De maand februari, die toch een bijzondere plek op onze kalender inneemt, is weer voorbij.
Afgelopen maanden zijn in de horlogerie vrij makkelijk verlopen, aangezien de maanden december en januari beiden 31 dagen hebben.
De horloges met datumfunctie zijn daarbij dus netjes overgelopen naar de 1e dag van de volgende maand.
Hoe anders is dat vandaag, na afronding van de maand februari.
Vorig jaar was dat iets ‘spannender’ aangezien we toen in een schrikkeljaar zaten.
Vandaag blijft de vraag beperkt of (bepaalde) horloges de maand februari als zodanig erkennen en er naar handelen, waar daar vorig jaar ook nog dat schrikkeljaar bij kwam.
Om er voor wakker te blijven, ging mij gisteren te ver (waar ik vorig jaar wel twee maal in de nacht heb meegekeken, zowel van 28 naar 29 als van 29 naar 1), maar toch wel één van de eerste dingen die ik vanochtend deed was de stand van zaken van vandaag bekijken.
En ik kan melden, met succes!
Zowel de Longines Conquest V.H.P. als de Seiko Premier Perpetual Calender (ondanks de batterij wissel in het afgelopen jaar) zijn vannacht netjes doorgedraaid naar de 1!
De datum durfde ik niet te doen met het snel verzet, dus geduldig de kroon gedraaid. Wat is de groene zone waarin de wijzers moeten staan voor snel verzet?
Ideaal hoor, een perpetual calendar. Er staat nog veel op m’n verlanglijst, waaronder dat. Een Conquest VHP is wel een heel fraaie optie. Voor mij bij voorkeur de GMT versie, dan is dat ook afgevinkt en daarmee een mooi reishorloge.
On topic, ik heb na het lezen m’n datum ook maar even 3 dagen vooruit gedraaid.
mits de batterij lang genoeg mee gaat.
Anders vereist het juist instellen meer draaibewegingen aan de kroon dan 5 keer per jaar de datum even vooruit zetten .
De
is door de winkelier juist ingesteld (voor zover dit nodig was); in die zin dus het meest praktisch.
Dat is dus het bijzondere, soms loopt hij ineens vast, hij staat goed op tijd. Dat ding was mijn eerste horloge en tikt nog steeds, dus voor die ene keer dat ik hem draag zet ik de dag wel even goed.
Lijkt me zeker prettig idd. Volgens Longines gaat de batterij zo’n 4 jaar mee. En bijna leeg, gaat ie in bespaar modus. Best een interessant horloge, nu ik hem zo zit te bekijken. Dank voor je tip