Ik vindt de campagne van Panerai altijd bijzonder. Sterk leunend op de WO2 geschiedenis. Maar goed gelukt.
Ok. Mijn aller aller laatste ronde.
Juridisch natuurlijk quatsch. In het verhaal van je opa en in mijn voorbeeld is geen sprake van een straf-of schulduitsluitingsgrond op basis van het in de billen knijpen of nafluiten van een vrouw.

Maar ik zag ook niemand roepen dat die personal trainer op de Erasmusbrug “de dader letsel toe had kunnen brengen”, dus er zijn goeie marges.
Welke juridisch bepaald zijn. En ik durf dit wel noodweer te noemen.

maar dat neemt niet weg dat die IWC grappen voor mij niet OK zijn, en dat degene die er wel om lacht in mijn ogen suspect is.
Dus jij hebt nog nooit in je leven gelachen om een stereotypering? Bijvoorbeeld een goede <insert random religie en/of nationaliteit> mop?

Alléén klikken als je echt interesse hebt:
[quote=“Pjotr, post:91, topic:530068”]
Schering en inslag in deze tijd.
[/quote]
-
Je doet mijn bron af als onzin maar je eigen bronnen zijn een onderzoek uit 1936 met een N van 300 en een onderzoek wat zich beperkt tot townships in Zuid Afrika. Beide weinig steekhoudend.
-
Schering en inslag doelde natuurlijk op het vrouwonvriendelijke karakter van reclame indertijd. En eerlijk gezegd, als ik deze BMW add uit 2008 (!!!) pak
Of bijv.
Vind ik de IWC grapjes maar vrij beschaafd.
Anyway. I’m out.
Sorry dat mijn plaatje zoveel discussie heeft veroorzaakt. Dat @Fate_Amenable_To_Change z’n opa “wicht” zei vind ik echt niet kunnen, los van wat opa2 heeft gezegd of gedaan. Groet

Dus jij hebt nog nooit in je leven gelachen om een stereotypering?
Niet als dat op een billboard stond, nee. Natuurlijk heb ik in besloten kring wel eens meegelachen als er een foute grap werd gemaakt, maar ik ben van nature nooit geneigd geweest om naar dat soort humor te grijpen. En hoe ouder ik word, hoe minder ik dat soort grappen ook maar tolereer.

Juridisch
Dingen kunnen volledig legaal zijn, en toch niet aan mijn persoonlijke moraal voldoen. De juridische kijk op dingen is niet volledig bepalend voor wat ik in een situatie zal gaan doen.

Beide weinig steekhoudend.
Er is veel meer te vinden. Vandaar dat ik het “een voorbeeld” noemde. Als je bewijsvoering voor stelling A versus stelling B uit wilt wisselen kan dat natuurlijk in PB.

als ik deze BMW add uit 2008 (!!!) pak
Grappig dat je het noemt. Ik zou nog geen BMW (of Pontiac) kopen al was het het laatste automerk op aarde.
Merk ook op dat reclamejongens graag provoceren, want dat roept extra publiciteit op.

"wicht” zei vind ik echt niet kunnen
Wat is er mis met “meisje”? Klaarblijkelijk ben je geen Groninger, voor grootvader had het geen specifieke lading.
Sorry, kan het niet laten maar:

Wat is er mis met “meisje”? Klaarblijkelijk ben je geen Groninger, voor grootvader had het geen specifieke lading.
goed om te weten dat context alleen van toepassing is op jouw eigen argumentatie:
Nee hoor. Ik ben me bewust van de Nederlandse lading die wicht vaak heeft, maar ook van het feit dat in het Gronings het destijds gewoon meisje betekende. En voor een 85 jaar oude man is een 30 jarige verpleegster inderdaad een wicht zonder dat dat in het Gronings negatief is.
Zo noemde m’n moeder me in het Zeeuws 40 jaar lang “m’n knecht” wat niet hetzelfde betekent als knecht in het Nederlands.
Er zijn veel definities van “wicht” te vinden, en lang niet allemaal negatief. Jong meisje, meisje, jonge vrouw, eigenwijs meisje (wat ik positief vind), wezen en klein kind komen ook voorbij.

Vind ik de IWC grapjes maar vrij beschaafd.
Overigens heb je daarin natuurlijk gelijk, er zijn zat ergere “reclame” boodschappen geweest.

onzin oplepelen over een bevolkingsgroep
De zuurheid en het misplaatst moralisme druipt weer eens van het scherm….
Als je niet kunt accepteren dat het in andere tijden er anders aan toe ging en deze zuurheid ook nog eens op het heden projecteert zit je voor mij in de categorie…. vul maar in.
Kort samengevat: stop met het morele vingertje wijzen, dit staat nogal…. vul maar in.

dat het in andere tijden er anders aan toe ging en deze zuurheid ook nog eens op het heden projecteert zit je voor mij in de categorie….
Natuurlijk is het niet waar dat het er in andere tijden anders aan toe ging. Dat wordt mooi geïllustreerd door de BMW reclame uit 2008. Dit soort uitingen zijn van alle tijden. De eerste veroordeling wegens het sis-verbod in Rotterdam illustreert dat ook.
Intussen zijn er miljarden reclames gemaakt, door de eeuwen heen, die niet op dat orgel bezig gaan. Ook de keuze om het gewoon gewoon te houden is immer aanwezig geweest. Hier bijvoorbeeld iets totaal ongevaarlijks voor nerds:
En god weet dat Casio nogal eens een horloge verkoopt, dus blijkbaar is het geen slechte strategie. Rolex’ reclame over Mercedes Gleitze is dus ook een stuk cooler dan die faux Hemingway die daar die bedrijgde diersoort voor z’n donder schoot.
Dat was ook in de jaren 70 en 80 al waar. Het is geen “nieuw” inzicht dat recreatief jagen als bloedsport barbaars is. Jagen voor staatsbosbeheer om de wildstand te beheren, prima.

misplaatst
Was het maar zo’n feest, lekkere oale dinosaurus van me. Maar helaas.
Moonswatch moet de winnaar worden hiervan, want voor € 250,- euro met een plastic klokkie de wereld op zijn kop zetten is briljant. + 10 miljoen stuks verkocht dacht ik ? en misschien kun je de titel hier aanpassen naar ; beste marketing / of vermarktte horloge ?
Goede tweede is de Patek Philippe generations campagne die nog altijd gebruikt wordt.

die bedrijgde diersoort
Een teiger?
nee, maar wel bedrijgd geloof ik:-)

Een teiger?
Ik vind het de eerste keer misschien, soms en heel af en toe nog wel grappig om iemand op een spelvoutje te wijzen.

nee, maar wel bedrijgd geloof ik:-)
Maar het is zeker geen inhaker.
Voor alle duidelijkheid:
1: we zijn nog op zoek naar nominaties
2: een goed (verkopend) verhaal hoeft niet waar te zijn. Sterker nog; het hoeft niets eens politiek correct te zijn. Alles wat telt (in dit topic) is wat het beste verhaal is dat ooit is ingezet om horloges te verkopen
3: als iemand kans ziet om de discussie over seksistische reclames, handtastelijke of meppende opa’s en de juridische implicaties hiervan in een topic over Chinese of Europese hommages in te passen ben ik eeuwig dankbaar
4: ik ga aan het einde van de week ‘oogsten’. Ik verwacht wel dat het wat werk zal zijn om uit alle reacties wat uniforme opties te destilleren (model+verhaal/campagne) voor de poll. Maar een klein beetje hulp wordt op prijs gesteld. Dit wordt bijvoorbeeld wel erg lastig

Behoeft geen uitleg.
En mijn Italiaans is wat roestig (ahum), dus een beetje uitleg bij deze kan ook geen kwaad

de campagne van Panerai
Ondertussen wel dank voor alle bijdrages natuurlijk. Zitten wat mij betreft al een paar juweeltjes tussen!
Twee deugers vechten om een been.
Man, man, man, man …
Nu heb ik daar zin in… en het is pas dinsdag

Twee deugers vechten om een been.
Man, man, man, man …

Waarom quote je dan? Patriarchale betweter.
Je bent andermans topic aan het vernachelen.
En straks weer vragen of ik je quote wil verwijderen.
Waarom quote je dan? Patriarchale betweter.
Je bent andermans topic aan het vernachelen.
Io, comandante el tempo = ik, commandant van de tijd
Toch prachtig?
De rest gaat meestal over kikvorsmannen op kleine duikbootjes die geallieerde schepen onklaar maken. Met een Luminor om de pols. Alles voor Mussolini en de Duitse overwinning.
Dat maakt het apart dat de campagne zo aansloeg. Die fascistische connectie.
Goede slogan inderdaad en

apart dat de campagne zo aansloeg
Wel interessant om wat meer van te weten. Dank voor de uitleg!