Eigenaardige horlogetrekjes en rare eigenschappen

Ik dacht eerst: Die is getikt, maar ik zit ook regelmatig te luisteren :joy:.

Als single watch guy wisā€™er is het niet gemakkelijk : Uiteraard wel altijd scannen naar nieuw, mooier en beter, ook wel aanschaffen en even dragen. Maar toch altijd die wonderlijke mix van schuldgevoel en onvrede. Waarom niet mijn ā€˜eigen horlogeā€™ gedragen in plaats van de ā€˜toch weer mindereā€™ā€¦
Mijn eigen horloge. Eind 1984 gekregen van senior. Een platte quartz duiker, nette klok. Geschikt voor alle gelegenheden. En mooi. Heel mooi. Eenvoudig, helder, mooie lumen. In een oogopslag zien hoe laat het is maar toch vergeten de tijd waar te nemen. ZĆ³ mooi. Al die jaren. En hij blijft mooi. Er is geen mooiere. Het klokje is niet perfect, dat wil zeggen, de date had niet gehoeven. Te klein ook. En zes keer per jaar de datum stellen is niet leuk. Alleen als de batterij leeg is draag ik een andere zonder schuldgevoel. Hij is ook wel eens kwijt geweest, en na 7 jaar en drie (!) verhuizingen toch weer opgedoken. Ook in die jaren geen geschikte vervanger gevonden.
Hetzelfde horloge ook nooit gezien ergens anders. Niet live, geen afbeelding. Niets te vinden. Nergens. Het klokje lijkt op een Heuer, hier komt nog een apart topic over. Mn onderzoek loopt nog. Het is een super bijzonder horloge, mijn horloge. ZĆ³ bijzonder dat ook kenners de bijzonderheid niet herkennen.
Mijn eigenaardige horlogetrekje is dus al 34 jaar dezelfde EDC. Het is inmiddels een vintage-uurwerk geworden, kennelijk, maar je zou hem gewoon nu aangeboden modern vinden. Hoezo vintage? Beledigend voor ā€˜mijn horlogeā€™. Belachelijk. Op lege batterij-tijd na, en de zoekgeraakte tijd na, echt dag en nacht dragen. Alleen met douchen gaat ie uit wegens het natte bandje maar met zwemmen blijft ie aan. In een woord, onvervangbare schoonheid. Ok twee woorden dan. Gelijk de reden dat ik nog nooit een automaat of een opwinder heb gehad, quartz is gewoon beter. Gebruiksvriendelijker, platter, accurater. As we speak is er een Vostok onderweg, opwindertje, voor het leuk. Qua automaat ben ik nog maagdelijk, nog nooit eentje gevonden dat het waard was deze maagdelijkheid aan te verliezen. Waarom zou ik ook. Er is maar een horloge dat alle draagtijd krijgt : ā€˜mijn horlogeā€™. Alweer 34 jaar.
Je zou het eigenaardig kunnen noemen.

18 likes

Ehhh het horlogeforumā€¦:joy:

:beers:

1 like

Pfoe verschillende trekjesā€¦

  1. Dagelijks fotoā€™s maken, waardoor mā€™n telefoon helemaal vol staat met horloges. Ik schaam mij hier af en toe voor wanneer ik in het bijzijn van een familielid (of klant) even wat dingetjes (niet horloge gerelateerd) impulsief wil laten zien.

  2. Staren naar hoe de wijzers bewegen, zonder de tijd te onthouden.

  3. Snachts kijken of de lume nog ā€˜lekker zā€™n ding aan het doen isā€™.

  4. Ik lik mijn horloges voordat ik ze verkoop.

  5. Het geluid van opwinden vind ik erg fijn.

Puntje 4 is natuurlijk niet serieus

5 likes

Youā€™ve got him!

Als het horloge tot 50 meter waterdicht is durf ik maar 49 meter het water in te lopen.

12 likes

Wat is er mis met mensen in Groningen :stuck_out_tongue:

1 like

Ik kijk vooral bij anderen wat ze dragen en als ik het niet goed zie, manouvreer ik me zo dat ik het wel kan zienā€¦:stuck_out_tongue_winking_eye:ā€¦

12 likes

:joy: dat is creepy voor die andere mensen.

2 likes

Veel mensen die in Groningen (stad) wonen, komen niet uit de stad zelf. Denk dat het daar fout gaat :grin:

Vanmorgen zoals ieder jaar mā€™n nieuwe Omega (Brepols)* opgehaald, deze wordt speciaal voor mij besteld (ook zoā€™n raar horlogetrekje van mijšŸ˜€).

*bureau agenda

3 likes

Ik vergeet wel eens een horloge om te doen!! Hoe raar is dat :sunglasses::sunglasses:

2 likes

En dan vervolgens een apart of duur horloge zien en verwachten dat diegene daadwerkelijk een interesse heeft in horlogesā€¦

Mijn stagebegeleider droeg een vrij moderne Chopard Mille Miglia, niet helemaal mijn ding (vooral door die afschuwelijke autoband-band) maar desalniettemin een leuke verschijning tussen het veelal saaie grut.
Toen ik hem erop aansprak bleek ik er nog meer van te weten dan hijzelf, hij kwam hem gewoon tegen in de etalage en had hem vrij impulsief gekocht. Het gesprek ging vrij snel over op iets anders :wink:

4 likes

Mijn vrouw weet dat ze me finaal over de jank kan krijgen als ze een willekeurige vinger van haarzelf over haar voorhoofd haalt, en vervolgens aan mijn horlogeglas afsmeert.

15 likes

Niks mis met Ommeland eh :wink:

1 like

Hahaha geweldig. Ik vond het tikken met haar nagel op het horlogeglas al irritant genoeg om boos over te worden.:joy::joy:

2 likes

Stukje zeemleer hier. :rofl:

1 like

Bij een uitzichtpunt een foto maken met je horloge op de voorgrond wil ook wel eens vreemde blikken opleveren.

7 likes

Een zoentje, daar is niets mis mee!
Even een liefdesmoment met een toepasselijk horloge bezegeld de band.
Ik doe het niet dagelijks maar toch geregeld.

3 likes