En het thema is: Vintage en Vierkant

Dank je!

Als je iets meer over de Timex Electric wil weten.

In een complete opwelling en met veel te weinig overleg met expert iets gekocht in Bangkok. Recept voor mislukkig zou je zeggen, dat dacht ik zelf eigenlijk ook wel. Nu is het binnen en het valt niet tegen.

Corrosie op de wijzerplaat is wel meer aanwezig dan ik dacht, maar de macro foto’s laten alles wel heel duidelijk zien. Ben wel eens benieuwd of ik met een wattenstaafje heel iets aan die wijzerplaat zou kunnen doen.

8 likes

@KaiseRRuby. Mooie aanwinst. Goed gedaan jochie. Best wel een gok, een horloge (on line?) uit Thailand kopen.
Ik heb niet zo veel verstand van Omega’s maar volgens mij is dit best wel een bijzondere Seamaster.
Ik zou 'm als ik jou was wel nog even door een horlogemaker laten nakijken en eventueel, als je dat er voor over hebt, een servicebeurt laten geven.

Wat betreft die wijzerplaat: Als je niet héél erg zeker bent van je zelf wat je moet doen en niet veel ervaring hebt, zeg ik: AFBLIJVEN! Het middel, welk (schoonmaakmiddel dan ook) is vaak/meestal erger dan de kwaal. Zo’n zilverwitte wijzerplaat is vaak met een bepaalde lak en/of vernis behandeld om een bepaalde kleur en glans te verkrijgen. Als je daaraan gaat poetsen is de kans heel groot dat je door de lak heen gaat en dat geeft vlekken die vaak nog erger zijn als datgene wat je wilt verwijderen.
Als je toch pers se iets wil gaan schoonmaken, neem dan het uurwerk uit de kast en probeer eerst met een wattenstaafje en een beetje gedenatureerde alcohol (NOOIT spiritus, terpentine aceton wasbenzine of een ander oplosmiddel gebruiken!) aan een randje van de wijzerplaat dat normaal niet zichtbaar is omdat het onder de rand van de kast valt, héél voorzichtig, zachtjes wat poetsen. Heel weinig alcohol gebruiken, de plaat mag niet nat worden, dan trekt de alcohol oplossporen over de plaat! Geen druk uitoefenen, zachtjes wrijven, het vuil moet oplossen de lak niet! Beter nog als een wattenstaafje is een tandenstoker waarvan je de scherpe punt verwijdert en dan heel strak omwikkelt met watten. Dan heb je een fijner puntje om mee te werken.
Als het hierboven beschreven proefje lukt, zou je verder kunnen gaan.

Maar eigenlijk vind ik patina niet zo erg. Verkleuringen en vlekken, ontstaan door het gebruik, zijn tekenen van de scherpe Tandjes des Tijds en dat geeft een vintage horloge zijn karakter. Dus zolang als patina het functioneren van het horloge niet aantast of belemmert is mijn primaire advies! Lekker laten zitten en genieten van je mooie vintage aanwinst!

4 likes

9 likes

Zeer fraai exemplaar weer.
Waar corrosie op de plaat zit vaak ook vocht in het uurwerk.
Ik zou adviseren hier zeker even goed naar te laten kijken.

Verder een hele mooie bangkok banger :wink:

Ja, waar ik eerst dacht dat het slecht liep loopt het ook snaarstrak. Mijn Bangkokse vriend had ook aangegeven dat hij het een service zou geven, geen idee waar dat voor staat daar maar hij loopt heel goed.

1 like

Denk dat je gelijk hebt Lex, het is inderdaad een wat aparter model met die compressor kast. Zie hier de extra info:

Dit is het doorgelinkte bestandje met veel info: http://www.mediafire.com/?jlf2k4ujiajz7wz)

Plus hier nog wat fanboy materiaal:

Ik ga mijn Bangkokse vriend eens vragen of hij beschikking heeft over meer wijzerplaten. Plus eens kijken of er een goed glaasje ergens te vinden is. (Grappig, zowel een nieuwe dial en een glaasje zijn nog te bestellen bij Omega. Helaas ook tegen Omega prijzen, een nieuw glaasje plus nieuwe dial zijn bij elkaar bijna dubbel de prijs van wat ik voor het horloge heb betaald…)

Ben er eigenlijk steeds gelukkiger mee.

1 like

Ik heb dit horloge al in een andere draad voorgesteld maar hier ik vind dat het hier ook nog getoond moet worden.
Een Pontiac (what else) ik schat van eind jaren veertig/begin jaren vijftig. De verkleuring die op de foto zichtbaar is komt door het glas dat vergeeld is, de wijzerplaat is in zeer goede toestand, het glas minder.

Het bijzondere is dat het niet alleen een exemplaar is met een stalen kast maar dat het bovendien waterdicht is.
(Nou ja waterdicht, ik zal er maar niet mee onder de douche gaan)

De bodem is met vier schroeven bevestigd. Of er een pakking in zit of iets anders om de waterdichtheid te bevorderen weet ik niet. Het horloge is net binnen en ik heb het nog niet opengemaakt.

17 likes

Wel een mooi effect die verkleuring, doet em goed.

Mooi ding, met een bijzondere kast :ok_hand:
Glaasje heeft inderdaad betere tijden gekend, misschien omdat hij zo ingeklemd wordt door de kastconstructie. Kunstof dat teveel onder spanning staat gaat op den duur allemaal scheurtjes krijgen :thinking:

Vandaag eindelijk een curvex binnen, lekker strakke rechthoek, staal op staal, het was ff zoeken naar de juiste klok met de juiste prijs.

Met enige gloed op de wangen.

Mijn new haven.

Met curves in de juiste hoek voor mij pols

10 likes

Even een up-date van dit vierkant topic.
Tussendoor nog een aparte uit de Le Coultre trommel gehaald, lag dus alweer een paar jaar te wachten op een beurtje. Zo gaat dat bij mij, rustig aan, aan alles komt een tijd voor een beurtje.
Wel, deze is vierkant, maar heeft een ronde display, niet direct een veel voorkomende uitvoering.
Het uurwerk is een simpel hand opwinder met een Kal. 480/W.
Voor de liefhebbers die vierkante horloges mooi vinden.
Dit exemplaar ligt klaar in de doos voor de volgende horloge beurs.

14 likes

Matige redial als je het mij vraagt, lak is overal flink tegen de indices op gekropen :face_with_monocle:

1 like

Mooie Verdal met getrapte kast, ongedragen…

18 likes

Mag Vintage en rechthoekig ook? :grinning_face_with_smiling_eyes:

19 likes

Ik dacht 't wel! Wat een beauty!

1 like

Deze heb ik overgenomen van @johngo en is nu bij de horlogemaker. Die was verbaasd en enthousiast over de nos staat.
Ik ben benieuwd hoe de beurt gaat verlopen…

13 likes

Hier word ik blij van!

2 likes

Beetje jaloers ook wel…

3 likes