Als ik een topic zie met eigen ontwerp ben ik altijd benieuwd naar de content.
Zelf ben ik hier ook zo begonnen, vandaar dat het mij echt gaaf lijkt als ik hier nog een keer een jongere Stefan tegen ga komen met dezelfde ambities.
Ik doe alles in Fusion360. Ik ken niets anders, maar ik kan er redelijk mijn weg in vinden en vind dat je in die render sectie veel detail kan aan brengen. Volgens mij gebruikt Fusion de CPU om te renderen ipv de GPU. als ik 3300 x 2550 render, doet ie er ongeveer een half uur over.
Soepeltjes hoor.
Niet van die moeilijke vragen stellen he ik ben natuurlijk een complete noob. Maar waar een wil is, is een weg denk ik dan maar. Maar zou jij het kunnen / willen? al is het maar een rudimentaire kast?
Ook leuk trouwens dat ik jou naar dit topic heb weten te lokken. Ik heb jou ook al vaak langs zien komen in mijn relatief korte periode op dit forum
in dit geval een oudere Stefan denk ik
Mooi strak en rustig ogend ontwerp. Mooi hoe de indices gedeeltelijk verzinken in de buitenring.
Wat mis ik nog: 1 ‘ding’ wat toch voor een beetje spanning zorgt. Een afwijkende kleur of vorm seconde wijzer of datum of een opening in de wijzerplaat o.I.d.
Ik weet niet in hoe verre je dit horloge commercieel wil gaan maken. Het risico van jou horloge is redelijk groot gezien de microbrand markt overspoeld wordt met soortgelijke modellen.
Jou fusion 360 skills zijn enorm goed, heb je het nooit overwogen om je eens te verdiepen in uurwerk techniek?
Ben ik met je eens hoor wbt het overspoelen van die markt. Dat viel me eigenlijk pas recentelijk echt heel erg op. Maar om eerlijk te zijn is het me niet perse daar om te doen. En daarbij heb ik nog wel een paar dingen in gedachte die ik nog niet bij die andere microbrands gezien heb. Wbt uurwerk techniek ben ik niet technisch genoeg ben ik bang en daarbij vind ik de esthetiek ook leuker
En thanks voor het compliment. Ik heb het idee that I have barely scratched the surface wbt fusion
Ik ben jaren geleden al van Autodesk producten afgestapt Qua CAD, de laatste versie AutoCad waar ik mee gewerkt heb is AutoCad 14, met AME, dat was in 1998… dus 24 jaar geleden… daarna wel een poosje met Mechanical Desktop gewerkt, maar vrij kort daarna overgestapt naar Solidworks.
Later kreeg ik Inventor, en daar heb ik ook iets van 1½ jaar professioneel mee gewerkt, eerst als Engineer, later als Constructeur.
maar, zo rond die zelfde tijd, nu zo’n 13 jaar geleden ben ik privé met Alibre Design gaan werken… trekt veel minder op je systeem, Inventor is een “memory-hog”
Bij Alibre Design kreeg ik KeyShot erbij , da’s mijn Rendersoftware… en dat is “echte” rendersoftware,
Thanks… maar goed… dat is dus wat je kunt bereiken met de juiste Software… da’s een hele zoektocht geweest… ook het uitvlooien van alles in de Rendersoftware is een leerproces op zich.
't is niet dat ik moeilijke vragen stel… ik vraag eigenlijk of je er zelf al goed over nagedacht hebt… (geloof me… ik heb ontwerpen gezien, waar duidelijk uit werd dat de ontwerper nog nooit een horloge aan de binnenkant had gezien… om daar iets “werkbaars” van te maken… moet je’t hele ding opnieuw ontwerpen…
Precies!.. hou die gedachte vast… 8 jaar geleden werd ik door een vriend uitgedaagd om een Titanium horloge te bouwen… da’s inmiddels een dikke 150 horloges geleden…
Of ik het zou kunnen/willen?..
Kunnen?.. Ja!.. Introducing: de kast van de Dumet Instrument 3… we hebben een vergelijkbare smaak qua horloges denk ik…
Willen?.. Ja Graag… 't is mijn bedoeling om hier uiteindelijk mijn brood mee te verdienen… die Straptools die ik momenteel aan het maken ben :
Da’s leuk werk, maar een horlogekast, of liever nog meerdere… is nog leuker!..
Zoals bijvoorbeeld een guilloche?
Dit heb ik ff in tien minuten gedaan, maar vind het eigenlijk best wel cool met zo’n degrade wijzerplaat en een guilloche
Je maakt leuke ontwerpen, chapeau.
Mijn ideeën:
- kast met lugs zouden meer bolling moeten krijgen, anders wordt het een blok op je pols;
- heb je al eens dauphine wijzers geprobeerd.
Suc6, ik blijf dit volgen!
Het wordt steeds mooier vind ik
Ik zie ook wel wat overeenkomsten met Tissot en Zenith, maar jouw ontwerp heeft ook genoeg unieke eigenschappen. Vooral de casing vind ik erg geslaagd, De dial (ik heb het voor de groene) en markers zijn mooi in balans. Ik zou nog wat proberen met simpele, strakke wijzers, baton style en een en de sekondenwijzer in een contrasterende kleur?
Zelf hou ik van een strak en no nonsense ontwerpen waarbij, en jouw ontwerp vind ik daarom erg goed geslaagd.
ik ga dit ook volgen
Ik vind het eerste ontwerp met toevoeging van een secondewijzer verreweg het mooiste. Mooi strak ontwerp en lekker robuust. Vanwege mijn interesse in astronomie vind ik een melkweg dial een goed alternatief maar de groene dial uit het eerste ontwerp is zeker zo mooi.
Een vlakke onderkant is bij deze afmetingen geen enkel probleem. Uit ervaring weet ik dat dit geen bezwaar is voor het draagcomfort.
Als ik jou was, zou ik de kast en band van titanium maken. Prachtig materiaal en een mooie grijze kleur.
Misschien krijg je Jan (@Arie_Kabaalstra) zover dat hij voor een zacht prijsje een proto voor je maakt.
In ieder geval, succes met de verdere ontwikkelingen. Een DIY horloge dragen geeft ontzettend veel voldoening kan ik je uit ervaring zeggen.
Zeker niet slecht, mooi zo zonder sec wijzer dial een beetje kaal.
Goed bezig zeker niet stoppen!.
Een slanke secondenwijzer zou zeker niet misstaan… gewoon een “naaldje” zeg 0.4 mm breed. dat dekt meteen de secondenwijzer as mooi af… anders blijf je zitten met zo’n uitstekend asje midden in je horloge…
Een heel leuk design .Je moest kroonontwerper worden ! Is een van de mooiste in jaren . Minpuntje ;indices naar beneden afgerond vervangen door beitelpunten zou nog meer industrial lijken ,lange eind (brushed) steek (glanzend).En een minuutwijzer met een naalduitloper die de minutenpuntjes bij zijn passage even aan het oog onttrekt zou ik ook wel zien zitten .Wat ook leuk kan wezen naam vervangen door logo in het glas al dan niet geslepen of gekleurd (stel je een safier korenblauw sterretje ) zelfs opgelegd genre oog op rolex .
Heb hier trouwens zien voorbij komen dat men twijfels uit ivm comfort-draagbaarheid .De rechte lijn is in mijn ogen een kermis.
En zoals men bij ons zegt “een kermis is een geseling waard”. Proficiat .
Precies, rustig maar wel iets wat het spannend maakt!
Ben letterlijk voor de twaalfde keer opnieuw begonnen.
Nu wilde ik eens proberen om een rubbere band te maken.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Ziet er goed uit! Ga lekker zo door!
Mooi hoor. Leuk als ze in productie gaan. Een doos met daarin het horloge op stalen band en de rubberen band er naast.
PS die met groene wijzerplaat doet mij denken aan een Batavi.
Die met de nachtnevel of Melkweg vind ik wel gaaf