeerd om 10 jaar met een smartphone te doen? Die dingen vragen continu onderhoud (updates). Na een jaar of 2-3 houden die updates al op, beginnen die dingen spontaan te rebooten, accucapaciteit gaat onderuit. en na 5 jaar kun je zo’n ding meestal in de prullenbak gooien.

Als er iets niet betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk is dan is het wel een smartphone. :smirk:

2 likes

Maar niemand onderhoudt een smartphone. Je gooit hem inderdaad weg en koopt een nieuwe. De smartphone die je bij je hebt is betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk. Dat het over de tijd steeds een ander is, doet daar niet aan af :wink:

Dat klopt; maar in principe zou je dus ook zo met horloges kunnen omgaan; zodra hij het niet meer goed doet gooi je hem weg of ruil je hem in. En waarschijnlijk duurt dat nog veel langer dan bij die smartphone.
En dan doet het er ook niet toe of het onderhoud nou ietsje duurder is. :wink:

Maar zo ga ik er niet mee om; daarom heb ik inmiddels ook een hekel aan elektronische apparaten; als ik kijk wat ik in m’n leven al aan geld in die rommel gestoken heb, en na 5 jaar kun je het allemaal weggooien. Daarbij vergeleken is elk horloge een goede investering. :sweat_smile:

2 likes

Swatch sistem 51. :wink:

2 likes

Inderdaad; best een leuk ding, maar (o.a.) om die reden heb ik er geen. :blush:

Mja, vergeleken met de handelsprijs van een uurwerkje is de tijd die je een of andere zwitser betaalt om er aan te gaan zitten poetsen er na een paar uurtjes al uit. Een ETA’tje heb je al vanaf de 200 - consumentenprijs- en het lijkt me dat zo’n handpolijster in het land van de Paarse Koe dat makkelijk per uur kost. bovendien wordt de waarde van een horloge vooral toegevoegd door het merk, het design en de visie erachter.

Fetisjeren van in house vind ik dan ook echt onzin. Natuurlijk, met de komst van CAD is het zelf maken van een uurwerk relatief makkelijker geworden, zeker ook omdat de marges en de volumes op Zwitserse horloges door de mondiaal gegroeide middenklasse gestegen zijn, maar toch. Maar goed, ik ben dan ook iemand die meer van vintage houdt en daar was ebauche meer norm dan uitzondering. Mijn ‘Holy Grail’ (VC 6099) heeft dan ook maar gewoon een JLC onder de motorkap…

Van de andere kant, er zijn ook fabrikanten waar je echt innovatie kan kopen en je een stukje horologische geschiedenis krijgt - neem Seiko met de spring drive, of Omega met de coaxial. Dat vind ik dan wel weer interessant, maar een gewone automatic… Die koop je toch echt om de kast er omheen.

1 like

Dit filmpje kwam van de week op YouTube uit. Inhouse is schijnbaar niet altijd echt Inhouse…

2 likes

ècht inhouse vind je nauwelijks meer.
Bij vintage waarschijnlijk nog het meest, maar ook dan zullen sommige onderdelen van elders komen. Ik heb er te weinig verstand van.
Maar een ingekocht caliber van een rotor met je eigen merknaam voorzien en deze vervolgens presenteren als inhouse is toch een andere orde.

Jammer dat bedrijven dit doen. Het stelt de horlogerie toch in een slecht daglicht.

Vind het wel een mooi horloge overigens. Alleen de kroon had iets kleiner gemogen, ook omdat het een automaat is.

1 like

Hier is er weer een …

YEMA’S IN-HOUSE MOVEMENT

Yema’s in-house self-winding mechanical movement is entirely designed, developed and assembled at our Morteau workshops in France. It beats at 28,800 vibrations / hour and has a power reserve of 45 hours.

Echt in-house, of … ?

3 likes

ik mis ‘manufactured’. :wink:

1 like

ach, weet je … ik zou het YEMA best gunnen. Ik vind het wel een sympathiek merk somehow (ondanks dat het Frans is :-)). Maar het leek me in dit topic wel een aardige. Waar kun je tegenwoordig nog een echt in-house movement vinden nietwaar :slight_smile:

1 like

Welnee, wat een kul. Rolex begon ook met inkopen van onderdelen. Het in- en verkopen van uurwerken is al heel lang een bestaande markt.

2 likes

Tsja. Zolang je weet hoe het ècht zit (ook bij Rolex) en je vindt het geen probleem, dan is het geen probleem.
Ook dit is een kwestie van voorkeur en smaak.

2 likes

Beter een goed uurwerk wat is ingekocht, als een slecht gemaakt in-house uurwerk.

2 likes

Vreemd, zeker in het verlengde van deze discussie, is toch de hier op het Forum aanwezige afkeer van ‘plakmerken’, die het lef hebben horloges te laten maken met hun naam er op… :joy::wink:

1 like

Er blijven wel weinig horloges over wanneer het inhouse zou moeten zijn.

Sja, Ik denk dat het ligt aan wat het merk doet. MVMT koop volgens mij, maar zeker weten doe ik het niet, in China goedkope horloges in waar ze hun naam op laten drukken. Dus ze kopen bijvoorbeeld a 20 euro horloges in met hun naam er op gedrukt en verkopen dat vervolgens voor 80 tot 100 euro.

Zouden ze omega goedkoop kunnen inkopen en met eigen naam erop. En dan onder de prijs van omega (je betaalt immers niet meer voor het merk omega), dan zou men er vast meer over te spreken zijn.

1 like

Maar bv de DoppelChronograph gebaseerd op de VJ7750 heeft 's werelds eerste rattrapante module ontworpen door Habring. Is hij dan ‘minder’ omdat ze een VJ7750 gebruikt hebben maar wel een knettergek staaltje techniek ontworpen hebben en er op gebouwd waar nog geen ander merk was in geslaagd. Ik laat het in het midden :stuck_out_tongue:

Voor een interessante kijk op het ‘in-house’ gegeven:

1 like