ELMA reinigingsmachine, hoeksteen in de horlogerie sinds 1948

@peter235 levert de kurken pakkingen ook.
Hij staat ook altijd op de Rikketik

Daar gaat voorlopig niemand meer heen. :wink:

Ik was nog in de veronderstelling dat het op 18 oktober weer was. Maar ja, met corona is iedere dag weer anders :frowning:

In ieder geval bedankt voor het kijken. Ik zie dat bijoumoderne ze ook levert maar ook daar lijken ze van goud gemaakt.

2 likes

Dat rechtvaardigt dan in ieder geval de prijs​:grin::kissing_heart:

2 likes

Hier al gekeken? Als je een beetje handig bent, snij je zelf pakkingen van kurk. Scheelt behoorlijk in prijs lijkt me.

3 likes

Hij heeft gewoon originele ringen gebruikt. Ik heb daar ooit ook al eens naar gekeken, ik kon ze er toen niet voor maken.

1 like

Ik zou inderdaad geen problemen hebben met het kurk onder de potten maar pakkingen maken gaat mij iets te ver. Ik heb peter235 even een bericht gestuurd.

2 likes

Ik heb wel de potten, maar niet alle deksels van mijn horlogeschoonmaakmachine. Daarom heb weckpotten gehaald, welke precies passen tov de motor en het korfje. Ik wil de sparing in de behuizing iets opvullen met vilt, zodat de pot goed wordt gefixeerd…

Nu kan ik de potten met schoonmaakvloeistof afsluiten tussen de projecten door. Maar voordat ik de potten in gebruik wil nemen, vroeg ik me af of ronde potten minder goed schoonmaken omdat er minder turbulentie van de vloeistof ontstaat dan in een gebruikelijke vierkante pot, heeft iemand daar een idee van?

Hebben jullie nog andere bedenkingen bij het gebruik van dit soort potten?

2 likes

National Lanzette. Mooie machine! Bij Elma gebruiken ze ‘wave breakers’ om de turbulentie tegen te gaan. Misschien kun je zelf wel zoiets knutselen van een paar strips aluminium. Bovendien hoeft de korf niet keihard rond te draaien hoor. Als de reinigingsvloeistof alle delen maar goed raakt.

Elma Jar with Wavebreakers

4 likes

Dank,
Wellicht dat ik wat kan maken van wat alu profieletjes inderdaad. Weet jij toevallig of Elma deksels op de potten van National Electric passen? Die Elma deksels zie ik namelijk nog wel eens op Ebay staan.

1 like

Oei, dat weet ik helaas niet.

Deze elma gekocht, werkt naar behoren echter zou ik 'm wel onderhoud willen geven. Iemand een idee waar ik pakkingen vandaan kan halen etc,?

2 likes

Bedoel je de kurken pakkingen voor in de deksels? Die zijn volgens mij wel te krijgen bij CousinsUK.
Je kan ze ook zelf uit een blad kurk snijden. Volgens mij heb ik dit wel eens in een topic gelezen.

2 likes

Schoonmaak machines worden duur zeg :roll_eyes:

Even dit topic terug naar boven halen :sweat_smile:

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Elma Super Elite uit de jaren 60 geloof ik. Alles werkt naar behoren, maar de deksels van de potten zijn er niet bij.

Zijn hier gekende alternatieven die op de potten zouden passen? Of zoek ik toch best ergens originele SE/RM90 deksels.

Verder is de kurk onder de potten ook versleten, als ik het goed heb is hier de enige functie van om de potten op hun plek te houden?

1 like

De kurk dient volgens mij ook tegen verdampen van de producten. Je kan deze uit de Susig onderlegger van Ikea snijden. Was een mooi knutselprojectje voor mijn vriendin :wink:

3 likes

*Onder * de potten staat er. En deze zijn naar mijn weten enkelt voor stabiliteit.

Orginele deksel kunnen bij Boley vandaan gehaald worden als ik me niet vergis, a 2 tientjes per 2 geloof ik.

1 like

Mijn nieuwste aanwinst, goedkoop kun je ze niet noemen inderdaad

10 likes

Oeps verkeerd gelezn

1 like