Eindejaarsuitkering, tijd voor een NA

Ik spaar ook altijd alles, vakantiegeld, 13e maand, hypotheekrente aftrek. Zouden inderdaad meer mensen moeten doen.

4 likes

Want ?

Nederlanders hebben sinds een paar generaties een leen/lease cultuur. Maximaal lenen voor een huis, 9 op de 10 auto’s is leen/lease.
Het eigen vermogen tov van omringende landen is vrij laag. De gemiddelde bankrekening in NL bevat slechts 30k.

En veel jongeren die net van school komen klagen maar dat ze zoveel schulden hebben en dat de huizen zo duur zijn en ze er geen kunnen betalen. Dat is waarom sparen belangrijk is.

3 likes

En hoe oud ben jij @diverman?

Ik heb best veel respect voor beneden de dertigers in de randstad, die gedwongen bij papa en mama moeten blijven wonen omdat de huizen onbetaalbaar zijn. Oh, en huren kan niet. Allerlei scheefwonende bejaarden. En als je ze al kunt huren, huur je vaak in veredelde studentenhuizen voor +/- 1000 euro p/m.

O, en door het afschaffen van de studiebeurs ook nog met een enorme schuld zitten die ze moeten aflossen van hun start loon. Dus die hypotheek gaat er ook niet komen. Een startersappartement in Amsterdam is namelijk nu… 250-300k.

In mijn ogen heeft Nederland de generatie jongeren van de afgelopen 10 jaar heel, heel hard genaaid.

Anyway. Misschien had ik dit niet moeten posten. Het is wel erg offtopic.

17 likes

Dit inderdaad, het is toch wel lastiger geworden om met een gemiddeld inkomen een huis te kopen.

1 like

Dat snap ik volkomen. Maar waarom jezelf niet eens belonen ? De hele discussie voor sparen etc hoeft hier van mij hier niet.

Dus mocht je tips hebben welk horloge het moet worden hoor ik dat graag.

1 like

Ik ben nu 39, maar op mijn 25e had ik al genoeg geld om 1/3 van wat een huis momenteel gemiddeld kost direct af te lossen.
Studieschuld betekent dat je ouders ook nooit voor je gespaard hebben.

@Timo9, voor pakweg 2k zou ik gaan voor een tudor north flag.

1 like

Nou dat is een beste smak geld en voor vele absoluut niet een haalbare kaart, vind het daarom ook niet echt nuttige info.

Wie weet omdat die ouders daar gewoon niet genoeg draagkracht voor hadden?

Iedereen komt ergens vandaan en klimt tot zijn max.
Het begin en die max is voor iedereen anders en hangt van vele factoren af.

Ik ken mensen met een immense schuld die kneiterhard werken , serieus door pech in de ellende beland.

Ken ook mensen met miljoenen, zonder ook maar 1 dag gewerkt of gespaard te hebben.

Daarnaast, je kan ook fouten maken uit onwetendheid en daardoor lang ellende hebben.

Ga zo maar door.

Vind het heel zwart op wit hoe jij dit zo benoemd.

13 likes

Ah het één houdt verband met het andere. 1/3 huis kunnen betalen op je 25ste omdat je ouders alles voor je betaalden tijdens je studie? Makkelijk lullen nu dan.

12 likes

Dan nog, tussen je 18 en 25 met je bijbaantjes een netto ton bij elkaar sparen is wel onrealistisch knap.

3 likes

13 likes

Ik verwachte eerder een foto van achter het station, maar nee joh schep maar weer op met jouw werkverleden.
Chique verlichting :ok_hand:

7 likes

Op de manier waarop je het hier stelt klinkt het alsof je geboren bent met een gouden lepeltje in je mond :thinking:

2 likes

Snap ik, ben erg blij met mijn exemplaar! Draag hem vaker dan ik dacht.

Hier verder geen horloge van wat voor uitkering/bonus of iets dergelijks. Gaat allemaal gelijk naar vrouwlief. :disappointed_relieved:

5 likes

Jij lult lekker makkelijk. Gemiddelde studie is al snel 25k (over 4 jaar met boeken, OV of kamer). Mijn ouders hadden voor mijn broertje en zusje geen spaarrekeningen staan met een duizendje of 20 er op hoor.

6 likes

Dit dus nogmaals.

Wat is nu de grootste kanshebber?

Omega smpc300
Meistersinger
Oris aquis

Ben er nog niet over uit :see_no_evil:

1 like

Ik zou zelf gaan voor een Sinn 104, Seamaster 300 uit de 1998-2000 periode of een Speedy reduced (ik ben zelf gegaan voor een mooie reduced panda dial, ik heb mijn zwarte verkocht, was toch te saai…). Of als je durft een hagelnieuwe Maurice Lacroix Aikon automaat. Valt binnen je prijsrange en is iets aparts…

Ik heb alle bovenstaande horloges, ik ben door dezelfde zoektocht gegaan :wink:

Succes!

3 likes

De Meistersinger is 38mm en de Omega is 36.25mm midsize. Ik heb overigens wel onwijs ielige polsjes dus misschien niet heel representatief voor de meeste mensen.

2 likes