Eindelijk echt een definitieve keuze gemaakt👍🏻 (Speedy) NOG EEN VRAAG

@marnixmoed Klopt inderdaad, maar of dat ook wordt doorgevoerd en met hoeveel procent is maar de vraag.

Ik kwam er net een tegen uit mijn geboortejaar. Ook nog op rij afstand, dus kan hem gaan bekijken. Wat zeggen jullie, goede prijs of te duur?

https://www.chrono24.nl/omega/omega-speedmaster-moon-watch-ref-st-145022--id4052085.htm

Kijk, dat is al veel mooier. Zo’n tritium model heeft meer karakter en deze lijkt op het eerste gezicht niet verkeerd. Vraagprijs lijkt ook redelijk.

Persoonlijk zou ik liever een versie hebben met de 1171 band.

Maar vintage is zeker de moeite waard. ik heb er heel bewust voor gekozen, terwijl ik eerder een 3570.50 had.

Luminova-wijzers op een Tritium plaat is een no-go voor mij.

1 like

Ja daar zou ik wel kritisch op zijn. Misschien dat je ergens via via nog oude wijzers kunt vinden, want dit matcht niet zo best.

EDIT: de case back lijkt me ook niet origineel. Die is gewoon nieuw. En als ik dan echt slecht van vertrouwen ben, dan vraag ik me af of dit misschien een bij elkaar geplakt exemplaar is.

Fout

@RFS16V @RobinH Ik ben wat gaan google naar Speedmasters uit 1991. kan het zijn dat de wijzers en caseback toch origineel zijn? Daarnaast heb ik via de mail meer foto’s gekregen en de Omega heeft net een full service gehad. Ziet er netjes uit

Hier twee advertenties. Lijkt precies hetzelfde…
https://omegaforums.net/threads/1991-omega-speedmaster-professional-moon-watch-145-022.17245/

https://omegaforums.net/threads/1991-omega-speedmaster-moon-watch-145-022-daily-wearer.10526/

EDIT: Volgens de verkoper zijn alle onderdelen origineel! Ik vind alleen de prijs wat aan de hoge kant voor een Speedy zonder papieren.

Ik kan op die foto van chrono niet zien of het luminova wijzers of tritium wijzers zijn.

Let wel even op, als er luminova wijzers op zitten zijn deze ook origineel van Omega. Dus dat de verkoper zegt dat ze origineel zijn, kan twee betekenissen hebben.

Het is van belang om te weten of de tritium wijzers zijn vervangen door luminova wijzers.

2 likes

goed verwoord

Ziet er voor een 25 jaar oud exemplaar wel erg mooi uit, dus of een mooie vondst, of er is aan geprutst met nieuwe onderdelen. Of de wijzers tritium zijn is lastig aan de foto’s te zien.

Een verkoper kan ws nooit garanderen dat alle onderdelen origineel zijn (als in oorspronkelijk behorend bij dit specifieke horloge). Beweren ze dat, dan is het eigenlijk al oppassen geblazen lijkt me. Of bijvoorbeeld de bezel daadwerkelijk altijd op dit horloge heeft gezeten? Wie zal het zeggen…alleen een eerste eigenaar die het horloge zelf verkoopt kent de echte historie.

Dat is dan nog weer een andere betekenis van origineel. Als je die betekenis wilt aanhouden is er bijna geen originele vintage meer over. Als er ooit een vervangend tandwiel in gekomen is dan is het horloge niet meer origineel.
Maar als de verkoper zegt alle onderdelen origineel zijn in de zin van passend bij dit type horloge van dit bouwjaar, dan kan hij dat naar waarheid zeggen (mits hij voldoende kennis in huis heeft om de juistheid van alle onderdelen te beoordelen).
Het is dus maar welke definitie je hanteert. :sunglasses:

En “origineel” wat betreft de wijzers - het zullen heus wel Omega wijzers zijn. Mijn probleem is dat het lijkt op een zeer ijverig volgens het boekje uitgevoerde full-service - oftewel alles vervangen, wat er te vervangen is. Bij Breitling worden bijv. ook standaard nieuwe wijzers geplaatst bij full-service.

@wbcoupe @PeterLC Ik zal nog eens vragen of er bij een servicebeurt onderdelen zijn vervangen.

Het maakt mij zelf niet zoveel uit als er maar orginele onderdelen opzitten die bij dit type Speedmaster horen. Dat is het belangrijkste. Ik vind hem er wel echt prachtig uitzien, al helemaal op de extra foto’s die ik heb gekregen.

Wat vinden jullie van de prijs, te duur zonder papieren?

Ik zou sowieso de papieren (en eigenlijk ook doos) willen, al kost het gemiddeld een paar honderd meer. Er kan teveel aan geklooid zijn, ding kan gestolen zijn, je weet het gewoon echt niet.

Je moet je afvragen - waarom zitten die spullen er niet meer bij? Dat zegt iets over de vorige eigenaar. Of degene daar weer voor. Voor mij een no-go.

Ik wil ook nooit meer een horloge zonder papieren. Hoewel bij een vintage me dat minder uitmaakt. 1991 vind ik nog geen vintage, of ik word een ouwe l#l…

Ik vind hem wel behoorlijk aan de prijs.

En zelfs dan nog zijn er modellen waarbij je het modellen waarvan je het bij sommige merken niet zeker weet. Volgens mij Was er bij Rolex sprake van dat ze nog t Swiss made t wijzerplaten (en misschien ook wijzers) hadden, maar toch ook luminova op deden. Dan zou je kunnen denken dat er achteraf aan gesleuteld Is.

Tja - Voor wat ga je - heb zelf ooit een Automatic met volledige kalender gekocht, maar naast de ontegenzeglijke onrustige dial maakt ook het verschil in diameter - zelfs bij smalle pols - een Automaat t.o. de echte Speedmaster voor mij toch een ‘net niet aankoop’ - voelt toch als een klassieke cabrio met een hardtop :wink:

Tja, zoveel mensen, zoveel wensen heh… Ikprefereer de speedy pro ook als handopwinder, maar dat is puur uit historisch perspectief dat ik het leuk EN mooier vind. Mooier ook, omdat ik voor saffierglas Was gegaan, zodat het uurwerk zichtbaar Is en saffierglas voor mij mooier Is dan het telkens bekrastte plexiglas. Maar tja, voor anderen Is dat dus weer een klassieker met letterlijk n hardtop :wink:

2 likes

Inderdaad! Hoewel de zichtbodem werkelijk schitterend is, vind ik hesaliteglas zo’n mooie vintage look geven. Dat past gewoon beter.

2 likes

Absoluut, dat was voor mij ook de reden van mijn pas aangeschafte beauty

1 like

Voor mij ook hesalite. Hoewel het uurwerk wel prachtig blihft om te zien.