Eind 2018, goede voornemens voor 2019?

2018: het jaar waarin ik mij ben gaan verdiepen in de horloges. Dankzij alle kennis hier op het forum een begin gemaakt om de details te leren (her)kennen. Wat heb ik mij verbaasd over de vele zaken die ik voorheen gemist heb! Dank aan allen hiervoor.

Momenteel ben ik gefascineerd door de hoge afwerking van een horloge of uurwerk. Een secondewijzer die rond zweeft, de minutenwijzer, de urenwijzer, dagaanduiding, datum, maand en zelfs een maanstand die allemaal starten met een simpel veertje. Het is toch eigenlijk ongelooflijk dat dit allemaal in de juiste volgorde gebeurt…
(Ja, ik geniet nog dagelijks van m’n oris moonphase.)

2019 hoop ik me verder te verdiepen met jullie hulp. En vooral genieten van deze nieuwe hobby. Wellicht ook eens gaan shoppen in de Grand Seiko hoek om de hoge kastafwerking te ervaren.

3 likes

Hmm…niet al teveel specifieke plannen of voornemens op horloge gebied. Misschien toch weer eens de ahum collectie van 1 uitbreiden naar 2. Een Pelagos blijft door het achterhoofd spoken dus wellicht in 2019? Of misschien weer een Grand Seiko…

Voorlopig de Oris 65 om de pols en overmorgen gaat de Tropic rubberen band erop. Daarmee zou ik Kerst moeten kunnen overbruggen. :sunglasses:

7 likes

dat is pas over 15 dagen, ga je dat volhouden ?

2 likes

Net aan.

2 likes

De Damasko kriebel begint weer op te spelen?

1 like

Die is er gewoon altijd. :see_no_evil:

1 like

Ik wil in 2019 eigenlijk niets meer kopen en tevreden zijn met wat ik heb.
Ik heb mijn Aquaracer nu welke ik heel mooi vind, mooier dan welke ander horloge tot 2000 euro, en meer wil ik echt niet uitgeven voor een horloge… terwijl ik 1000 euro als grens had. (Aquaracer was geen 2000 hoor :smirk::sweat:).
Kortweg: niks erbij, weinig weg en genieten maar.

2 likes

Waarom dan niet een 3 piece, Oris, Damasko en GS/Tudor Pelagos? Is toch een top trio een misschien verhelpt dat je flipperitus…

1 like

Klinkt als een strak plan! :ok_hand: Alleen die financiën heh…

2 likes

Tjah dat blijft een dingetje… :thinking:

2 likes

Geen horloge kopen in 2019 :ok_hand::sunglasses:

3 likes

2018, wat heb ik geleerd?

  • Pas fysiek een horloge voordat je besluit te kopen.
  • Impulsaankopen zijn doorgaans geen blijvertjes.
  • 80/20 -regel gaat ook op bij het dragen van horloges.
  • 3 is dan ook de max voor mij in de collectie
  • Je hebt nou eenmaal een dure horlogesmaak, live with it :joy:

Deze wijze lessen geleerd na flink wat flipperen.
Inmiddels slechts 2 horloges in bezit,
Rolex OP 34mm olijfgroen en een SKX013

Plannen voor 2019…Datejust of een non-anabolen Sub aan de collectie toevoegen.

12 likes

Wat is 80 / 20 regel?

In 80% van de gevallen draag ik 20% van de collectie. @Riddler

4 likes

Hartelijk dank!

1 like

Hahahahaaa​:+1::+1:

1 like

Een goed en waarschijnlijk ook het duurste horlogejaar voor mij geweest 2018.
Een hele hoop verkocht en van 30+ terug naar ongeveer 10 stuks gegaan.
Speedmaster Reduced, Omega SMPc, SMP 2254 en Seiko Alpinist SARB017 toegevoegd.
De Alpinist gaat toch ook weer eruit, doel is om de Reduced te upgraden naar de Pro binnen nu en een maand of 3.

En voor 2019 is het is het streven naar een IWC 3228 of 323906, maar dat kan nog altijd veranderen, wie weet dan toch die Datejust36 na 1.5 jaar twijfelen…

2 likes

2018 was voor mij het jaar dat ik op het Horlogeforum kwam met drie Swatches, een Swiss Military Hanowa, een Avi-8 en een eh…Calvin Klein. En ik had in een opwelling een Kickstarter project gebackt waardoor ik nog een horloge verwachtte. Dat was in september. Ik dacht ach, ik maak een account aan.
En zo werd 2018 het jaar waarin ik ineens allerlei horlogedingen voor het eerst deed en interesse in totaal andere merken kreeg.
Ik kocht voor het eerst een horloge dat ik op het forum had gezien, ik kocht voor het eerst een horlogetool, ik verwisselde voor het eerst een bandje, ik kocht mijn eerste horloge in het blauwe gedeelte. Ik kocht mijn eerste automaat, ook van een forumlid. Ik kocht voor het eerst twee horlogebandjes en later nog een stuk of acht. Ik ging vragen wat andere mensen voor horloge hadden en ik ging horloges herkennen. En ik kocht in drie maanden zes horloges, zij het niet heel dure. En ineens had ik dus een Seiko, drie Orients, een Dan Henry en een Casio erbij.

2018 was overigens ook het jaar dat ik, getriggerd door al die vintageberichten op het forum, het horloge van mijn vader uit een la viste om er achter te komen dat het een Omega Constellation pie pan betrof. En twee weken later een vriend die ik eens per jaar zie me een Jenny in handen duwde om te laten zien. Ik maakte wat foto’s en zette die op het forum…

In 2019 wil ik geen of in ieder geval minder impulsinkopen doen, dat is mijn goede voornemen. In de zomer krijg ik de Pellikaan en volgende maand een Canadees horloge (die Kickstarter) dat in ieder geval niemand in Nederland heeft :roll_eyes:.
En in 2019 ga ik het horloge van mijn vader dragen, wanneer dat is geserviced en er weer een mooi glaasje op zit en eventueel een nieuwe kroon.
Ik zal die impulsaankoop-cccp moeten flipperen omdat hij te groot zal blijken te zijn voor mijn pols. En voor de rest zal ik alles houden omdat ik gewoon niks weg kan doen. Ik zal geen Omega of duurder kopen omdat ik dan de andere bijna niet meer draag en ik dus niks weg kan doen. En njaaa… ik heb toch nog het oog op een tweede Seiko, maar… nee Blauwbeer, niet doen. Of misschien wel. Nee.

Of toch.

11 likes

Afgelopen jaar veel gekocht wat op m’n lijstje stond, Victorinox Alliance, Tissot Prs516 automatic chrono en een pr526. Enige wat nu nog op m’n lijstje staat is een prs 516 quartz chrono. Prioriteit is vrij laag; misschien koop ik er in 2019 een, misschien ook niet.
Verder blijf ik natuurlijk kijken naar mooie vintage Tissot projecten, dus wellicht komt er nog wat bij. Voornemen is wel om de rem iets op de aankopen te zetten en meer gas op het klaarmaken van projecten. Benieuwd of dat een beetje gaat lukken. :sweat_smile:

(Nog) meer geld uitgeven aan minder horloges.